door: Jan de Leeuw
Als we studenten heel instrumenteel opleiden voor een bepaalde functie, bieden we ze onvoldoende bagage om te kunnen functioneren in andere, nieuwe functies in de sportarbeidsmarkt.
Hoe gaat de sportarbeidsmarkt er uitzien in 2050? Kunstmatige Intelligentie (AI), robotica en machine learning zullen bijna alle beroepen veranderen, ook in de sportwereld.
De digitalisering biedt de sportmarketing bedreigingen en kansen. Sommige klassieke verdienmodellen in de sportwereld zullen eroderen, andere modellen komen daarvoor in de plaats, uitgelokt door de digitale revolutie.
De toekomstige topsporter zal superieure capaciteiten hebben, mede door het verbond van biowetenschappen en informatietechnologie. Hoe zal de begeleiding van deze sporter eruit zien?
Voor topsporters kan levensverlenging uiterst relevant zijn. Het biedt de mogelijkheid sportieve carrières te verlengen en dat kan financieel heel profijtelijk zijn.
Op termijn gaan ontwikkelingen een grote impact hebben op de sportwereld. Denk aan biotechnologie, informatietechnologie, kunstmatige intelligentie, datamanagement en -marketing, designmens, etc.