door: Thomas van Zijl | 15 september 2011
Begin jaren negentig al vatte gymdocent Danny Simonis het idee op in Amsterdam een opleiding Sportmarketing in het leven te roepen. Maar dat idee liep vast. In 2001 kwam het er aan de toenmalige HES alsnog van en dus viert de opleiding wéér tien jaar later een jubileum. Eind september organiseert de Hogeschool van Amsterdam - waar de HES in opging - een groot tweedaags sportmarketingevenement.
Waarom er in Amsterdam pas relatief laat het startsein werd gegeven voor een specifieke opleiding tot sportmarketeer kan projectleider en oud-studente Marieke Houtsma niet zeggen. “In Tilburg bestond die richting al wel en nog steeds overigens. Hier was de tijd er misschien nog niet rijp voor en de groep geïnteresseerden wellicht te klein.” In 2000 waagde Simonis samen met zijn collega Kees Oostermeijer een nieuwe poging, met in zijn achterzak het marktonderzoek waaruit bleek dat er een vraag was van tussen 2.000 en 2.500 banen binnen het domein van de sportmarketing. Een jaar later ging de opleiding van start. In 2002 startte ‘locatie Leeuwenburg’ van de Hogeschool van Amsterdam onder leiding van Wim de Wit met een soortgelijke opleiding genaamd ‘Commerciële Sport Economie’. Dit nadat daar in 1999 de Johan Cruijff University van start was gegaan met onder meer ‘Commerciële economie’ - een opleiding speciaal aangepast aan topsporters - en al snel bleek dat ook niet-topsporters geïnteresseerd waren in dezelfde opleiding. In 2005 ging de HES op in de HvA en was er slechts ruimte voor één opleiding. De naam van beide opleidingen - van zowel Sportmanagement en Marketing als Commerciële Sport Economie - veranderde in Sportmarketing. Tegenwoordig zijn er nog steeds twee HvA-locaties waar je Sportmarketing kunt volgen, maar zijn er nauwelijks verschillen.
En hoe is voor afgestudeerde sportmarketeers de huidige situatie op de arbeidsmarkt, zijn er voor hen nog steeds zoveel banen als het eerdere onderzoek uitwees? Houtsma: “Die banen zijn er nog wel, maar het is voor starters op dit moment moeilijk om direct aan de slag te gaan, want werkervaring is vaak een vereiste.” Veel studenten die een opleiding tot sportmarketeer volgen, komen uiteindelijk terecht bij commerciële partijen. Banken als ING en Rabobank die zich nadrukkelijk manifesteren binnen de sport zijn populaire werkgevers. “Mensen die kiezen voor deze studie werken ook veel bij overheden en bonden”, zegt Houtsma die benadrukt dat de studenten breed inzetbaar zijn. “Op hun diploma staat: commerciële economie, afstudeerrichting sportmarketing. Dat laat zien dat ze een passie hebben voor sport, maar dat ze ook daarbuiten goed uit de voeten kunnen.” Vaak blijven ze werkzaam in de sport na een succesvolle stage tijdens hun studie.
Op donderdag 29 en vrijdag 30 september staat de opleiding stil bij haar tienjarig bestaan met een tweedaags sport- en sportmarketingevenement. Op donderdag 29 september wordt het congres ‘Sportmarketing 10.0! toekomstscenario’s voor 10 sportmarkten’ georganiseerd. Het congres - dat geopend wordt door Gijsbregt Brouwer en Eric van der Burg, wethouder Sport in Amsterdam - is niet alleen bedoeld voor studenten, maar ook voor alumni, mensen uit het werkveld en andere geïnteresseerden. Deelnemers hebben de keuze uit verschillende sessies. Tijdens het congres wordt gekeken naar de ontwikkelingen in de afgelopen tien jaar, maar vooral naar de toekomst van de verschillende sportmarkten. Sprekers zijn onder andere Cees Vervoorn (voormalig topzwemmer, lector Topsport HvA/UvA), Richard Denton (managing director sportmarketinbureau Trefpunt), Arno de Jong (media & marketingmanager Eredivisie CV), Kees Jansma (perschef Nederlands Elftal), Frits Barend (sportjournalist), Heleen Crielaard (sponsormanager Rabobank), Norbert Cappetti (communicatie Holland Heineken House Londen 2012) en Edu Jansing (directeur Stichting Meer Dan Voetbal).
Niet toevallig is ‘Online Mediaman van het jaar 2010’ Gijsbregt Brouwer de dagvoorzitter. Houtsma: “Binnen onze studie leren de studenten veel over communicatie”. Social Media wordt daarin steeds belangrijker. Studenten hebben inspraak gehad in het congresprogramma en lieten weten daar graag meer over te horen. Het kan uiteraard geen kwaad goed voorbereid te zijn op de toekomst.” Vrijdag 30 september – de tweede feestdag – is een sportieve dag met een sportdag in en rond het Olympisch Stadion voor alle huidige studenten en docenten. Aansluitend is er voor dezelfde doelgroep, oud-studenten en relaties een barbecue bij het Frans Otten Stadion en een eindfeest in Panama.
Voor meer informatie: klik hier