door: Thomas van Zijl | 16 april 2015
Zittend op de bagagedrager van de Tour de France. Zo voelt Monique Maks zich nu het Jeugdsportfonds samen met de Vrienden van het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) behoort tot de officiële goede doelen van het Grand Départ in Utrecht. Voordat de Tour van start geschoten wordt, vinden er talloze acties plaats die ertoe bijdragen dat zoveel mogelijk kinderen kunnen sporten.
Het is niet voor het eerst dat er goede doelen verbonden zijn aan de Tourstart. Vorig jaar in Engeland was dat ook al het geval. Lokale organisatiecomités hebben daar de vrije hand in. Het Jeugdsportfonds en het WKZ rolden uit de bus op voorspraak van onder anderen oud-burgemeester van Utrecht Aleid Wolfsen. Een pitch was daar niet voor nodig. Monique Maks - directeur van het Jeugdsportfonds - vermoedt dat er enige symboliek schuil gaat achter de keuze:
“De profrenners die aan de start van de Tour staan hebben alle kans gehad zich in hun sport te ontwikkelen. Dat zou voor alle kinderen moeten gelden. Wij maken dat op landelijke schaal mogelijk.” Ook de keuze voor het WKZ is te verklaren. Zij opereren op lokaal niveau en zijn met de bouw van een nieuw kindsportcentrum duidelijk zichtbaar voor en in Utrecht.
Conformeren aan huisstijl Tour
De koppeling aan de Tourstart biedt het Jeugdsportfonds en Vrienden van het WKZ de mogelijkheid om aanwezig te zijn bij alle officiële acties en (pers)momenten die daaraan vooraf gaan. Hoewel de ASO als organisator van de ronde niet direct iets te maken heeft met de goede doelen zijn er voor de gemeente Utrecht veel richtlijnen met betrekking tot het gebruik van bijvoorbeeld het tourlogo.
“Alle uitingen moeten passen in de tourhuisstijl van de gemeente Utrecht. Partners van de Tour en deelnemers van het zogenoemde business-peloton Utrecht (BPU) horen daar ook aan te voldoen. Door onze acties te bundelen onder de noemer 'Wij Kleuren Geel' gecombineerd met het unieke tourstart logo van de gemeente Utrecht blijven we in dat opzicht niet achter.”
Vriendelijke en maatschappelijk verantwoorde samenwerking
Het aantal initiatieven zal naarmate de start dichterbij komt alleen maar toenemen. Het WKZ en het Jeugdsportfonds haken aan daar waar mogelijk. “Het gaat om een vriendelijke en maatschappelijk verantwoorde samenwerking, veel bedrijven en particulieren willen zich daar voor inspannen.” Een aparte tak daarbinnen vormen de Utrechtse studentenverenigingen. Zij kunnen financiële en administratieve ondersteuning krijgen vanuit het organisatiecomité van de gemeente Utrecht op voorwaarde dat ze een verbinding leggen met een van de twee goede doelen.
Zo maakt een groep van 22 studenten zich op voor de Tour des Tours; een tocht van de Domtoren tot de Eiffeltoren en terug in slechts zeven dagen. Het geld dat zij daarmee ophalen is bestemd voor het WKZ en het Jeugdsportfonds. Ook FC Utrecht liet zich van zijn beste kant zien. Na de thuiswedstrijd tegen AZ gingen de shirts van een aantal spelers onder de hamer. Een ander succesnummer is de Goede Doelen-koek, die voor één euro te koop is in verschillende bedrijfskantines. Een kwart van de opbrengst is voor Vrienden WKZ en het Jeugdsportfonds. De Goede Doelen-koeken kunnen bij het Jeugdsportfonds besteld worden. Daarnaast wordt er een speciale Tour de France Nijntje uitgebracht. Zij viert dit jaar haar zestigste verjaardag en schenkt de opbrengst van deze limited edition aan de goede doelen.
“De tafels worden geformeerd als de profploegen in het wielrennen met negen gasten (‘renners’) en een ‘ploegleider’"
Charity dinner
Klapstuk van de acties is een speciaal charity dinner op 3 juni. Op die door Dione de Graaff en Erben Wennemars - beiden ambassadeur van het Jeugdsportfonds - gepresenteerde avond ontmoeten de top van de medische wereld, topsporters, overheid en bedrijfsleven elkaar. Het is mogelijk voor 9.000 euro een hele tafel te kopen, maar er zijn ook losse stoelen in de verkoop. Maks: “De tafels worden geformeerd als de profploegen in het wielrennen met negen gasten (‘renners’) en een ‘ploegleider’. Dat kan een bekende wielrenner of topsporter zijn, maar net zo goed bijvoorbeeld een gerenommeerde hoogleraar.”
Maks kan nog niet alles van de avond prijsgeven, maar zegt wel dat gasten op een zeer bijzondere manier in aanraking zullen komen met de Tour, in de vorm van optredens, een veiling, loterij en de aanwezigheid van Tour de France-directeur Christian Prudhomme. De helft van de opbrengst gaat naar het WKZ, de andere helft naar het Jeugdsportfonds.
Tropenweken
Voor Maks en haar team zijn het in de aanloop naar het diner en de uiteindelijke Tourstart tropenweken. Het kost veel energie, maar ze krijgt er nog meer voor terug. Ze gelooft dan ook heilig in de verbinding van goede doelen aan grote evenementen. “Dit pakt voor alle partijen gunstig uit. Voor ons is het zeer belangrijk dat we ons kunnen profileren en onze doelen kunnen verwezenlijken, maar ook dat het bedrijfsleven profiteert.”
Maks constateert dat zij door de koppeling met het goede doel een rol op zich kunnen nemen die beter te verantwoorden is. “Er wordt vaak met argusogen gekeken naar een CEO die opduikt in een skybox, of naast de finishlijn. Als hij bijdraagt aan het goede doel, kan dat veel schelen. Dat geldt overigens voor de Tour in zijn geheel. Het is goed dat een commercieel evenement op deze manier zijn maatschappelijke gezicht laat zien.
Voor meer informatie over het Charity Dinner op 3 juni: regine.quarles@jeugdsportfonds.nl of 06-5333 5766. Voor verdere informatie: www.wijkleurengeel.nl