Skip Navigation LinksHome-Achtergronden-Sportgerichte wetenschap-Item

Update spierpijn 15 oktober 2019

Cover-SPORTgericht-4-2019-245Vakblad over training, coaching, sportrevalidatie en toegepaste sportwetenschap

SPORTgericht is hét vakblad over training, coaching, sportrevalidatie en toegepaste sportwetenschap in Nederland en België. Het bestaat al 73 jaar en biedt elk nummer een grote hoeveelheid vakinformatie voor iedereen die werkt op het gebied van top- en wedstrijdsport, bewegen en fitness. De artikelen gaan bijvoorbeeld over inspanningsfysiologie, motorisch leren, kracht- en revalidatietraining, coaching, mentale training, didactiek, functionele anatomie en biomechanica. 

Hanno van der Loo - hoofdredacteur van SPORTgericht - licht voor Sport Knowhow XL in de rubriek 'Sportgerichte wetenschap' steeds één van die interessante artikelen eruit en geeft er een beknopte samenvatting van. De volledige versie van het artikel is te lezen via een link onderaan elke samenvatting.

door: Hanno van der Loo

‘Spierpijn: iedere sporter heeft er wel eens mee te maken. Maar hoe ontstaat het? Is het te voorkomen? Kun je er niet omheen bij krachttraining? Wat valt eraan te doen als je het hebt? Deze vragen hebben elke sporter en trainer zich waarschijnlijk wel eens gesteld. Wat zijn de moderne antwoorden?’ Zie hier het intro van een mooi tweeluik1,2 dat bewegingstechnoloog en -wetenschapper Bart Klink, docent aan het CIOS Haarlem-Hoofddorp, recent in vakblad SPORTgericht publiceerde.

Over spierpijn doen nog altijd veel fabeltjes en misverstanden de ronde. Zo zou je alleen goed getraind hebben als je er spierpijn van krijgt (‘no pain, no gain’) en zou opgehoopt melkzuur de oorzaak zijn van de kenmerkende, vertraagd optredende pijn (DOMS: ‘delayed onset muscle soreness’) die ook wel bekend staat als ‘spierkater’. De meest waarschijnlijke oorzaak van deze spierpijn is echter microschade aan spier- en bindweefsel, die een soort ontstekingsreactie veroorzaakt en die samengaat met stijfheid, zwelling en krachtverlies van de spier. In zijn artikel bespreekt Klink onder meer wat je volgens de sportwetenschappelijke literatuur beter wel en niet kunt doen als je spierpijn hebt opgelopen en de pijn wilt dempen.

"Als je eenmaal spierpijn hebt, lost stretchen het probleem niet of nauwelijks op"

Conclusies
Enkele conclusies zijn:

  1. Spierpijn wordt vooral veroorzaakt door zogeheten excentrische contracties, waarbij de spier niet verkort, maar verlengt terwijl hij (remmend) kracht levert: bergaf lopen, landen na sprongen, gewichten laten zakken tijdens de krachttraining, et cetera.
  2. Spierpijn gaat vaak gepaard met krachtverlies dat wel een week aan kan houden. Iets om rekening mee te houden in de trainingsplanning!
  3. De beste manier om spierpijn te voorkomen is het geleidelijk aan opvoeren van de (excentrische) belasting en het vervolgens onderhouden daarvan.
  4. Als je eenmaal spierpijn hebt, lost stretchen het probleem niet of nauwelijks op. Sterker nog: intensief stretchen kan het weefsel mogelijk nog verder beschadigen.
  5. Massage, vibratie en self myofascial release met een foamroller of massagebal kunnen verlichting van de spierpijn geven.3
  6. Ook pijnstillers en koudetoepassingen (koelbad, cryotherapie) kunnen de pijn verlichten, maar hebben als mogelijk nadeel dat ze de adaptatieprocessen in de spier kunnen dempen.

Volgende belasting
XL35Sportgericht-1Wanneer kun je een spier weer volledig belasten nadat je spierpijn hebt opgelopen? Is de spier weer helemaal hersteld als de pijn over is? Klink zegt hierover: ‘Zeker na zware (kracht)training waaraan de sporter niet gewend is, heeft het weefsel meer tijd nodig voor volledig herstel dan de pijn suggereert. Hier zou in de trainingsvorm en – intensiteit rekening mee gehouden moeten worden. (… ) Een vervolgtraining na 2-3 dagen met dezelfde spiergroep lijkt geen kwaad te kunnen, al is het herstel nog niet volledig. Wie een belangrijke wedstrijd in het vooruitzicht heeft, doet er echter verstandig aan om de spieren meer hersteltijd te gunnen.’

Meer lezen?
Nieuwsgierig naar het volledige artikel in Sportgericht? U kunt de twee delen hier lezen.

Referenties

  1. Klink B (2019). Spierpijn: moderne antwoorden op oude vragen. Deel 1: Soorten, kenmerken en oorzaken. Sportgericht, 73 (3), 26-30
  2. Klink B (2019). Spierpijn: moderne antwoorden op oude vragen. Deel 2: Is het te voorkomen en wat valt eraan te doen? Sportgericht, 73 (4), 12-14.
  3. Vries R de (2019). Is de foamrol een droomrol? Deel 1: Effecten en evidentie. Sportgericht, 73 (2), 10-13.

Hanno van der Loo (1968) is voormalig tienkamper en studeerde bewegingswetenschappen aan de VU in Amsterdam. Hij werkt als sportwetenschappelijk adviseur, auteur en docent via bureau AdPhys in Boskoop (www.adphysbureau.nl) en is hoofdredacteur en uitgever van SPORTgericht (www.sportgericht.nl).

« terug

Reacties: 1

Piet Van Loon, orthopeed, houdingsdeskundige
16-10-2019

Wij leerden in onze geneeskundige studie ooit dat alleen zenuwvezels die onder rek komen te staan, pijnsignalen zullen afgeven. Stijfheid, te korte spieren, contracturen in gewrichten, welke bijna altijd in samenhang met houdingsafwijkingen van de rug en verlies van veerkracht in de rug worden gevonden, zullen dan ook snel de pijninnervatie van het fascieweefsel en in de gewrichtskapsels tot signalen (pijn) aanzetten. 

Ik kan het dan ook uit de kennis van de Duitse Praktische Anatomie en de klassieke Orthopedie en gymnastiek niet echt eens zijn met de 6 conclusies. Ook sporters in deze tijd moeten de lasten dragen, die hun sedentaire leefstijl en het verdwenen zijn van hygiënekennis rond houding en bewegen thuis en in het onderwijs met zich meebrengt. 

Het voorland is duidelijk: kijk naar de USA , waar de pijn ongegeneerd door artsen al decennia met opiaten wordt bestreden, met tienduizenden doden en miljoenen verslaafde jonge mensen, meest bouwvakkers die moeten doorwerken door slechte verzekeringen, tot gevolg. Zij hebben nooit de klassieke hygiënekennis gehad. 

Preventie op pijn is heel goed mogelijk, als je maar bij het kind begint. Terug naar de oude kennis! 

Het is het enorme gebrek aan kennis rond hygiëne en preventie om bij het groeiend kind door goede begeleiding vanaf de wieg om goede houdingen, mooie looppatronen en een goed uitgelijnde wervelkolom en skelet te ontwikkelen, die de moderne mens in de pijnfuik jaagt.  

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst