Skip Navigation LinksHome-Achtergronden-Archief-Nieuwsberichten-Item

Sportief dienblad SmarTray hoopt op fans buiten hockeywereld 21 juni 2012

door: Thomas van Zijl | 21 juni 2012

Voor veel ouders langs de lijn is de zaterdag- of zondagmorgen niet compleet zonder een bakje koffie. Een dienblad om een bestelling voor meerdere fans tegelijk te dragen is echter niet altijd voorhanden. Een slimme vondst van twee bevriende hockeyvaders brengt daar verandering in. De hockeybond is alvast enthousiast over de zogeheten ‘SmarTray’ die met twee handige haken aan het hek te hangen is.

Oktober vorig jaar snelde Frank Rikken met vijf bekertjes koffie terug naar het veld om weinig te hoeven missen van de wedstrijd van zijn dochter. Zonder succes, want voordat hij weer langs de lijn stond waren alle bekertjes in het slappe kartonnetje al omgevallen. Het bleek een tegenvaller die niet helemaal voor niets was. Voor Rikken brak namelijk het moment aan om gestalte te geven aan een droom: samen met goede vriend Paul van den Eijnde gaan ondernemen.

Koppen bij elkaar
Van den Eijnde - als supporter van zijn dochter ook ieder weekend te vinden langs het hockeyveld - werkte jarenlang als verpakkingsadviseur. Karton kent voor hem weinig geheimen. Ze besloten de koppen bij elkaar te steken en na een avond behoorlijk brainstormen was het concept voor de SmarTray geboren: een stevige houder voor zes bekers koffie die met twee haken in de vorm van een hockeystick is vast te hangen aan het hek langs het veld.
 
Rikken en Van den Eijnde waren direct overtuigd van het praktische nut van het concept, maar zochten naar extra mogelijkheden om de SmarTray nog aantrekkelijker te maken. Rikken - van huis uit communicatie-adviseur - bedacht dat de kartonnen vlakken van de houder ruimte bieden voor reclame-uitingen of een andere boodschap. “Ik zag voor de SmarTray een rol weggelegd binnen de campagne Sportiviteit & Respect van de hockeybond. Als communicatiedeskundige weet ik dat een boodschap pas echt overkomt als die gekoppeld is aan een gebruiksvoorwerp. Kijk maar eens naar het doorsnee relatiegeschenk, daar werkt het net zo. De vrije vlakken op de tray hebben we daarom ingevuld met teksten die de campagne ondersteunen: ‘Kopje koffie scheids?’ en ‘Hou het leuk langs de lijn’.”
 
Mega-order
Met die extra troef en slechts een prototype in handen, nam Rikken contact op met de hockeybond. Na enig aandringen mocht hij de SmarTray samen met z’n compagnon op het bondskantoor demonstreren. Daar was de reactie overweldigend enthousiast. Niet veel later plaatste de KNHB een mega-order: 32.000 SmarTrays. Rikken en Van den Eijnde konden aan de slag, overigens zonder er nog maar een cent aan over te houden. De eerste investeringen in tijd en energie zijn er nu wellicht net uit. De vraag is op dit moment vooral hoe het verder gaat. De productie van de houder is ten opzichte van de eerste dagen sneller en goedkoper geworden, maar valt of staat nog altijd bij grote aantallen. Rikken:

“De SmarTray heeft niet het eeuwige leven, dus het is logisch dat de meeste mensen aan de lijn er geen enorme bedragen voor over hebben. Het is dus zaak om de kosten laag te houden.”
 
Nieuwe klanten
Aan het begin van het nieuwe seizoen zal de KNHB de SmarTray nogmaals op grote schaal verspreiden. Rikken hoopt dat die actie aandacht genereert en tot nieuwe klanten leidt. Samen met zijn compagnon is hij al bezig een houder te maken voor langs het voetbalveld. Omdat daar een ander hekwerk wordt gebruikt, is er ook sprake van een ander zwaartepunt. Het ontwerp moet dus worden aangepast, maar een ander design alleen is niet voldoende. Een goede ingang biedt wellicht meer garantie, maar hoe makkelijk benaderbaar de hockeybond, zo ontoegankelijk is de KNVB.

“We hebben daar inmiddels ieder kastje en elke muur gezien. Het is buitengewoon lastig om te spreken met degene die verantwoordelijk is voor dit soort campagnes en acties.” De voetbalwereld heeft wel interesse, maar die komt vooralsnog vooral van sponsors. Bedrijven die meerdere clubs sponsoren zien graag hun naam op de SmarTray verschijnen, maar zelfs dan gaat het om tamelijk bescheiden aantallen en wegen investeringen niet op tegen de kosten.
 
Buigen of barsten
Voor de SmarTray is het daarom een kwestie van buigen of barsten. In het ideale geval is er aan het begin van het nieuwe seizoen een gerenommeerd Nederlands bedrijf als Douwe Egberts geïnteresseerd in het sportieve dienblad waardoor het op grote schaal kan worden geproduceerd en gedistribueerd. In het slechtste geval gaat een grotere onderneming met het idee aan de haal en produceert het een soortgelijke houder tegen veel lagere kosten. Rikken: “We zullen zien wat er van komt. Tot nu toe gaan we de uitdaging aan, omdat we er plezier in hebben. Veel ingewikkelder moeten we het ook niet maken. Wij zijn gewoon twee hockeyvaders met een leuk idee.”
 
Voor meer informatie: www.smartray.nl

« terug

Reacties: 1

-
21-08-2012
Zo te zien sterft het een rustige dood.

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst