door: Leo Aquina | 19 februari 2015
De tijd dat een regisseur bepaalde welke beelden de toeschouwers op het stadionscherm te zien kregen, ligt achter ons. Het Franse bedrijf VoGo ontwikkelde een app, waarmee toeschouwers met de laptop, tablet of smartphone in de hand zelf bepalen vanuit welk camerastandpunt zij de actie willen zien. De Nederlandse partner van VoGo - MATCH Sports Media Solutions - demonstreert de applicatie op 22 februari tijdens de NK Indoor Atletiek in Apeldoorn. “Je kunt zelf kiezen uit acht verschillende camerastandpunten”, vertelt Wim de Vrankrijker van MATCH. “En je kunt ook beelden terugkijken in slow motion. Je bent eigenlijk zelf de regisseur.”
MATCH ontwikkelt entertainmentconcepten voor sportevenementen: “Dat gaat niet alleen over de techniek”, aldus De Vrankrijker. “De organisator heeft een plan, wij denken mee over het concept en hebben de kennis in huis om dat om te zetten in de technische- en showproductie.”
De Vrankrijker noemt het ABN AMRO tennistoernooi in Ahoy als voorbeeld. “Wij worden ingehuurd door Ahoy. Zij willen meer beleving. Het publiek moet niet alleen naar het centre court willen komen vanwege het wedstrijdaffiche, maar ook vanwege het spektakel rondom de wedstrijden. Wij vertalen deze ideeën naar de praktijk. De concepten worden in samenwerking met Ahoy uitgewerkt en wij schakelen vervolgens met technische partijen en voeren de regie.”
Handboogschieten
De VoGo-applicatie werd tijdens het ABN AMRO tennistoernooi nog niet ingezet. Hoe is MATCH met het Franse bedrijf in contact gekomen? “Ik ben ze tegengekomen omdat zij onder meer samenwerken met de wereldhandboogfederatie - World Archery - waarvoor wij ook werken. Die bond was op zoek naar meer exposure. Zoals bij meer sporten constateerde World Archery dat er tijdens toptoernooien zoals de Olympische Spelen enorm veel aandacht is voor hun sport, maar bij nationale evenementen komt er geen kip. Daarop heeft de internationale federatie een prachtig plan bedacht om nationale federaties te steunen met een pakket aan diensten waarmee ze hun eigen evenementen meer exposure kunnen geven. Wij zijn daar met een aantal technische applicaties aan verbonden, waaronder VoGo.”
Wat zijn nou eigenlijk precies de mogelijkheden van VoGo? “Er zijn acht kanalen. Dat kunnen camerabeelden zijn, maar je kunt die kanalen ook gebruiken voor second screen-achtige zaken, data en statistieken’, vertelt De Vrankrijker. “VoGo brengt een Wifi-netwerk in de lucht waarop die acht kanalen binnenkomen en met een applicatie die je kunt downloaden kan je die kanalen geheel naar eigen wens op je eigen laptop, tablet of smartphone bekijken.”
Voor een systeem waarvan alle toeschouwers bij een evenement gebruik van kunnen maken, is een groot Wifi-netwerk nodig. “Dat klopt”, zegt De Vrankrijker. “De grootste evenementen waren tot nu toe zo’n 5.000 toeschouwers. Dat is nog te behappen. Wil je groter, dan moet je ook naar meer capaciteit.”
Verdienmodel
Wat is het verdienmodel achter VoGo? De Vrankrijker “Dat kan op verschillende manieren. Je kunt het hele systeem bij een evenement dedicated verkopen aan de hoofdsponsor. Maar je kunt het publiek ook laten betalen voor toegang tot het netwerk. En je kunt het netwerk ook vrijgeven en mensen laten betalen voor het downloaden van de app.” Vooralsnog maakt De Vrankrijker zich daar echter niet heel druk om. “Wij vertegenwoordigen VoGo in Nederland omdat we het een mooie toepassing vinden die wij ook graag aan onze klanten willen aanbieden. Hoe onze samenwerking zich in de toekomst ontwikkelt, zien we dan wel weer.”
De Vrankrijker ziet VoGo als een stapje op weg naar de echte Smart Stadiums. Wat kan de sportliefhebber in de toekomst nog allemaal verwachten? “Technisch is er van alles mogelijk, maar er moet vooral worden nagedacht over de content en de redactie op de achtergrond. Het moet niet leuk zijn voor de techneut, maar voor het publiek.”
De Vrankrijker vindt dat bonden en organisaties op dat gebied achterlopen. “Als het om exposure gaat, is iedereen tevreden als de NOS erbij is. Maar de rol van de NOS zal alleen maar kleiner worden en de commerciëlen komen er alleen maar op af als er fors wordt betaald. Op die manier staan de kleine sporten aan de kant. Zij kunnen ook zaken zelf in de hand nemen. De Wereldhandboogbond heeft bijvoorbeeld een eigen Youtube-kanaal. Dat is de richting waarin je moet denken.”
Voor meer informatie: www.vogosport.com of ga naar www.match-sms.nl als je als evenementorganisator of bond verder geïnformeerd wil worden over de mogelijkheden van VoGo