Skip Navigation LinksHome-Achtergronden-Archief-Nieuwsberichten-Item

‘Het Sponsorkantoor’ helpt sportverenigingen aan sponsors 3 juni 2010

door: Yvette van Toorn | 3 juni 2010

Waarom hebben sommige sportverenigingen wel tientallen borden met sponsoren langs het veld of in de hal en hebben anderen er alleen maar één met ´Hier kan uw advertentie hangen´? Dit was de reden voor de lancering van Het Sponsorkantoor.

Just van den Broek (28) en Arnout Luitse (27) hockeyden bij zo’n club met één sponsorbord. Na wat navraag kwamen ze erachter waarom het voor een sponsorcommissie eigenlijk zo moeilijk was om sponsoren te krijgen: “Zo’n sponsorcommissie bestaat uit allemaal vrijwilligers, die dus naast een baan ook nog eens bedrijven moeten afbellen voor eventuele sponsoring. Mensen hebben daar tegenwoordig gewoon weinig tijd voor”, aldus Van de Broek. “Daarnaast heb je nog het probleem van de ‘wisseling van de wacht’. Na een jaar, misschien twee, komen er andere mensen te zitten in de sponsorcommissie en vervolgens is alle correspondentie met bedrijven die wel of niet gebeld zijn verdwenen”. Volgens de heren van Het Sponsorkantoor is er dus een gebrek aan tijd, continuïteit en is er sprake van kennisverlies.

Begin 2009 zijn ze eens gaan onderzoeken of er een markt is voor een bedrijf dat bemiddelt in sponsoring. “Er waren voldoende bedrijven die zich met sponsoring bezighielden maar vooral voor de zakelijke markt. Er was geen één bedrijf die specifiek voor de sportverenigingen aan het werk ging”. Zo is in 2009 een nieuw idee geboren en sinds maart jongstleden zijn de mannen fulltime aan het werk in hun eigen bedrijf.

Het Sponsorkantoor werkt in drie fases: warming-up, de wedstrijd (werving) en de derde helft (relatiebeheer). De eerste fase begint met het verkennen van de vereniging, doelstellingen en het creëren van een structuur. “De structuur wordt opgezet in een online werkomgeving. Iedereen uit de sponsorcommissie kan daar in kijken. Je kunt er alle gegevens zien nadat ze zijn ingevoerd. Wie je gebeld hebt, wat ze gezegd hebben et cetera. Op deze manier lijd je geen kennisverlies en zorg je voor een stukje continuïteit”, vertelt Luitse. Tevens schrijven de sponsoradviseurs in deze warming-upfase een beleidsplan en zorgen ze voor presentatiemateriaal.

De tweede fase is de daadwerkelijke werving. “Hierin gaat de daadwerkelijke werving van start. We werken met zogenaamde ‘warme contacten’ (contacten binnen de vereniging) en met ‘koude contacten’ (in de omgeving van de vereniging). Wij maken een lijst van vijftig bedrijven die eventueel interesse zouden kunnen hebben. Wij bellen die lijst zelf helemaal na en registreren alle resultaten. Deze lijst met resultaten overhandigen we vervolgens aan de vereniging. Zij kunnen dan de bedrijven die interesse hebben zelf nabellen om een deal te sluiten of kunnen ons dit laten doen”, voegt Van den Broek toe.

De derde fase is het relatiebeheer. In deze fase zorgt Het Sponsorkantoor voor een snelle afhandeling ten behoeve van de shirts en eventueel de borden. Maar wat volgens Just en Arnout veel belangrijker is in deze fase is de “warme contacten warm houden, door middel van sponsorborrels en sponsoractiviteiten”.

Wat deze dienst kost?! De heren rekenen voor fase één een uurtarief. De tweede fase kost 350 euro per vijftig bedrijven. Wanneer zij vervolgens de deal gaan sluiten dan hanteren zij een provisies rond de vijftien procent  (de exacte hoogte hangt af van het soort contract) inclusief de afhandeling van het contract. Het overige relatiebeheer (organisatie van sponsorborrels, sponsoractiviteiten etc.) zit hier niet inbegrepen. Dit gaat op basis van een uurtarief. 
Is dat niet te duur voor een ‘normale’ sportvereniging? Luitse bestrijdt dat: “Nee het is niet duur, Het Sponsorkantoor  verdient zichzelf minimaal terug. Niet alleen door te structureren, maar ook door direct te gaan werven. Daarbij komt nog dat er een goede basis en structuur is ontstaan voor de verdere zoektocht naar meer sponsoren. Er wordt namelijk door de sponsorcommissie meer ervaring opgedaan en zij zullen professioneler te werk gaan”.

Sinds begin 2009 zijn Van den Broek en Luitse dus bezig met Het Sponsorkantoor. Sindsdien hebben ze al tien verenigingen aan één of meerder matches (sponsoren) geholpen of zijn ze nog bezig met leuke acties te bedenken om sponsoren te werven. In deze crisistijd komt het nieuwe bedrijf dus aardig van de grond. Zelf vinden ze dat niet raar: “Verenigingen zien in hoe belangrijk sponsoring eigenlijk is om het hoofd boven water te houden. Tevens zijn bedrijven nog steeds bereid om te sponsoren, ze willen alleen wel een goed plan zien. Bedrijven zijn tegenwoordig kritischer”, vertelt Van de Broek. De twee ondernemers noemen het zelf geen gat in de markt, maar de doelgroep ‘verenigingen’ is zeker wel onderbelicht. Niet alleen in het hockey was het probleem dat sommige verenigingen wel clubsponsoring hadden en anderen niet. Het Sponsorkantoor is nu ook actief in het voetbal en paardrijden.

Voor meer informatie: www.hetsponsorkantoor.nl
« terug

Reacties: 1

-
20-08-2012
Many many quality pionts there.

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst