Skip Navigation LinksHome-Achtergronden-Archief-Nieuwsberichten-Item

Tennisverenigingen uitgedaagd om energieplan te maken 18 juli 2013

door: Thomas van Zijl | 18 juli 2013

De energierekening kan voor veel tennisverenigingen omlaag. Dat is niet alleen voordelig, het draagt ook nog eens bij aan groenere toekomst. Daar zijn duurzaam consumentenplatfom Nudge, het ABN AMRO World Tennis Tournament en het onlangs gelanceerde initiatief Duurzaam Verenigen van overtuigd. De vereniging die het beste plan presenteert, kan rekenen op begeleiding en financiële steun van deze partijen.

Het ABN AMRO WTT wordt al enkele jaren klimaatneutraal georganiseerd. De ambitie is nu om niet alleen te compenseren, maar ook te investeren in duurzaamheid. Om daar vorm aan te geven is het toernooi een samenwerking aangegaan met Nudge, een onderneming die streeft naar een duurzame omgeving op een economisch verantwoorde manier. Voor duurzame initiatieven van consumenten gaat Nudge op zoek naar ondernemers en overheden die daar heil in zien, maar andersom werkt het ook: ondernemers of overheden met een kansrijk project kunnen via Nudge in aanraking komen met consumenten die het wellicht kunnen en willen uitvoeren.

Duurzame sport
Zo haakte Duurzaam Verenigen als Vriend van Nudge aan bij de samenwerking met het ABN AMRO WTT. Het initiatief heeft als doel sport en duurzame markt te verbinden. Duurzame kansen liggen voor het oprapen, maar veel verenigingen hebben tijd noch kennis om ze te grijpen. “Samen met Nudge en het ABN AMRO WTT gaan we ze het laatste zetje geven om dat toch te doen”, zegt Lucas Hullegie van Duurzaam Verenigen.

Die stimulans bestaat uit financiële ondersteuning en deskundige begeleiding bij de verwezenlijking van de plannen. Verenigingen die in aanmerking willen komen, moeten de deadline van 1 september in de gaten houden en voldoen aan een aantal criteria. De grootte van een vereniging is belangrijk (minimaal 200 leden), net als de motivatie en de meetbare impact van de maatregelen die voor februari 2014 gerealiseerd moeten kunnen worden.

Op het forum van Nudge – de Broedplaats – kunnen zij hun ambities kenbaar maken. Daarna mag het publiek zich uitspreken. De drie verenigingen die via social media de meeste stemmen weten binnen te halen, mogen rekenen op een bezoekje van Duurzaam Verenigen. Bij het tellen van de stemmen wordt overigens rekening gehouden met het aantal eigen leden van de vereniging om te voorkomen dat grote clubs in het voordeel zijn.

Accommodatie vaak verouderd
Afgaande op eerdere projecten verwacht Hullegie dat in de tenniswereld winst te boeken valt op de accommodatie. “Die zijn vaak gebouwd in de jaren zeventig en tachtig. Destijds golden andere eisen, andere standaarden, bijvoorbeeld op het gebied van isolatie. Bovendien zijn er nu andere technieken beschikbaar. Energiebesparende maatregelen - zoals het vervangen van een oude CV-ketel voor een HR-ketel of duurzame verlichting - zou in veel gevallen uitkomst kunnen bieden. Zeker in het tennis zou daar meer oog voor moeten zijn. In tegenstelling tot voetbal en hockey zijn clubs vaker eigenaar van hun accommodatie.”

Hullegie ziet in dat geldgebrek verenigingen kan tegenhouden op dit moment duurzaam te investeren, maar vindt dat bestuurders de blik moeten richten op de langere termijn. “Een investering die leidt tot een enorme besparing is geen weggegooid geld. De ‘winst’ kan elders in de vereniging worden geïnvesteerd. Niet voor niets kijken we ook bij dit project met Nudge en het ABN AMRO WTT goed wat er gebeurt met het geld dat niet langer opgaat aan overbodige energiekosten.”

Bewustzijn aanwakkeren
Van de verenigingen die zich kandidaat stellen, zal er uiteindelijk slechts eentje volop profiteren van het project. Toch beschouwt Hullegie dit initiatief niet als een druppel op de gloeiende plaat. In februari zal – tijdens het ABN AMRO WTT – een concreet plan van aanpak gepresenteerd worden die alle deelnemende verenigingen handvatten biedt om tot een duurzamer en besparende accommodatie te komen. Daarnaast brengt dit initiatief in kaart wie waar behoefte aan heeft en dat is voor Duurzaam Verenigen zeer relevant. “Voor de verenigingen die zich melden houdt het na februari niet op, juist niet! Het is aan Nudge en aan ons om ervoor te zorgen dat er iets gebeurt met het aangewakkerde bewustzijn. Wij zullen als Duurzaam Verenigen in ieder geval op zoek gaan naar mogelijke partners die hen kunnen helpen met het uitwerken of financieren van hun plannen.”

Voor meer informatie: www.duurzaamverenigen.nl en www.nudge.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst