Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Metrica Sports: voetbaldata voor Mourinho én Guardiola

door: Leo Aquina | 7 mei 2015

Het gebruik van data bracht in het Amerikaanse honkbal een ware revolutie teweeg in de benadering van het spel. In de voetbalwereld wordt ook steeds meer met data gewerkt, maar de heilige graal is nog niet gevonden. “Het gaat erom dat we uitvinden welke gegevens nu echt relevant zijn”, zei Pieter Nieuwenhuis afgelopen dinsdag in een interview met Sport Knowhow XL. Metrica Sports is niet op zoek naar één heilige graal. “De tactiek van José Mourinho, is anders dan die van Pep Guardiola. Wij vragen aan de coach of de club wat zij willen weten en daar passen we de software op aan”, vertelt Ruben Saavedra. Hij richtte het bedrijf vorig jaar op met Bruno Dagnino, Enzo Angilletta en onlangs haalden zij 100.000 euro op bij een investeerder.

XL16-MetricaSportsDe Spanjaard Saavedra en de Argentijn Dagnino ontmoetten elkaar tijdens hun studie neurowetenschappen in Amsterdam. Samen met hun Argentijnse voetbalmaatje Angilletta ontwikkelden zij in 2014 een demonstratiemodel van de software, waarmee zij de voetbalwereld willen veroveren. Zij richtten hun bedrijf op onder de vlag van het ACE Venture lab, een programma voor startende technologie-ondernemers met een universitaire achtergrond. Met het Spaanse Villarreal CF haalde Metrica Sports aan het begin van dit seizoen de eerste betalende klant binnen.

Tailormade
Waarin onderscheidt Metrica Sports zich van andere bedrijven die zich bezighouden met voetbaldata? “Voordat we begonnen hebben we de markt geanalyseerd”, aldus Saavedra. “De meeste andere bedrijven werken met geavanceerde camerasystemen met heel veel camera’s. Daardoor kunnen zij de analyse voor clubs vaak alleen bij thuiswedstrijden doen omdat zij tijden uitwedstrijden niet over het camerasysteem beschikken. Ons systeem werkt met twee eenvoudige camera’s en software. Daarmee leggen we de positie en de beweging van alle spelers en de bal op 25 momenten per seconden vast.”

Daarnaast onderscheidt Metrica Sports zich volgens Saavedra van de concurrentie omdat zij de klant geen vastgelegd systeem in de maag splitsen. “Wij zijn bij veel clubs in Europa langsgegaan en we kregen bijna overal dezelfde klacht te horen. Coaches stelden vragen over zaken die het systeem niet kon meten. Wij vragen eerst aan een coach wat hij wil weten en configureren daar vervolgens de software voor.”


“Wij zijn bij veel clubs in Europa langsgegaan en we kregen bijna overal dezelfde klacht te horen"

Buitenspelval
Saavedra benadrukt dat hij clubs en coaches ondersteunt bij de communicatie en tactische analyse van de spelers, maar dat hij geen voetbaltechnisch of –tactisch advies geeft. “Wij leveren informatie. Ik zeg tegen coaches altijd: ik ben de data-analist, jij de voetbal-analist. Vertel me wat je wil weten en ik lever je de gevraagde analyse.”

XL16-MetricaSports-2

Als voorbeeld noemt hij de buitenspelval. “Normaal gesproken bepaalt een van de centrale verdedigers de achterste lijn. Het wil wel eens voorkomen dat backs blijven hangen en zo buitenspel opheffen. Dat kunnen wij met onze software heel makkelijk registreren. En dan niet alleen die ene keer, maar we kunnen voor een videoanalyse een alarm inbouwen voor iedere keer dat het gebeurt, we kunnen zien bij welke spelers het vaak gebeurt, hoe lang het duurt, hoe ver iemand achter de verdediging blijft hangen en ga zo maar door.”

Een ander voorbeeld is het aantal spelers in het strafschopgebied bij voorzetten vanaf de flank. “Stel dat een coach bij een voorzet altijd minstens drie spelers in het strafschopgebied wil hebben, dan kunnen wij de software zo configureren dat je bij iedere voorzet kunt zien of dat ook daadwerkelijk gebeurt. De mogelijkheden daarvoor zijn eindeloos.”

Coachwissel?
De wensen en eisen die een coach aan een dergelijk systeem stelt, kunnen behoorlijk variëren. Wat gebeurt er als Metrica Sports voor een club werkt die halverwege het seizoen zijn trainer ontslaat? “Dat is geen probleem”, aldus Saavedra. “Ze zijn eigenaar van het systeem dat ze bij ons hebben gekocht en ze kunnen eruit halen wat ze ons hebben gevraagd. Als ze meer of andere zaken willen, kunnen wij nieuwe algoritmes inbouwen.” Dat inbouwen kost natuurlijk wel extra geld.

“We wilden beginnen met één club om ons product goed te kunnen ontwikkelen. Daar hadden we met drie man onze handen vol aan"

Dit seizoen werkte het bedrijf alleen voor Villarreal. “We wilden beginnen met één club om ons product goed te kunnen ontwikkelen. Daar hadden we met drie man onze handen vol aan. Inmiddels hebben we voldoende kapitaal en nemen we ook meer mensen aan. We praten op dit moment met meerdere clubs en ook met nationale teams. Komend seizoen hopen we dus meer clubs tot onze klantenkring te kunnen rekenen. En over vijf jaar? In de ideale wereld zijn we dan marktleider in de analyse van voetbaldata.”

Voor meer informatie: metrica-sports.com

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst