door: Marc Hoeben | 26 maart 2015
Begonnen als een gezamenlijk initiatief van de sportwinkels, sportmerken en olympische sportkoepel NOC*NSF heeft de Nationale Sportweek zich in de loop der jaren als een olievlek over het land uitgebreid. Van 18 tot 25 april wordt het evenement voor de twaalfde keer gehouden, met onder andere de ‘mindgoeroe’ Victor Mids van het bekende tv-programma Mindfuck als ambassadeur en met de onderliggende gedachte om toch weer tien procent Nederlanders meer aan het bewegen te krijgen in welke sportvorm dan ook.
Voor de Nationale Sportweek is bij NOC*NSF Kees Sijbesma verantwoordelijk als projectleider. “Dit is een goede manier,” zegt hij, “om te laten zien wat de sportetalage in Nederland is en tegelijk te stimuleren dat mensen meer gaan bewegen. Het gaat allereerst om de bewustwording daarvan, om het nadenken over de eigen gezondheid.”
Sleutel tot succes
Sijbesma weet dat de Nationale Sportweek in de voorgaande elf edities is uitgegroeid tot een succes. Sleutel voor het succes noemt hij de samenwerking met lokale overheden. “Ik vond, als regisseur van de Sportweek: je komt alleen tot resultaten als je partners hebt in de gemeenten en als die partners hun eigen dingen gaan doen. Mensen moeten met het lokale sportaanbod aan de slag kunnen. Het palet moet in de hele breedte één keer per jaar getoond kunnen worden.”
"In Nederland doen nu ruim negen miljoen mensen aan sport. Eind 2016 zijn dat er hopelijk een miljoen meer"
Met sport bedoelt Sijbesma ook echt sport en niet een of andere vorm van recreatief bewegen. “Wij van NOC*NSF zijn natuurlijk van de sport. Maar als je het dan hebt over bewegingsvormen als bijvoorbeeld wandelen of fietsen, dat kan recreatief, voor jezelf, maar ook in meer georganiseerde vorm als een soort prestatie. Het gaat om het vergroten van de intrinsieke motivatie. In Nederland doen nu ruim negen miljoen mensen aan sport. Eind 2016 zijn dat er hopelijk een miljoen meer, is onze doelstelling. Dan praat je over een groei binnen de bevolking van 55 naar 65 procent en dan heb ik het over één tot twee keer per week sporten en niet traplopen of winkelen.”
De doelstelling klinkt ambitieus en dat is het volgens Sijbesma ook wel. “Het is een heel stevige opdracht. We zijn tegelijk met NOC*NSF bezig met de index voor sportdeelname. We vragen daarbij de mensen wat ze precies gedaan hebben en de cijfers geven al jaren een groei van de deelname per individu te zien.”
41 bonden en ruim 200 gemeenten doen mee
De groei van de Nationale Sportweek valt af te lezen aan de aantallen participerende sportbonden en gemeenten. “Dat zijn dit jaar 41 bij NOC*NSF aangesloten bonden en ruim 200 gemeenten. De cijfers van 2014 laten zien dat zo’n dertig procent van de opkomst voor het eerst kennis maakt met de betreffende sport en dus duidelijk beïnvloed wordt door de Nationale Sportweek.”
Deelname aan evenementen van de Nationale Sportweek is gratis. Het is de bedoeling dat inactieve mensen door buren, vrienden, familie of kennissen worden meegenomen en zo de sport worden ingezogen. Aan de invulling van het programma doet de Nationale Sportweek zelf niks, dat wordt overgelaten aan de sportclubs en de gemeenten. “Maar we hebben wel een campagnethema. Dat is ‘Ik neem je mee.’ Verder kan iedereen het invullen naar wens. De ene gemeente is de andere niet, overal leven eigen behoeftes.”
Hoe ‘Ik neem je mee’ kan werken, blijkt wel uit het verhaal van één van de ambassadeurs, tv-presentator Jochem van Gelder. “Hij stapte naar zijn buurman Willem. De man had overgewicht, last van diabetes en zat zonder werk. Jochem heeft hem meegenomen naar het lokale fitnesscentrum. Nu, vier jaar later, is Willen tientallen kilo’s afgevallen, hij heeft geen diabetes meer en hij heeft weer werk. Prachtig.”
Ambassadeurs Nationale Sportweek
Naast Van Gelder somt Sijbesma de namen op van Joris Putman (GTST), Ellen Hoog (hockeyster), Mieke Cabout (waterpoloster), Ria Valk (gepensioneerd zangeres) en Victor Mids (Mindgoeroe en illusionist op) als ambassadeurs van de Nationale Sportweek. “Ria Valk bewijst op 76-jarige leeftijd hoe goed en lekker het is om aan sport te doen. Ze zwemt zelf drie keer per week en is als ambassadeur een voltreffer voor de seniorengroep.”
De aanwezigheid van Victor Mids in het rijtje lijkt niet logisch, maar is dat wel, verzekert Sijbesma. “Ik zat thuis tv te kijken en zag zijn programma. Ik hoorde hem vertellen dat hij afgestudeerd arts is en dat hij gezondheid heel belangrijk vindt. Ik dacht: mooi, hij kan een superpromotor van sport en een gezonde leefstijl zijn. Hij gaat op 25 april bij een themadag in Zwolle elementen van neuromagic in sport laten zien.”
Voor meer informatie zie: www.nationalesportweek.nl