Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Nieuwe masteropleiding bewegingsonderwijs en jeugdsport

door: Marc Hoeben | 2 juli 2015

Pedagogisch inzicht in sport- en bewegingsonderwijs is niet zomaar iets en het vergroten van dat inzicht zou misschien wel onderdeel moeten zijn van een levenslange ontwikkeling van professionals. Hogeschool Windesheim in Zwolle denkt hieraan een steentje te kunnen bijdragen door in september dit jaar te starten met een nieuwe, tweejarige deeltijdmaster ‘Physical Education and Sport Pedagogy.’ Professionals in de jeugdsport of bewegingsonderwijs kunnen hiermee hun kennis en kunde een impuls geven.

Voor de nieuwe master zijn verschillende aanleidingen, geeft opleidingscoördinator Corina van Doodewaard aan. “Er is een drang om zaken als onderwijs, sport en zorg meer met elkaar te verbinden. Niet voor niets zien we een groei van het aantal combinatiefunctionarissen en buurtsportcoaches. Gemeenten voeren tegenwoordig ook meer eigen beleid op het gebied van zorg. Lokaal zie je daardoor nieuwe verbindingen ontstaan tussen onderwijs, sport en jeugdzorg."

XL24WindesheimMaster-1

"Waar liggen aanleidingen om met onderzoek de pedagogische sportpraktijk in het onderwijs en vrije tijd te verbeteren? Daaraan wordt in de master vormgegeven"

"Daarnaast is er een behoefte om verder te professionaliseren en dus tot het verbeteren van de professionals zelf, zoals de docenten lichamelijke opvoeding. Op dit moment hebben zij nog niet zoveel mogelijkheden om zich door te ontwikkelen. Wij hebben een beroepscompetentieprofiel opgesteld voor de pedagogische kracht in jeugdsport en bewegingsonderwijs. Centraal staat de betekenisvolle praktijk van de student: wat speelt er op zijn school, in de buurt, in de stad? Waar liggen aanleidingen om met onderzoek de pedagogische sportpraktijk in het onderwijs en vrije tijd te verbeteren? Daaraan wordt in de master vormgegeven. Zo was bijvoorbeeld een tijdje terug het pesten een thema. Je kunt je dan afvragen hoe dat zit in de praktijk van de sportsituatie en hoe je het kunt proberen te verhelderen. Zo willen we telkens thema’s die leven oppakken”, aldus Van Doodewaard.

Advies onderwijsraad
De master ‘Physical Education and Sport Pedagogy’ bouwt ook voort op het advies van de onderwijsraad voor meer docenten met een masteropleiding. “In het hbo is het de bedoeling dat er allemaal mensen met een masteropleiding voor de groep staan, bij mbo en voortgezet onderwijs is dat het liefst ook zo veel mogelijk. Om dat te stimuleren heeft het Ministerie van Onderwijs de lerarenbeurs in het leven geroepen. Het gaat erom dat leraren hun eigen loopbaan weten te ontwikkelen.”

XL24WindesheimMaster-2Windesheim gaat mee in de trend tot het ontwikkelen van masteropleidingen, zegt Van Doodewaard. “Dit is nu echt een professionele master, waar het startpunt ligt in de beroepspraktijk, voor mensen die werkzaam zijn in jeugdsport en bewegingsonderwijs. Het is een doelgroep die wij heel goed kennen. Het zijn docenten lichamelijke opvoeding, buurtsportcoaches, jeugdsportmanagers of mensen die met jeugd en zorg bezig zijn. Het draait telkens om het pedagogisch perspectief op bewegen, sport en zorg.”

Verschillende typen studenten
Van Doodewaard ziet straks verschillende typen deeltijdstudenten instromen. “Het zullen veel docenten zijn, maar er heeft zich een vrouw met een dansschool aangemeld. Zij heeft al een pedagogische achtergrond door een hbo-studie pedagogiek. Maar ze wil met de master tot een nog beter inzicht komen in hoe ze met de kinderen kan omgaan, hoe ze haar doelen kan stellen. Ze moet de hele breedte bedienen, van toppers tot recreanten. Dan is het boeiend om te onderzoeken hoe je de groepen het beste kunt opbouwen, met welke partijen je binnen een gemeente kunt samenwerken, wat kinderen boeit binnen het dansen, noem maar op.”

Opleidingsdocenten van ALO’s en PABO’s en MBO-docenten Sport en Bewegen ziet ze graag komen, evenals docenten van basis- of voortgezet onderwijs. “Daar rukt de flexibilisering van het bewegingsonderwijs op. Kinderen komen binnen op hun eigen startniveau, het is mooi als je ze daar inzicht over kan geven en als je dat met een filmpje doet en vervolgens de ontwikkeling in kaart brengt met een digitaal portfolio.”

“Als studenten met jeugd te maken hebben, kunnen ze zich aangesproken voelen tot het volgen van deze master"

De master is ook voor de eigen studenten van Windesheim een mooi vervolg. De hogeschool kent bij de CALO drie bloedgroepen. De studenten die de lerarenopleiding volgen, de tak Psychomotorische Therapie (PMT) en de opleiding voor sportmanagers. “Als ze maar met jeugd te maken hebben, kunnen ze zich aangesproken voelen tot het volgen van deze master. We hebben een slogan. ‘Dan weet je wat er speelt.’ Het dekt mooi de dubbele lading.”

Voor meer informatie: Master Physical Education and Sport Pedagogy

« terug

Reacties: 1

Paul
09-07-2015

Hallo,

Zijn er combinatiefunctionarissen die ervaring hebben met aanvragen van de lerarenbeurs?

Dit zou een erg mooie master zijn als je de lerarenbeurs kunt aanvragen. Alleen werken veel combinatiefunctionarissen vanuit de gemeente. Terwijl een voorwaarde voor de lerarenbeurs is dat de onderwijsinstelling waar u werkt wordt bekostigd door het ministerie van OCW of EZ.

Met sportieve groet,

Paul Verheul

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst