Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Campagne helpt zoeken naar extra geldstromen voor de sport

door: Rins van Kouwen | 13 maart 2014

Giften en nalatenschappen vormen een betrekkelijk nieuwe geldstroom in de sportsector. In de campagne ‘Sport daar geef je om’, slaan NOC*NSF, de KNVB en de Eredivisie de handen ineen om de sportwereld te informeren over de mogelijkheden die er zijn voor zowel gevers als voor ontvangers.

Hoe kan een sportbond inspelen op de kans om een nieuwe geldstroom aan te boren? Die vraag staat dinsdag 18 maart centraal op de informatieavond die NOC*NSF voor haar aangesloten sportbonden organiseert in het kader van de campagne ‘Sport, daar geef je om.’ De campagne is gericht op het werven van giften en nalatenschappen, een betrekkelijk nieuwe geldstroom in de sport.

“NOC*NSF krijgt van sportverenigingen en sportbonden af en toe de vraag hoe zij moeten omgaan met mensen die een gift willen doen of iets willen nalaten,” vertelt Gerben van Hardeveld van NOC*NSF, projectleider van ‘Sport, daar geef je om.’ “Het is geen dagelijkse kost in de sportsector, maar het komt voor dat een vereniging of sportbond te maken krijgen met iemand die een schenking wil doen. Daar hadden wij als sportkoepel nog geen goed antwoord op gevonden,” legt Van Hardeveld uit. “De KNVB en de Eredivisie bleken op hetzelfde moment over het onderwerp nalatenschap na te denken. Een gift doen of geld nalaten aan de sport komt voort uit hetzelfde motief, dus het leek ons een goed idee om de koppen bij elkaar te steken en het geven en nalaten in één campagne te combineren.”

'Sport, daar geef je om'
Met de campagne ‘Sport, daar geef je om’ - waaraan het Ministerie van VWS (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) bijdraagt in de kosten - willen de drie betrokken organisaties aandacht en interesse generen om over geven en nalaten in de sportsector na te denken. Een belangrijke doelstelling van NOC*NSF is om sportorganisaties en sportbonden informatie te geven hoe zij kunnen inspelen op deze nieuwe geldstroom. Op de avond wordt niet alleen gekeken vanuit het perspectief van de bond zelf, maar ook vanuit de invalshoek die de bond heeft als serviceverlener naar de aangesloten verenigingen en leden.

“De bedoeling is om een fundament te leggen voor dit onderwerp,” zegt Van Hardeveld. “Wij hebben in dit project ook een informerende rol naar onze achterban. De vereniging en de bonden bepalen uiteindelijk zelf of zij met dit onderwerp aan de slag gaan.”

3 inkomstenbronnen
In de sportsector zijn drie inkomstenbronnen leidend. De contributies van leden, subsidies en sponsoring. “De inkomstenstromen zijn voor een vereniging iets anders dan voor een sportbond en voor een koepel als NOC*NSF,” zegt Van Hardeveld. “De sportsector is over het algemeen meer gericht op sponsoring, maar in de sector van kunst & cultuur is bijvoorbeeld de subsidiebron het meest belangrijk en in de wereld van de ‘Goede doelen’ zijn giften en nalatenschap de bepalende inkomstenbron. Op dat vlak is voor de sportsector nog voldoende te winnen.”

Tijdens de besloten informatieavond in Zeist - die gericht is op bestuurders, directeuren, marketeers en coördinatoren verenigingsondersteuning van een sportbond - zal ook het onderwerp crowdfunding aan de orde komen. Daarnaast zal worden besproken hoe iemand fiscaal het meest gunstig kan geven en ontvangen.

Toolkit
Voor bonden en verenigingen wordt door verder aan een toolkit gewerkt om snel en effectief te kunnen inhaken op het landelijke initiatief. “Het project is nog volop in ontwikkeling,” zegt Van Hardeveld, die concreter kan worden als de campagne in het tweede kwartaal van dit jaar start. “De informatieavond is primair bedoeld om onze leden te informeren,” zegt Van Hardeveld. “Er zullen nog een aantal maanden overheen gaan voordat het project startklaar is en wij de plannen kunnen uitrollen.”

Voor meer informatie: een soortgelijk initiatief - met bijna dezelfde titel - dat al gelanceerd is in de cultuurwereld, 'Daar geef je om'
« terug

Reacties: 1

Bert de Jong
14-06-2019

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst