door: Lennart Bloemhof | 20 september 2012
Een makelaarskantoor, niet gericht op spelers maar op sponsoren. Dat is in een notendop het profiel van Voetbal.Nederland: een salesorganisatie met als primair doel het creëren van corporate partnerships voor betaald voetbalorganisaties. Het bedrijf timmert al ruim twaalf jaar aan de weg, bedient negen eredivisieclubs, en put uit een netwerk van 1.400 bedrijven. “Wij zijn de verbindende factor tussen de clubs en onze partners”, vertelt commercieel directeur Pieter Hardeman.
Steeds een schepje erbij. Zo is de ontwikkeling van Voetbal.Nederland het beste te typeren. Het bedrijf breidde in twaalf jaar gestaag zijn werkzaamheden uit in de voetbalwereld. Vanaf de Voetbalkadobon tot partnerships voor clubs en oud-voetbalprofs. Het is een diverse bedrijfsgeschiedenis met een opvallend beginpunt: de fansite van oud-profvoetballer Kees van Wonderen.
Toen de verdediger een contract tekende bij Feyenoord in 1996, besloot oudere broer Edward van Wonderen een fansite op te richten om de nieuwsfeiten rondom zijn voetballende broertje bij te houden. Wat begon als een hobby, breidde zich snel uit. Van Wonderen specialiseerde zich in het exponentieel groeiende internet en registreerde de domeinnaam www.voetbal.nl.
Voetbal.nl ontwikkelde zich tot een populair portaal voor voetbalnieuws. In het jaar 2000 - tijdens het hoogtepunt van de internetzeepbel - verkocht Van Wonderen de domeinnaam voor meer dan één miljoen gulden aan internetprovider World Online. Met het geld werd Voetbal.Nederland opgericht. De naam is tevens een knipoog naar de site die Van Wonderen zijn succes bracht.
Succes in crisistijd
Van Wonderen bleef met zijn bedrijf actief in de voetbalwereld. Hij bedacht onder andere in 2004 - in samenwerking met Eredivisie CV - de toen geheten ‘Voetbalkadobon’: een cadeaubon, inleverbaar voor entreebewijzen van eredivisiewedstrijden en clubmerchandising. Via de Voetbalkadobon raakte de huidig commercieel directeur van Voetbal.Nederland - Pieter Hardeman - betrokken bij het bedrijf. Hardeman komt uit de wereld van de actiemarketing en ontmoette Van Wonderen in 2005 in het kader van een marketingactie rondom de Voetbalkadobon. De twee besloten samen verder te gaan na de succesvolle samenwerking.
De groeispurt volgde in 2007 - middenin in de financiële crisis – toen Hardeman en Van Wonderen besloten om corporate partnerships te gaan realiseren voor betaalde voetbalorganisaties. “Wij stelden onszelf hardop de vraag”, vertelt Hardeman, “Gaan we het bedrijf echt groot maken?” Clubs kwamen moeilijk aan sponsoren in crisistijd en Voetbal.Nederland had een netwerk opgebouwd met de exploitatie van de ondertussen tot ‘Voetbalkadocard’ omgedoopte tool. Daarnaast gebruikte Hardeman zijn netwerk uit de marketingwereld.
Succesformule
Het bedrijf heeft inmiddels een netwerk van 1.400 bedrijven en dertien opdrachtgevers. Eredivisieclubs als ADO Den Haag, Vitesse, Heracles Almelo en NEC maken gebruik van de diensten van Voetbal.Nederland. Verder heeft het bedrijf Eredivisie Live en de Jupiler League als partners. “Clubs huren ons in als uitbreiding van hun commerciële afdeling”, vertelt Hardeman. “Wij zien de club als een makelaar voor sponsoren. Onze filosofie is erop gericht dat de club zichzelf ook zo gaat zien.” De directeur dicht de succesvolle koers toe aan het businessmodel. “Clubs betalen bij ons geen percentage van een afgesloten contract tussen de sponsor en een desbetreffende club. Ze huren ons in op basis van uurtarieven en commissiegelden. We zijn goedkoper dan een commercieel directeur.”
Voetbal.Nederland heeft zeven fulltime salesmanagers in dienst. Elke salesmanager heeft twee clubs in zijn portefeuille en werkt bij de club op het kantoor. De werkwijze van het bedrijf volgt een vast patroon. Hardeman: “Bij clubs die in een start up fase zitten inventariseren wij eerst hun sponsorpiramide, dat een collectief overzicht van de sponsoren vormt. Vervolgens gaan we op basis van die sponsorpiramide gericht op zoek naar partners in ons netwerk. Als een club bijvoorbeeld veel autobedrijven als sponsor heeft, zoeken wij een bandenmerk als partner.”
Nieuwe horizon, heldere koers
Oprichter Edward van Wonderen legde zijn directiefunctie van Voetbal.Nederland in oktober 2011 neer, om als algemeen directeur van PEC Zwolle aan de slag te gaan. Van Wonderen bleef wel als adviseur en commissaris verbonden aan Voetbal.Nederland. Onder Hardeman als directeur verkent het bedrijf actief andere terreinen in de voetbalwereld.
“Wat wij eigenlijk in het groot doen voor de clubs, doen wij nu ook in het klein voor oud-profvoetballers”, legt Hardeman uit. Met de oud-profvoetballers worden partnerships aangegaan. Zo worden onder de naam Voetbal4kids trainingen, clinics en voetbalkampen georganiseerd voor clubs in samenwerking met de oud-profs. Het bedrijf verkent daarnaast het gebied van nieuwe media. Onder andere op Facebook en vanaf 2013 op Twitter. “Wij beheren hun fansite en Facebook pagina’s.”
Hardeman is duidelijk over de geplande koers van het bedrijf. “Wij hebben twee speerpunten. De exploitatie van nieuwe media en het verder uitbouwen van ons aandeel in de Jupiler League.” Waarom Jupiler League-clubs en niet topclubs uit de Eredivisie, op de wensenlijst van het bedrijf staan, is Hardeman helder. “Clubs als Ajax, PSV of Feyenoord hebben een erg groot commercieel apparaat. Op dit moment kunnen we onze filosofie daar nog niet implementeren zoals we willen. Maar in de toekomst zouden we dolgraag met die clubs samenwerken.” De directeur heeft het volste vertrouwen dat het beproefde recept ook in de Jupiler League zal werken. “We willen de clubkleur behouden en niet overnemen. In onze filosofie is het behoud van een eigen identiteit belangrijk.”
Voor meer informatie: www.voetbalned.nl en www.voetbalkadocard.nl