Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

KFC 1910 uit Koog a/d Zaan dingt naar sponsordeal met ING

door: Rins van Kouwen | 5 juni 2014

Om het amateurvoetbal een impuls te geven nodigde ING onlangs amateurclubs met meer dan driehonderd leden uit om een sponsorpitch in te leveren. De beste honderd pitches worden beloond met een sponsorcontract van tussen de 10.000 en 25.000 euro voor drie jaar; ING heeft in totaal 2,5 miljoen euro aan sponsorgeld beschikbaar gesteld. KFC 1910 uit Koog aan de Zaan maakte een plan dat de club op alle fronten moet gaan versterken en hoopt nu ING, in navolging van onder meer de KNVB en het Nederlands elftal, als sponsor binnen te halen.

Kees Maurice - voorzitter van KFC 1910 - werd door leden van zijn club op de sponsoractie van ING geattendeerd en zag in de oproep kansen voor zijn vereniging.

“We hebben ons gelijk aangemeld en zijn voor een eerste algemene bijeenkomst naar het ING-kantoor gegaan.” KFC 1910 had al plannen om bepaalde delen van de club een nieuwe impuls te geven, maar de financiële middelen waren niet overal toereikend om die ideeën ook uit te voeren. Met de mogelijke sponsordeal met ING als inspiratiebron gaf de club uit Koog aan de Zaan al hun plannen voor de club verder vorm.

Speerpunten
“We hebben naar de speerpunten van de ING en de KNVB gekeken en onderzocht waar zij de nadruk opleggen,” legt Maurice de eerste stap uit die de club nam om tot een pitch te komen.

“ING en de KNVB vinden onder meer meisjesvoetbal en breedtesport belangrijk. Daarbij hebben we gekeken naar wat wij als club van belang vinden. Die twee kanten hebben we aan elkaar geknoopt. Er bleken genoeg raakvlakken die we in onze pitch konden gebruiken.”

Sterke jeugd
KFC 1910 - de vereniging is meer dan een eeuw oud - heeft bijna duizend leden en is de enige club in Koog aan de Zaan. De vereniging, een voorloper van profclub AZ, heeft in de jeugdselectie hun meest toonaangevende teams. De C1 en A1 spelen divisievoetbal, de D1 en B1 komen uit in de hoofdklasse. Aan die teams zijn ook meerdere selectietrainers gekoppeld. Maurice: “Onze jeugdopleiding is door AZ met de hoogste waardering van drie sterren beoordeeld. Wij zijn de enige club in de Zaanstreek die dat heeft gekregen. Spelers uit onze jeugdopleiding zijn doorgestroomd naar profclubs als AZ, Volendam en FC Groningen.”

Het eerste elftal, een van de tien seniorenteams die de club rijk is, speelt in de zondag derde klasse, het meisjes- en vrouwenvoetbal bij KFC 1910 is met vijf teams in ontwikkeling. “We hebben drieënhalf veld beschikbaar,” zegt Maurice. “Dat zijn twee kunstgrasvelden, een gewoon veld en een veld dat alleen door de F- en E-pupillen te gebruiken is. Door veel leden en weinig velden is het bij KFC van zaterdagochtend vroeg tot zondagmiddag laat altijd druk.”

Elftal ambities
Om voor de sponsordeal in aanmerking te komen, stelde ING de voorwaarden vast dat de club van onbesproken gedrag moet zijn, een jeugdafdeling heeft en financieel gezond is. KFC voldeed aan die eisen en besloot na de informatiebijeenkomst een pitch te maken. Aan de hand van het technisch beleidsplan van KFC werd een elftal ambities geformuleerd die de club in de komende drie jaar wil realiseren om de vereniging verder te ontwikkelen.

In het elftal ambities zet KFC in op drie pijlers: de jeugdopleiding, het meisjes- en vrouwenvoetbal en de breedtesport. “Met het sponsorgeld van de ING willen we de jeugdopleiding verbeteren door teamtrainingen uit te breiden en de trainers nog beter op te leiden,” zegt Maurice. “Het doel is om onze jeugdspelers naar de eerste teams door te laten schuiven. Alle vijfentwintig selectietrainers van de club zijn gediplomeerd, maar we willen dat graag uitbouwen naar alle trainers van onze vereniging.”

Om het vrouwenvoetbal bij KFC een boost te geven wil de club een speciale voetbalschool voor meisjes en vrouwen oprichten en een hoofd jeugdopleiding voor die doelgroep aanstellen. “Met een hoofd jeugdopleiding willen we de individuele ontwikkeling van de speelsters stimuleren om zo het prestatievoetbal bij de vrouwen te bevorderen,” legt Maurice uit. “We willen bij vrouwenteams kunnen selecteren zodat de prestatiegerichte speelsters bij elkaar spelen, maar dat ook de recreatievere doelgroep met plezier blijft voetballen. We hebben nu 75 vrouwenleden. Dat aantal willen we in drie jaar tijd verdubbelen.”

De breedtesport wil KFC vorm geven door voor de mini’s een mini-arena aan te schaffen om hun wedstrijdbeleving te vergroten en de E- en F-pupillen al voetbaltoernooien te laten spelen. “In ons sponsorplan komen daarmee alle geledingen van de club aan bod: breedtesport, de prestatiegerichte selectie en het vrouwenvoetbal.”

Kassa’s
KFC, met duizend leden de grootste club in de Zaanstreek, heeft volgens de voorzitter in een sponsordeal de bank ook voldoende te bieden. “Onze vereniging is groot. We hebben veel mensen langs de lijn, dus dat zorgt voor exposure voor ING. Maar ING kan ons ook van dienst zijn bij financiële zaken. Wij hebben bijvoorbeeld het idee om in de kantine voor drie kassa’s nieuwe pinfaciliteiten in te voeren. Je kunt er ook aan denken dat nieuwe leden een rekening krijgen aangeboden bij de bank. Daarnaast kunnen we ING bij ons bedrijfstoernooi betrekken,” somt Maurice een paar voorbeelden op.

De club uit Koog aan de Zaan heeft al een groot aantal sponsors. “Sommige sponsors zijn al jaren aan ons verbonden, die zetten we niet zomaar aan de kant. In onze pitch hebben we ook gezegd dat we bestaande contracten respecteren. “ Het ING-sponsorschap is voor drie jaar. Houdt het daarna weer op? “Dat is nog niet zeker. We zetten de initiatieven ook na drie jaar graag door, maar als we het geld niet hebben, kunnen we het ook niet uitgeven.”

Deze maand hoort KFC of ze kans blijven maken op de sponsordeal. Voor de start van het nieuwe voetbalseizoen moeten de honderd nieuwe sponsorcontracten van ING ingaan.

Voor meer informatie: www.kfc1910.nl, De elf ambities van KFC 1910 en ING ondersteunt het amateurvoetbal. Eerder verschenen op Sport Knowhow XL: Budget 2,5 miljoen euro: ING sponsort 100 amateurclubs
« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst