door: Thomas van Zijl | 17 april 2014
Leuk, handig en gezond voor teams én lucratief voor sportclubs; in het beste geval brengt TeamKrat het allemaal. Servaas de Kok bedacht het concept TeamKrat als alternatief voor de oude bierkratten met tien bidons waarmee zoveel elftallen nu mee zeulen op en rond het veld. Wat begon als een zolderkamerinitiatief is inmiddels een internationaal gebruikte accessoire. De Kok werkte jarenlang voor het bedrijf dat verantwoordelijk was voor de productie van Heineken-kratten. Als fanatieke hockeyspeler zag hij de oude, zware en weinig modieuze bierkratten vaak jaren later nog terug langs de lijn. “Maar waarom sponsort een merk zoals Rabobank of Gatorade een elftal met een bierkrat met maar tien bidons?”
Lichter materiaalRuim twee jaar geleden pakte hij dit op en ontwikkelde het nieuwe bidon TeamKrat. De Kok gebruikte zijn ervaring met krattenproductie en stopte niet waar hij gebleven was. “Ik streef verbetering na: niet minder en goedkoper, maar juist beter met meer toegevoegde waarde. Het TeamKrat is bijvoorbeeld veel lichter, gemaakt van recyclebaar materiaal en in plaats van de gebruikelijke tien passen er twaalf bidons in.”
Een ander
unique selling point: de TeamKratten kunnen naar eigen smaak ontworpen worden en zelfs per stuk worden geleverd met eigen teamfoto, clublogo en/of sponsorafbeelding erop. Een elftal kan er zijn fantasie behoorlijk op loslaten. De Kok wijst daarnaast op een andere goede mogelijkheid: die van een gesponsord TeamKrat. “Ik vind dat de meeste sponsorcommissies in Nederland liggen te slapen.” Ze zijn veelal gefixeerd op bedrijven die voor vele honderden euro’s bijvoorbeeld een reclamebord langs het veld willen hebben. Dat zijn bedragen waarvoor de meeste ondernemingen nu een hoop opzij moeten zetten. Een plek op een TeamKrat kost aanzienlijk minder en levert meer exposure op.”
Kleine sponsorsMet zijn nieuwe vinding hoopt hij dan ook dat juist vele kleine sponsoren - zoals de bakker om de hoek - bereikt worden. “Voor relatief weinig geld verbinden ze zich dan aan een team dat het hele jaar door elke training en elke wedstrijd rondloopt met de naam van de sponsor. Dit is een onderscheidende en zeer effectieve manier van sponsoring. Bovendien stimuleert TeamKrat het drinken van gezond water tijdens het sporten en ook daar willen bedrijven wel mee geassocieerd worden.”
De Kok presenteert zich graag als een klein creatief bedrijfje, maar dat neemt niet weg dat hij grote plannen heeft. De TeamKratten vinden inmiddels ook over de grens gretig aftrek. Zo heeft hij speciale sites voor de Engelse en Duitse markt. De Duitse nationale hockeyelftallen lopen er al mee rond. Hier in Nederland is de Eredivisie een belangrijk uithangbord. Via sponsor Gatorade maken voetbalclubs zoals Feyenoord, AZ, FC Groningen, Cambuur en Heerenveen er al gebruik van. “Studio Sport is voor mij leuker dan ooit. Toch even kijken of ze de TeamKratten weer in beeld nemen, die altijd trouw naast Ronald Koeman of Marco van Basten staan. Dat vind ik uiteraard leuk om te zien.”
Ook op scholenDe Kok kijkt inmiddels verder dan het sportveld. Op de basisschool van zijn kinderen is het BidonSchoolKrat gelanceerd, een programma waarbij kinderen op school worden gestimuleerd om water te drinken in plaats van allerlei ongezonde dranken. Ieder kind heeft daarbij zijn eigen persoonlijke waterbidon. Samen met Brabant Water en de gemeente zijn wij in Den Bosch het pilotproject ‘Les je Dorst’ gestart op twee basisscholen. Het project bleek een groot succes en wordt nu op alle 52 basisscholen van de gemeente uitgerold.
Toch blijft de sportwereld voor De Kok belangrijk. Hij ziet overal kansen. “Als ik in het weekend hockey en de tegenstander weer zie slepen met zo’n oud krat, dan haal ik toch snel mijn visitekaartje tevoorschijn.”
Voor meer informatie: www.mijnteamkrat.nl en www.bidonschoolkrat.nl