Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Sleutelrol verenigingsambassadeurs bij spin-off EK Atletiek 2016

door: Leo Aquina | 26 november 2015

Het is een van de grootste internationale sporttoernooien ooit in Nederland: de EK atletiek van 2016 in Amsterdam. De Atletiekunie haalde het evenement in samenwerking met de gemeente Amsterdam naar het Olympisch Stadion om de Nederlandse atletieksport een stimulans te geven. Minder dan een jaar voor het toernooi zijn het organisatiecomité (LOC) en de gemeente druk bezig met de organisatie. De Atletiekunie concentreert zich op het benutten van de mogelijkheden om meer mensen in atletiek te interesseren. “Daartoe hebben we verenigingsambassadeurs geïntroduceerd, die lokaal bij hun clubs invulling geven aan de promotionele activiteiten”, aldus André Hoogink, projectleider EK2016 bij de Atletiekunie.

XL41-Atletiekunie-AndreHooginkNadat de Atletiekunie en de gemeente er in 2011 in waren geslaagd concurrenten Istanboel (Turkije), Split (Kroatië) en Bydgoszcz (Polen) achter zich te laten in de strijd om het EK 2016, werd er een apart organisatiecomité opgericht. Een belangrijke reden daarvoor is financieel.

“De begroting van het toernooi omvat circa twintig miljoen euro”, vertelt Hoogink. “Dat is ongeveer drie keer de jaarbegroting van de Atletiekunie. In deze constructie verdient de Atletiekunie niet aan het toernooi, maar we lopen ook geen risico. Mocht er een financieel probleem zijn, dan ligt het in eerste instantie bij het LOC en de gemeente is de partij die garant staat.”

Afgebakende verantwoordelijkheden
Het LOC, de gemeente en de Atletiekunie hebben duidelijk afgebakende verantwoordelijkheden. “Het LOC is verantwoordelijk voor de evenementorganisatie. Zij zorgen voor transport, huisvesting, kaartverkoop, noem maar op. Als bond gebruiken wij het evenement voor de promotie van de sport. De bond heeft daardoor ook een heel andere tijdsboog dan het LOC. Het organisatiecomité kijkt naar juli 2016, dan moet het allemaal perfect geregeld zijn. Als bond kijken we ook over het toernooi heen naar de middellange
en lange termijn.”

Onlangs richtte minister Schippers de Nederlandse Sport Raad op als adviesorgaan om meer rendement uit sportevenementen te halen. In hoeverre heeft deze raad zich al beziggehouden met de EK atletiek in 2016? “Als bond hebben wij geen contact gehad. Voor ons is dat ook niet van groot belang. We hebben alles op de rails en bij een rijdende trein kun je de koers of de eindbestemming niet meer wijzigen. Je zou hooguit nog wat accentverschuivingen kunnen aanbrengen.”

"Verenigingsambassadeurs zijn atletiekgekken in de positieve zin van het woord, mensen die betrokken zijn bij de sport en bij de verenigingen"

EK als vliegwiel
De Atletiekunie gebruikt de EK als vliegwiel voor allerlei promotionele activiteiten rond de atletieksport. Daarbij is een sleutelrol weggelegd voor de verenigingsambassadeurs. “Dat zijn in de eerste plaats atletiekgekken in de positieve zin van het woord”, aldus Hoogink. “Het zijn mensen die betrokken zijn bij de sport en bij de verenigingen. Zij vormen de schakel tussen de Atletiekunie, het LOC en de verenigingen. We hebben er bewust voor gekozen om te communiceren met ambassadeurs en niet met het bestuur van verenigingen. Op die manier willen we zorgen voor innovatie, enthousiasme en een frisse blik en hopen we iets minder last te hebben van de bureaucratische kant van verenigingen.”

Er hebben zich inmiddels zo’n 110 ambassadeurs gemeld. “Dat vinden we een mooie score. Er zijn zo’n 280 atletiekverenigingen, waarvan er ongeveer 180 gelieerd zijn aan een eigen atletiekbaan”, aldus Hoogink. “We komen gemiddeld een keer per kwartaal met alle ambassadeurs samen en je ziet een groot enthousiasme. Vorige week hadden we een bijeenkomst en ondanks het weer en de files kwamen er zestig mensen naar Nieuwegein, zelfs helemaal vanuit Terneuzen en Maastricht.”

Eigen initiatieven van ambassadeurs
De bijeenkomsten worden steeds op verschillende manieren ingevuld. “De ene keer hebben we een informatieve sessie waarbij het bijvoorbeeld gaat over het werven van vrijwilligers of de inzet van sociale media. En de andere keer is het interactief en laten we de ambassadeurs bijvoorbeeld zelf laten nadenken over de manier waarop ze langere termijneffecten kunnen genereren die hun vereniging ten goede komt. Je ziet dan ook dat de ambassadeurs met hun eigen initiatieven komen."

XL41-Atletiekunie-2Als het aan Hoogink ligt, mogen de verenigingen wat meer naar buiten treden. “Ze onderschatten hun mogelijkheden nog wel eens. Veel verenigingen hebben een grote maatschappelijke rol, bijvoorbeeld door bewegen voor ouderen of samenwerking met scholen te stimuleren. Je ziet gelukkig steeds meer verenigingen die zich echt laten zien in de gemeenschap, bijvoorbeeld door een hardloopwedstrijd te laten finishen op het dorpsplein en niet op de atletiekbaan.”

Promotieprogramma’s
De atletiekunie heeft diverse promotieprogramma’s rond de EK2016. “We proberen bijvoorbeeld te stimuleren dat mensen samen atletiek gaan kijken in hun clubhuis. Verengingsambassadeurs spelen daar opnieuw een cruciale rol bij. Bij voetbal is het heel normaal om in de kantine samen naar een wedstrijd van Oranje te gaan kijken. Dat oranjegevoel willen we ook rond de EK creëren.”

Daarnaast organiseert de bond ook een scholierenatletiekprogramma in de vorm van Athletics Movements. Hoogink: “Tijdens de EK wordt er in Amsterdam een hardloopevenement georganiseerd. “We mikken daarbij bewust niet op zoveel mogelijk deelnemers, want we willen de deelnemers goed begeleiden om ervoor te zorgen dat die mensen binding krijgen met de vereniging.”

Meten van spin-off
Het Mulier Instituut en de DSP-groep zijn ingehuurd om de spin-off van de EK2016 te meten. De bond heeft geen cijfermatige doelstellingen vastgelegd, maar mikt wel op een hogere sportparticipatie. Hoogink: “We willen het beleid met de ambassadeurs ook na 2016 doortrekken om ook in te toekomst nog te kunnen profiteren van de erfenis van de EK2016. Eigenlijk zijn alle huidige inspanningen rondom dit evenement erop gericht om op lange termijn onze verenigingen te versterken."

Dat geldt ook voor andere projecten en inspanningen van de Atletiekunie. Zo heeft het landelijk schoolprogramma Athletics Movements als doel om meer leden aan te trekken en wordt er kennis overgedragen richting verenigingen en tussen verenigingen onderling door congressen te organiseren en docenten en trainers extra op te leiden. En de Atletiekunie heeft een landelijke open dag opgetuigd. "Die gaat wellicht jaarlijks - dus structureel - gehouden worden.”

Voor meer informatie: klik hier of hier

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst