Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Stichting Gezondheid wil groot publiek 'laagdrempelig fit' maken

door: Thomas van Zijl | 24 april 2014

Door middel van honderd dvd’s in drie jaar de wereld een stuk fitter maken; dat is kortweg de ambitie van Stichting Gezondheid Nederland. Sinds november vorig jaar zijn vijftien tekstschrijvers en journalisten bezig om video’s te produceren over veel voorkomende verschijnselen als een burn-out, eetstoornissen of depressies. Met als doel patiënten ervan af te helpen.

Het idee is ontsproten uit het brein van Stefan Rooyackers, die met zijn andere bedrijf Internet Marketing Nederland al veel ervaring heeft op het gebied van videoproductie. Een aantal van zijn vaste medewerkers is nu 'om niet' werkzaam voor Stichting Gezondheid Nederland. “Winst maken is nooit het doel van een stichting, maar ik hoop deze mensen wel op de loonlijst van de stichting te kunnen zetten.” Rooyackers verwacht, met een blik op het recente verleden, dat die doelstelling gehaald wordt. Een pilot begin vorig jaar wijst uit dat het hard kan gaan met de verkoop van gezondheids-dvd’s.

“Door een samenloop van omstandigheden hebben we de eerste in België op de markt gebracht. Die ging daar zo’n 25.000 keer over de toonbank. Ter vergelijking: dat zijn er een stuk meer dan die van Harry Potter.”

Breed spectrum
Rooyackers en zijn team maken dvd’s over alle onderwerpen die enigszins raken aan het thema gezondheid. “Het spectrum is breed. Van afvallen tot stoppen met roken en van alzheimer tot sportcursussen. Daardoor lijkt de focus misschien ver weg, maar de rode draad is dat onze dvd’s mensen fitter kunnen maken en mensen wellicht van een probleem afhelpen.”

Hij wijst op de boeken die er al over deze onderwerpen al jaren te koop zijn. “Wie kijkt naar de verkoopcijfers kan niet anders dan concluderen dat er een groot publiek voor is. Wij denken de mensen die niet in de boeken duiken alsnog te kunnen bereiken door dvd’s uit te brengen.” Rooyackers onderkent dat niet ieder onderwerp voor een grote groep relevant is, maar ziet daar geen probleem in. “Afvallen is een thema waar veel mensen zich op storten, dus is daar sprake van een enorm aanbod. Er zijn specifieke ziektes, verschijnselen of sporten die wellicht minder bekend zijn, maar waar binnen kleine kring, relatief veel mensen op zitten te wachten.”

Voorlichting in vorm van documentaire
De ongeveer vijftien medewerkers van de Stichting Gezondheid Nederland staan aan de basis van de dvd’s. Zij doen onderzoek, lezen handboeken en schrijven teksten. De video wordt vervolgens verder ingevuld door interviews met bijvoorbeeld artsen of trainers. Een presentator praat tekst en beeld aan elkaar. “Ze duren rond de twee uur en de bedoeling is dat ze wegkijken als een documentaire. Entertainment is het niet. Wij beschouwen de dvd’s als een training die voor iedereen toegankelijk is. We werpen geen drempels op.” De enige voorwaarde is uiteraard dat mensen de aanschafprijs van vijftien euro betalen. In dat opzicht wed de stichting overigens niet op een paard. “De vraag is hoelang mensen nog dvd’s kijken. Techniek verandert snel. Daarom bieden we onze cursussen ook online aan voor tien euro.”

Van de honderd dvd’s die de stichting van plan is de komende jaren op de markt te brengen, zijn er op dit moment zes af. Voor de productie van de video’s is de stichting op zoek naar sponsors. Rooyackers denkt aan bedrijven of organisaties die direct te maken hebben me het onderwerp van de betreffende dvd. “Voor de goede orde: het gaat dan om een advertentie voor of na de film. Ze hebben geen invloed op journalistiek product. Wel kunnen ze op deze manier aan hun naamsbekendheid werken.”

Content-partner gezocht
Op dit moment heeft de stichting overigens nog geen sponsor en op termijn is die zeker nodig, want de productie van de dvd’s kost nu eenmaal geld. En tijd. Om over voldoende beeldmateriaal en kennis te beschikken zou het Rooyackers ook goed uitkomen als er de komende maanden verschillende content-partners aanhaken. “Dat kunnen speciale fondsen, organisaties of artsen zijn. Als wij een dvd maken over eczeem, is het wel zo handig dat we beschikken over voldoende foto’s en beelden. Natuurlijk gaan we daar zelf naar op zoek , maar twee weten en hebben altijd meer dan een.”

Voor meer informatie: www.stichtinggezondheid.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst