door: Roelof Jan Vochteloo | 1 september 2011
Sinds kort bestaat er een eenpersoons roeiboot waarin recreanten, beginnende roeiers én sporters die graag aan duurtraining willen doen, zich kunnen uitleven. Volans² is de naam van de sportieve skiff, bedacht en uitgewerkt door Cees van Bladel en Lenneke de Voogd.
Lenneke de Voogd is coördinator Sportinnovatie aan de Technische Universiteit Delft. Haar bundeling van krachten met oud-topzeiler Cees van Bladel leidde tot de oprichting van Volans Rowing. De Voogd: “Cees en ik komen beiden uit de wereld van de sportinnovatie. Hij heeft veel innovatieprojecten opgezet en begeleid vanuit de Stichting Sports and Technology en ik vanuit de TU. Nu vonden wij het tijd om zelf te gaan ondernemen en een product op de markt te brengen.”
Van Bladel en De Voogd hadden gesignaleerd dat mensen die aan duursport willen doen makkelijk gaan hardlopen of fietsen, maar niet zomaar gaan roeien. “In de eerste plaats is de sport zelf vrij gesloten. Zo moet je lid worden om ergens te mogen roeien. Verder bestaat er eigenlijk geen materiaal waarin beginnende roeiers op een leuke manier in contact kunnen komen met de sport. Je begint nu in een brede houten bak, niet erg aanlokkelijk. Geheel in de ambitie van het Olympisch Plan 2028 willen wij meer mensen op een gezonde en sportieve manier aan het roeien krijgen.”
Van Bladel en De Voogd ontwikkelden de Volans²: een ranke, slanke eenpersoonsboot. “Een normale skiff is zeven meter of langer, maar de Volans² is 5,5 meter en past dus op het dak van een auto. Onze boot is wel iets breder - zodat je makkelijker weg kunt roeien - maar is toch vrij snel.” De Volans² is z? gebouwd dat het roeien voor iedereen boven de twaalf jaar makkelijk is om te leren, maar wel uitdagend en sportief blijft. “Alle roeiers die de boot voor ons hebben getest zeiden: ‘dit is echt roeien’. En mensen die niet eerder hadden geroeid kregen vrij snel het sportieve gevoel te pakken in onze boot.”
Vooral het vastzittende stoeltje en de sliding rigger zorgen ervoor dat de Volans² zo makkelijk te besturen is. “Omdat er tijdens de haal veel minder sprake is van gewichtsverplaatsing, gaat de boot niet dompelen en houdt zijn snelheid.” Deze techniek werd in de jaren tachtig verboden door de internationale roeibond FISA en mag dus niet gebruikt worden tijdens wedstrijden. “Toch hebben de FISA en de Nederlandse roeibond (KNRB) al aangegeven enthousiast te zijn over de Volans², omdat ze erkennen dat de boot mensen makkelijker in contact brengt met de roeisport. De KNRB is zelfs nauw betrokken geweest bij het ontwikkelingstraject. In 2014 zijn de wereldkampioenschappen in Nederland en het zou fantastisch zijn als er dan een aparte klasse voor ons is.”
Van Bladel en De Voogd smeedden hun eerste plannen voor de Volans² zo’n tweeënhalf jaar geleden. Studenten van de Technische Universiteit Delft maakten een eerste analyse en ontwerp en samen met DSM bouwden ze een prototype. De eerste gebruikerstesten leverden zulke goede resultaten op, dat het duo niet hoefde te twijfelen om het project voort te zetten.
“Het geheel moest nog wat lichter en de sliding rigger moest nog verbeterd worden, maar het bleek al snel dat we een goed product aan het ontwikkelen waren.” Als productiepartner werd uiteindelijk de in Estland gevestigde kajakbouwer Tahe Marine gekozen. Andere partners die betrokken waren bij de ontwikkeling van de revolutionaire skiff zijn: Vrije Universiteit Amsterdam, Infinious, Concept2, InnoSportNL, DiDiD, KvD en Rovinox. “We zijn fantastisch geholpen bij zowel de ontwikkeling als de marketing van de boot. Cees en ik hebben ongeveer een ton aan ontwikkelingskosten en materiaal geïnvesteerd, los van de vele uren die we er zelf aan gespendeerd hebben.”
Het plan was om de Volans² een jaar voor de Olympische Spelen in Londen op de markt te brengen en dat is gelukt. De presentatie van de skiff vond eind juli plaats tijdens het WK onder 23 op de Bosbaan in Amsterdam. De reacties waren erg positief, maar De Voogd moest het principe van de sliding rigger nog regelmatig uitleggen. “Een veelgehoorde vraag was ‘dat mag toch niet?’”. Als we dan uitlegden wie onze doelgroep is en dat deze boot in eerste instantie niet voor de wedstrijdsport bedoeld is, snapte men direct de toegevoegde waarde. Het past bij het ‘nieuwe roeien’: roeien waar en wanneer je wilt.”
De Volans² kost 3990 euro en dat is inclusief btw en riemen. “Een normale skiff kost toch al gauw zevenduizend euro en als het om wedstrijdskiffs gaat, praat je zelfs over veel hogere bedragen.” De eerste boten zijn in productie en 5 september lanceert Volans Rowing de boot in Stockholm. De Voogd weet dat ze snel terug moet keren uit Zweden, omdat ze van 6 tot en met 11 september op de HISWA te water staat. “In oktober maken we nog een ronde door Engeland en Duitsland om daar de juiste mensen warm te maken voor de Volans².”
In 2011 verwacht De Voogd zo’n vijftig à honderd skiffs te verkopen en na drie jaar hoopt ze boven de duizend stuks per jaar te zitten. Voor verenigingen of bedrijven die kennis willen maken met de Volans² is er de mogelijkheid om een trailer met twaalf boten te huren. “We hebben ook nog plannen om een bootje op de markt te brengen voor kinderen jonger dan twaalf jaar, en eentje voor op zee, maar dat is nog toekomstmuziek.”
Voor meer informatie: www.volansrowing.com