Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Campagne 'Gouden Meters' wil meer kinderen laten meedoen

door: Thomas van Zijl | 6 februari 2014

Vroeg geleerd is oud gedaan; zo is het zeker ook met sport. Kinderen die op jonge leeftijd voldoende bewegen hebben daar hun hele leven op allerlei vlakken profijt van. Helaas is het - soms als gevolg van geldgebrek - niet voor iedereen mogelijk om lid te worden van een sportclub of –vereniging. Met de nieuwe campagne Gouden Meters moet dat lidmaatschap voor meer kinderen binnen handbereik komen.

Het initiatief is samen met het Jeugdsportfonds opgestart door multinational Procter&Gamble, en Tym.nl. Dat informatieplatform voor ouders is in het leven geroepen door breedtesportmarke- tingbureau 2Basics, waarvan oud-judoka Ruben Houkes een van de drijvende krachten is. Verzekeraar Achmea ondersteunt en onder- schrijft het project door onder andere Health Centers open te stellen. Dat zijn centra voor een gezonder en fitter leven waar kinderen een jaar lang kunnen sporten. Als geen ander kent Houkes het belang van sport in de ontwikkeling van een kind.

“Het gaat veel verder dan een paar uur per week bewegen. De sociale component telt ook mee. Lid zijn van een sportclub betekent omgang met andere mensen, vrienden maken. Afgezien daarvan staat inmiddels vast dat kinderen die op jonge leeftijd veel in beweging zijn een betere motoriek ontwikkelen en er een relatie is tussen voldoende sporten en cognitieve prestaties. Kinderen kunnen er dus ook op school hun voordeel mee doen.”

Contributie een probleem
Houkes telt de voordelen van sporten op jonge leeftijd, maar constateert tegelijkertijd dat er mede als gevolg van de economische crisis steeds meer ouders zijn die niet zomaar de contributie van de sportclub kunnen betalen. “Er worden in deze tijden andere keuzes gemaakt. Vooral zzp’ers zien hun inkomsten teruglopen. Dan is die paar honderd euro per jaar toch een hoop geld.”

Sinds het eind van de vorige eeuw zet het Jeugdsportfonds zich in om ervoor te zorgen dat ook kinderen van deze ouders kunnen sporten. “Het is voor mij volstrekt logisch dat de opbrengst van deze actie daar naar toe gaat. Het is een organisatie die bewezen heeft dat het voor duizenden kinderen per jaar het verschil kan maken. Bovendien zijn ze thuis in het netwerk van bonden, verenigingen en gemeenten. Zij kunnen ervoor zorgen dat kinderen die belangrijke, eerste gouden meters maken.”

Vanaf het kwalificatietoernooi waar de schaatsers zich konden plaatsen voor de Olympische Spelen, wordt er gewerkt aan de campagne. Iedereen die voor € 2,50 meedeed aan de sms-actie mocht zijn handtekening zetten op een groot spandoek dat buiten schaatsstadion Thialf voor iedere bezoeker te zien moet zijn geweest. “Iedereen kan op zijn eigen manier meedoen. Voor een klein bedrag een berichtje sturen naar nummer 4333 is bijvoorbeeld een mogelijkheid. Bedrijven zouden zich kunnen inspannen door een sponsorloop te organiseren en voor iedereen het makkelijkst is het kopen van gouden veters.”

Die zijn sinds een paar weken te koop bij Albert Heijn. Het zijn eyecatchers, zeker in sportschoenen. Houkes draagt ze deze dagen zelf ook. “Mensen vragen ernaar, het is een goede manier om het verhaal te vertellen. Op schoolplein zullen ze ook opvallen. Zo is het ook bedoeld. Zoiets opvallends kan wel eens een buzz veroorzaken.” De veters zijn ook in grote hoeveelheden te koop. In gouden dozen, te koop voor 250 euro, zitten honderd paar. De aanschafprijs is precies genoeg om een kind een jaar lang te laten sporten.

Dat de actie rondom de Gouden Meters deze weken wordt gelanceerd is geen toeval. Sotsji houdt de mensen bezig en er is automatisch meer aandacht voor sport. “Dat evenement heeft als motto dat meedoen belangrijker is dan winnen. Laten we er, om die lijn door te trekken, dan in ieder geval voor zorgen dat iedereen kán meedoen."

Cheque voor Jeugdsportfonds
Halverwege de Spelen, op zaterdag 15 februari, wil Houkes een eerste cheque aan het Jeugdsportfonds kunnen overhandigen. Hoeveel daar op moet staan, weet hij niet. Het gaat hem erom zoveel mogelijk mensen te mobiliseren. "Dan wordt deze actie vanzelf een succes. Ik weet bijvoorbeeld dat er in het winkelcentrum in Schagen schaatssimulatoren staan opgesteld. Elke afgelegde meter betekent een bijdrage voor het Jeugdsportfonds. Ook komen alle Achmea Health Centers in actie.”

Na Sotsji gaat de actie vermoedelijk verder. De precieze vorm is nog onduidelijk, als het maar resulteert in meer sportende kinderen. “Dat is het doel, de weg ernaartoe is belangrijk, maar daar komen we met wat creativiteit wel uit. Zou het bijvoorbeeld geen mooie symboliek zijn als een deel van de opbrengst van parkeermeters ten goede zou komen aan de Gouden Meters? Ik hoop dat zoveel mogelijk sportverenigingen en –bonden met ons willen meedenken.”

Voor meer informatie: www.goudenmeters.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst