door: Babette Dessing | 17 september 2009
Ontzettend trots is Jochem Uytdehaage op de Sporttop-postzegels die sinds 25 augustus te verkrijgen zijn. Op de speciale postzegelvellen staan vijf sporttalenten in de spotlights en kijken hun mentoren vanaf de zijkant toe. Door de postzegels hoopt Sporttop niet alleen de eigen naamsbekendheid te vergroten, maar ook de aandacht voor sporttalent een ‘boost’ te geven.
Voormalig schaatskampioen Jochem Uytdehaage is initiatiefnemer van Sporttop. Hij richtte de organisatie in 2004 op met als doel om jonge sporttalenten te begeleiden op weg naar hun top. “Uit ervaring weet ik dat sommige talenten het hoogste podium niet bereiken door gebrek aan de juiste begeleiding. Met Sporttop willen we een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van Nederlands Olympisch talent”, aldus Uytdehaage. Sporttop laat sporttalenten daarom begeleiden door (oud)topsporters. Zij functioneren op vrijwillige basis als mentoren. “De mentor wordt gekoppeld aan een talent van een andere sport, zodat de begeleiding zich volledig richt op motiveren, adviseren en inspireren van talent”, legt Uytdehaage uit.
Aandacht voor talent vergroten
Het idee voor de postzegels met daarop talenten van Sporttop en hun begeleiders is gaandeweg het sponsorschap met TNT Post tot stand gekomen. “Als je TNT Post als trotse hoofdsponsor hebt, kun je van een eigen postzegel als organisatie alleen maar dromen. TNT Post kwam echter zelf met het idee van de postzegelvellen naar ons toe”, vertelt Uytdehaage enthousiast.
De postzegels zijn gecreëerd door creatief bureau Fabrique. In overleg met Sporttop hebben ze gekozen om het talent in kleur op de voorgrond te plaatsen terwijl de mentor in zwart-wit in de zijlijn is afgedrukt. Daarnaast is een kort citaat weergegeven van zowel talent als mentor. Uytdehaage: “Het ontwerp onderstreept volgens ons het sportieve karakter. Door de sporttalenten in de spotlights te zetten, komt hun carrière tot uitdrukking. Precies waar wij voor staan.”
Sporttop-postzegel is ontzettend gaaf
Sporttop is ontzettend tevreden met het resultaat. “Het is bijzonder gaaf. Sta je daar met je hoofd op zo’n postzegel, dat is toch best vreemd. Ook voelt het als een stukje erkenning voor wat we bij Sporttop doen.” Door de postzegels hoopt Uytdehaage niet alleen de naamsbekendheid van Sporttop te vergroten, maar ook de aandacht voor talent een ‘boost’ te geven. “Bovendien is het natuurlijk een ‘bezegeling’ van onze samenwerking met TNT Post”, grapt Uytdehaage.
De keuze voor de vijf sporters en mentoren was volgens Uytdehaage niet gemakkelijk. “Daar zijn wel een aantal weken overheen gegaan. Het liefst wilden we ze allemaal op de postzegel, maar dat is uiteraard niet mogelijk. Daarom hebben we gekozen voor talenten met verschillende disciplines en ook voor een paralympisch sporttalent.” De talenten van Sporttop voelen zich volgens Uytdehaage bijzonder vereerd: “Ze vinden het ontzettend gaaf.”
Echte collector’s items
Sporttop heeft TNT Post daarna ook enthousiast gekregen om jong sporttalent op een andere manier te ondersteunen. Zo heeft de hoofdsponsor van Sporttop intussen een eigen talentenfonds opgericht. Sporttalenten onder medewerkers of hun kinderen krijgen van het bedrijf financiële ondersteuning. “Prachtig toch dat ze door ons geïnspireerd zijn geraakt. Op deze manier worden de sportcarrière van nog meer talenten versneld.”
Hoeveel postzegels er intussen zijn verkocht is Uytdehaage niet bekend. De Sporttop-postzegels verschenen in een oplage van 320.000 vellen en zijn te verkrijgen zolang de voorraad strekt. “De belangstelling is groot en we krijgen ontzettend veel positieve reacties binnen. Het is toch een bijzondere postzegel. Helemaal omdat er weinig sportpostzegels in Nederland in omloop zijn. Het kan dan ook niet anders of het worden collector’s items. Bovendien zijn het allemaal grote talenten. Over een paar jaar kunnen het wel Olympische kampioenen zijn, dan kun je toch maar mooi zeggen dat je daar een postzegel van hebt.”
Voor meer informatie over Sporttop: www.sporttop.nl of www.tntpost.nl/collectclub