Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Sportverenigingen krijgen hulp bij werven van nieuwe leden

door: Rins van Kouwen | 24 april 2014

Veel sportverenigingen en sportbonden hebben met dalende ledenaantallen te maken. Om nieuwe leden te werven hebben de provinciale sportorganisaties - onder leiding van Sportservice Noord-Holland - de methode ‘Meer Leden in Kortere tijd’ ontwikkeld.

De methode ‘Meer Leden in Kortere tijd’ is een vervolg op de eerdere methode ‘Meer Vrijwilligers in Kortere Tijd’, dat tot doel heeft om het vrijwilligerstekort bij sportverenigingen op te lossen.

“Naast het gebrek aan vrijwilligers, zijn de teruglopende ledenaantallen een ander probleem waar de sportsector mee kampt,” legt Ted van der Bruggen - verenigingsadviseur van Sportservice Noord-Holland - uit. Op basis van pilotprojecten met meer dan vijftig verenigingen heeft hij de methode ‘Meer Leden in Kortere Tijd’ ontwikkeld.

Succes gegarandeerd
Sportservice Noord-Holland stelt dat de ruim 500 sportverenigingen die via de methode meer vrijwilligers zochten, allemaal hun gewenste resultaat hebben behaald. “De methode om nieuwe leden te vinden is totaal anders dan de methode om nieuwe vrijwilligers te krijgen,” vertelt Van der Bruggen. “Uit de eerste resultaten blijkt dat de nieuwe aanpak een succes wordt.”

De traditionele manier voor verenigingen om nieuwe leden te werven verloopt vaak via een open dag. “Een vereniging laat tijdens een open dag trots zien wie ze zijn en wat ze bereikt hebben,” vertelt Van der Bruggen. “De focus ligt in onze methode niet op het promoten van de vereniging, maar op de beleving, motieven en ervaringen van het potentiële nieuwe lid. Als iemand interesse heeft om bij jouw vereniging te komen sporten, dan kun je een rondleiding door de kantine geven, maar het is veel leuker om te sporten, succes te laten beleven en de bezoeker met een high-five weer te laten vertrekken.”

Werkwijze
Na een informatiebijeenkomst worden in het traject van vier maanden maximaal acht sportverenigingen gecoacht in het werven van nieuwe leden. Belangrijk bij de methode is dat de deelnemers tijdens en na de vier workshops met hun eigen ledenwerfcampagne aan de slag gaan. “De sterke en zwakke kanten van de vereniging worden eerst geanalyseerd, maar als je een prachtig plan hebt en er wordt vervolgens niets mee gedaan, wordt er nog niets bereikt,” legt Van der Bruggen uit. Hij verwacht daarom van iedere deelnemer dat hij of zij naast het volgen van de workshops een half uur per week aan zijn plan besteedt. “We gaan de campagne voorbereiden, maar ook al tot actie over. Alleen dan krijg je resultaat.”

Naast de twee uur durende workshops worden de verenigingen via een E-learning systeem ondersteund in hun ledenwerfcampagne. Online zijn voorbeelden van posters, flyers en sociale media beschikbaar die verenigingen kunnen gebruiken. Van der Bruggen: “Als een vereniging een wervingsposter nodig heeft, dan hebben wij een sjabloon die naar voorkeur kan worden aangepast. Voor het opstellen van een persbericht hebben wij een checklist waar het aan moet voldoen om in de media aandacht te krijgen. Daarbij kan ik online goed zien of de verenigingen ook echt met de campagne bezig zijn.”

Succesformule
In de eerste zes maanden van 2013 behaalden de verenigingen die deelnamen aan de methode meer dan vijf keer zoveel nieuwe leden dan in 2012 met hun voorgaande ledenwerfactie. Resultaten zijn er in verschillende gradaties. Rugbyclub The Big Bulls uit Almelo haalde drie keer zoveel nieuwe leden binnen dan het jaar daarvoor en een unihockey-vereniging uit Utrecht kon vijftien nieuwe leden verwelkomen.

Van der Bruggen: “Dan denk je, vijftien leden, dat is niet veel, maar zij waren gewend aan maximaal één of twee nieuwe leden per open dag. Voor deze vereniging is vijftien nieuwe leden gigantisch veel.” De Nederlandse Rugbybond (NRB) constateerde dat verenigingen die de methode hanteerden 25% groei ledengroei bereikten. Verenigingen uit dezelfde regio met dezelfde ledenaantallen die niet aan het traject meededen, behaalden 4% groei. Sportservice Noord-Holland is overtuigd dat de methode de oplossing is om de dalende ledenaantallen bij sportverenigingen te laten stijgen. Van der Bruggen: “Als de stappen worden doorlopen, is succes verzekerd.”

De kosten voor deelname aan de methode ‘Meer Leden in Kortere Tijd’ bedragen 500 euro per vereniging. Dit bedrag kan vaak deels of volledig worden gesubsidieerd door de sportbond, gemeente of provinciale sportkoepel indien de vooraf samen opgestelde doelstellingen worden gehaald. Per vereniging kunnen drie of vier leden aan de workshops deelnemen. Na de methoden om meer vrijwilligers en leden naar sportvereniging te halen is een derde variant in aantocht. Van der Bruggen: “De nieuwste methode, Meer Sponsors in Kortere Tijd, is in ontwikkeling.”

Voor meer informatie: www.meerinkorteretijd.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst