Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Stichting Meer dan Voetbal draagt kennis en netwerk over

door: Marc Hoeben | 1 oktober 2015

De kogel is door de kerk. De stichting Meer dan Voetbal gaat per 1 januari 2016 op in de Eredivisie CV (ECV) en daarmee breken nieuwe tijden aan. Ruim tien jaar zette de stichting zich in om de kracht van voetbal te gebruiken voor de samenleving. Bij de overdracht naar de ECV moet de opgebouwde kennis niet verloren gaan.

XL33MeerdanVoetbal-JoopAlberda300Als voorzitter van het bestuur van de stichting Meer dan Voetbal begeleidde Joop Alberda de laatste maanden het proces richting ECV. “Meer dan 95 procent van de eredivisieclubs en meer dan zeventig procent van de clubs in de Jupiler League hebben werk gemaakt van hun maatschappelijke taak", rekent hij voor. "In de bewustwording daarover is een enorme omslag gekomen en daaraan heeft de stichting zeker bijgedragen. Meer dan Voetbal had altijd de rol van aanjager. Maar we moesten onszelf zo langzamerhand afvragen of die rol van aanjager nog wel van toepassing was en of die dus wel nodig was. Sponsors, overheid en samenleving vinden het meer en meer de gewoonste zaak van de wereld als clubs hun maatschappelijke verantwoordelijkheid oppikken en het is voor de clubs dan ook een normaal onderdeel van de bedrijfsvoering geworden.”

Erfgoed Meer dan Voetbal
Bij de gesprekken rond de overgang naar de Eredivisie CV is volgens Alberda zorgvuldigheid betracht. Het ‘erfgoed’ van Meer dan Voetbal - oorspronkelijk opgezet als een onafhankelijke stichting - moest intact blijven. “Maar we moesten ook wel de moed hebben om het gedachtengoed terug te geven aan de sport. Wat wij achterlaten is heel veel kennis, een netwerk, een reeks van best practices. Dat zien we graag bewaard blijven. Eventuele financiën worden ingebracht als reserves.”

KNVB, de eredivisieclubs, de Jupiler League en de overheid stonden als ‘founding fathers’ aan de basis van Meer dan Voetbal. Gaan clubs nu meer of minder uitgeven aan maatschappelijke projecten? “Met die uitgaven kan het twee kanten op,” verwacht Alberda. “Dat valt nog niet helemaal te voorspellen, of het op een gelijk niveau blijft of wat minder wordt. Je moet het ook zo zien: een aantal clubs heeft al vijf tot tien mensen in dienst voor het invullen van hun maatschappelijke taken. Ze weten al waar ze naartoe willen en zullen hooguit af en toe wat diensten van de Eredivisie CV afnemen.”

“Het maatschappelijke landschap en dat van de clubs is anders dan tien jaar geleden"

De ECV, zegt directeur Jacco Swart, springt graag in, nu Meer dan Voetbal het tijd vond voor een ‘heroriëntatie.’ De Eredivisie werd onlangs al aangemerkt als ‘maatschappelijk koploper’ in Europa. “Het maatschappelijke landschap en dat van de clubs is anders dan tien jaar geleden. Meer dan Voetbal heeft goed werk geleverd, met een mooie mix, van wat collectief en afzonderlijk voor clubs interessant was. Maar de behoeftes zijn ook veranderd. Daarom zijn we in gesprek gegaan en zijn we tot dit transitieproces gekomen. Wij, als Eredivisie, vinden het belangrijk om een centrale rol te blijven spelen en het georganiseerd te houden, ook al zal het tot een andere invulling komen.”

XL23VMDVUtrecht-1

"Het gaat erom dat we meer zichtbaar maken wat er op het niveau bij de clubs gebeurt. Soms krijgt het alleen lokaal bekendheid"

Of de clubs uit de Jupiler League gaan participeren is nog even afwachten. Het is de verwachting van Swart dat het wel gebeurt. De ECV heeft over de inhoudelijke invulling van deze ‘nieuwe’ rol al nagedacht. “We zien drie grote onderwerpen. Op de eerste plaats gaat het erom dat we meer zichtbaar maken wat er op het niveau bij de clubs gebeurt. Soms krijgt het alleen lokaal bekendheid. Dat kan groter en dat kan beter, door slim te communiceren. Op dit moment zijn we druk bezig met het schrijven van een communicatieplan.’’

Kennisagenda 2015-2016
Het tweede punt, betoogt Swart, ligt op het terrein van kennis en kunde. “We willen een rol blijven vervullen bij het verzamelen van kennis en kunde bij het inrichten van maatschappelijke taken en deze kennis en kunde verspreiden onder de clubs. We hebben inmiddels al een kennisagenda 2015-2016 opgesteld, met data voor workshops over toepasselijke thema’s voor de clubs. Voor het goede begrip: die agenda zit niet in beton gegoten.’’

Het derde onderwerp zit in de collectieve sfeer. “Om op die manier de maatschappelijke rol van de Eredivisie zichtbaar te maken, bijvoorbeeld met een actieweek, één keer per jaar, of door een speelronde in het teken daarvan te stellen. Je kunt er dan een thema uitlichten, over meer bewegen, afvallen, noem maar op. Als het maar een verband houdt met de activiteiten op het voetbalveld.’’

De eredivisieclubs, legt Swart uit, hebben al afgesproken de bijdrage van de laatste jaren te continueren. “Maar we praten wel over een ander budget. Het zal uiteindelijk minder worden. Maar dat is ook logisch, gezien de inspanningen die clubs zelf al leveren.”

Voor meer informatie: Meer dan Voetbal-artikelen op Sport Knowhow XL en/of lees het persbericht Meer dan Voetbal geeft zichzelf terug aan het voetbal (28 september 2015)

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst