door: Marc Hoeben | 9 oktober 2014
Roze, oranje, geel. Het lijkt de grote fabrikanten van voetbalschoenen als Nike en adidas niet gek genoeg te kunnen als het gaat om de kleurstelling. En ook het materiaal is de laatste jaren ingrijpend veranderd door de introductie van de kunststof schoen. Het zijn ontwikkelingen die sommige liefhebbers, met een hang naar het verleden, tegen de borst stuiten. Eén van hen is Ard Lammertink, in Nederland de man achter het Italiaanse nichemerk Ryal.
Lammertink is oorspronkelijk afkomstig uit de financiële wereld, waarin hij nog steeds actief is. Daarnaast begint 'Ryal schoenen' serieuzere vormen aan te nemen. Lammertink startte drie jaar terug met de verkoop van de schoen. Van enkele tientallen paren verkoop in het eerste jaar groeide hij naar enkele honderden paren nu.
“Ik streep de kosten en de opbrengsten nog tegen elkaar weg. Maar ik hoop natuurlijk dat het gaat veranderen en dat het straks om enkele duizenden paren per jaar gaat.”
Graag roeit Lammertink tegen de stroom in. Hij is liefhebber, speelde tot vorig jaar zelf op amateurniveau bij Holten en heeft een nostalgische inslag, die naar eigen zeggen wel aansluit bij de beweging ‘Against Modern Football.’ “Af en toe vraag ik me wel af of we niet onderdeel zijn van één grote test,” vertelt hij. “Waarbij de grote merken kijken hoe ver ze kunnen gaan. Ik kan me echt niet voorstellen dat Lionel Messi gelukkig wordt van het voetballen op felroze schoenen van adidas. Ik vind ze oprecht lelijk. En daar komt wel een belangrijk deel van mijn motivatie vandaan.”
Jongensdroom
Zwarte, leren schoenen. Zo was het altijd, zo mag het van Lammertink altijd blijven. “Mijn jongensdroom was natuurlijk profvoetballer worden. Maar al snel daarna, op twaalfjarige leeftijd, kwam de droom van een eigen voetbalschoen. Mijn moeder heeft er thuis nog opstellen van de basisschool van liggen.”
Hij was zelf al vertrouwd met nichemerken als Calcio Italia en Stadio. Hij vond - instinctmatig - dat er in Nederland voldoende ruimte was voor een nieuw product en ging via internet op zoek in het ultieme land van de schoenmakers, Italië. “Ik kwam op een gegeven moment uit in Fucecchio, in Toscane. Ryal is in 1946 opgericht door Giulio Moriani. Is wel een mooi verhaal. Hij speelde als profvoetballer op lager niveau, door de Tweede Wereldoorlog kwam zijn loopbaan abrupt tot een einde. Hij werd daarna eerst schoenmaker en al snel verwierf hij in Toscane bekendheid om zijn goede voetbalschoenen.”
Familiebedrijf
Ryal - iets anders gespeld, maar vernoemd naar de Argentijnse voetballer Hector Rial van het Real Madrid aan het einde van de jaren vijftig - is een familiebedrijf, geleid door de kleinzoon van Giulio, Marco. “Ik moest in het begin duidelijk maken wat mijn plannen waren. Daar waren ze behoorlijk sceptisch over.”
De schoenen van Ryal liggen in het thuisland in de winkel. Het fabriekje deed niets met online verkoop en juist daar zag Lammertink kansen. “Ik heb het verhaal van het merk opgepoetst, ze vonden het prima dat ik het buiten Italië op die manier ging doen. De prijzen van de schoenen in de winkels daar gebruik ik als richtlijn. Maar, heel eerlijk, hier in Nederland heb ik wel voor een wat hogere positionering gekozen.”
Online verkoopkanaal
Prijzen van de handgemaakte schoenen liggen tussen 120 en 150 euro. Heel ‘bewust’ zegt Lammertink voor het online verkoopkanaal te hebben gekozen, ook al beseft hij zich terdege dat het misschien minder aansluit bij een hang naar nostalgie. “De detailhandel heeft het momenteel heel lastig en de schapruimte is beperkt. De winkelier kiest al snel voor de grote merken, voor een waslijst aan andere merken is geen plek. Dan is online verkoop makkelijker te controleren.”
Ryal rekent geen verzendkosten, maar kosten van retourzendingen zijn wel voor rekening van de consument. “Dat hoop ik volgend jaar wel te kunnen veranderen.” Lammertink heeft drie doelgroepen geformuleerd. De eerste is de traditionele voetballer in Nederland, die supporter is van clubs als Sparta of GA Eagles en vaak wel een gevoel heeft bij een beweging als ‘Against Modern Football.’ De tweede groep bevindt zich in de rugbysport. “Dat is wereldwijd een grote sport, maar in Nederland zeer overzichtelijk. Je komt al snel bij de top van Nederland uit.” De derde groep valt samen te vatten onder de noemer ‘verzamelaars.’ “Ik heb in de Verenigde Staten bijvoorbeeld mensen die alle modellen bestellen.”
'Subliem leer'
Ryal zegt zich te onderscheiden door de kwaliteit van de schoen. “Het leer is subliem. Zo soepel, dat vind je nergens.” Enigszins lacherig is Lammertink over de herkomst van het leer. “Het is kangoeroeleer. Maar dan heb je altijd de discussie of het echt van een kangoeroe komt of van een bepaald deel van het rund. Ha, dat houd ik lekker voor mezelf.”
Voor meer informatie: www.ryal.nl en voor reviews klik hier of hier