door: Geert Buijtenweg Hoe kunnen hersenen informatie onthouden en hoe kunnen je spelers dat makkelijk snel terughalen en toepassen? Breinkennis is nuttig voor een coach die iets wil overbrengen en zijn spelers wil laten leren tijdens een teambespreking.
door: Marjolein Roemaat Als iemand zich competent voelt, zich sociaal verbonden voelt en er sprake is van voldoende mate van autonomie, dan is iemand intrinsiek gemotiveerd om iets te doen of te bereiken. Motivational Interviewing is een vorm van gespreksvoering die hier heel goed op aansluit.
door: Marjolein Roemaat
Afwisselende positieve en negatieve feedback hebben het beste effect op prestaties. Positieve feedback stimuleert het stellen van motiverende doelen. Maar wees als coach niet bang om af en toe negatieve feedback te geven.
door: Marjan Kok
Kinderen kunnen beter gebruik maken van materiaal dat afgestemd is op hun lichaamsgrootte. Dat leidt niet alleen tot betere prestaties, maar ook tot een onbewustere bewegingssturing.
door: Vana Hutter Hoe kan het dat op zich aardige, goede, en weldenkende mensen zich toch onsportief, onaangepast, asociaal of agressief gedragen?
door: Vana Hutter Er wordt te weinig gekeken naar de mate waarin talenten psychologische vaardigheden ontwikkelen, toepassen en internaliseren. Deze psychologische vaardigheden zijn van belang omdat ze in belangrijke mate bepalen of de potentiële ontwikkeling van een sporter ook tot stand komt.
door: Rob Pijpers en Vana Hutter Een voetballer die op het punt staat om een beslissende strafschop te nemen, doet er goed aan een klein balletje mee te nemen. Als hij een paar keer met zijn linkerhand in het balletje knijpt, wordt de kans een stuk groter dat hij de penalty benut.