Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

"Elke fietsenzaak of garage is een sportsponsor"

door: Marc Hoeben | 19 februari 2015

De Bovag kennen we natuurlijk allemaal van de garantie op onderdelen en reparaties van garages bij de aanschaf van een auto. Maar de Bovag is als organisatie voor de mobiliteitsbranche nog veel meer, probeert dat recent via een campagne op televisie en online te benadrukken en lijkt nu ook te kijken naar het verdiepen van de mogelijkheden van de reeds bestaande, uitgebreide sportsponsoring van de aangesloten leden.

Fietsenwinkels, rijschoolhouders, autobedrijven. De Bovag is alom vertegenwoordigd met mobiliteitsleveranciers en waarom zou het die kracht niet ten volle benutten, zegt woordvoerder Tom Huyskens. “Sinds een jaar zijn we daar mee bezig. We zijn in gesprek gegaan met het marketingbureau Triple Double van de bekende marketeer Bob van Oosterhout. In een verkennende sessie kwam over tafel dat elke fietsenzaak of garage wel sportsponsor is. Volgens Triple Double kon het zomaar zijn, als je alles bij elkaar optelde, dat we de grootste sportsponsor van Nederland waren.”

XL7BOVAG-1

Bovenaan lijst met sponsors
Een kietelende gedachte, vond de Bovag. Groter zijn dan Rabobank of Philips, dat was niet niks. Triple Double zette onder meer met het oog op de rekensom het bureau Markteffect aan het werk. “Zij hebben een onderzoek onder de leden gedaan om een representatief beeld te krijgen. Van de circa 10.000 leden bleek 81 procent aan sportsponsoring te doen, met een gemiddeld bedrag van bijna 3500 euro per onderneming. In het totaal kwam het neer op een bedrag van 26,4 miljoen euro. Nou, toen hebben we de lijst van Ad Maatjens van het platform Sponsorreport erbij gepakt. Met dat bedrag zou je bovenaan de lijst van top 10 ondernemingen in sportsponsoring komen.”

Huyskens weet het, over die plek valt te discussiëren. Een bank als Rabobank doet centraal aan sportsponsoring, maar heeft niet het precieze overzicht wat er op lokaal niveau nog aanvullend gebeurt. “Maar dan nog zijn we waarschijnlijk een goede tweede.”
Uiteindelijk gaat het Bovag niet om de claim, benadrukt hij. “Het gaat om de conclusie en wat je met die conclusie kunt. Want hoe ziet de sponsoring van onze leden er nu uit? Steken ze het geld alleen in reclameborden en doen ze verder niets? Of gebruiken ze het zoals Volvo? Bij hen krijgt een hockeyclub duizend euro, als een lid een nieuwe auto bij de dealer koopt.”

XL7BOVAG-2Leden van de Bovag houden mede het verenigingsleven draaiende, vindt Huyskens. “En daar mogen de ondernemers en de clubs meer bij stilstaan. In de eerste plaats gaat het om die bewustwording. Er is niks mis met een reclamebord, maar je kunt erover nadenken of het op een andere manier kan. Besturen van clubs mogen ook steeds meer nadenken hoe hun club van toegevoegde waarde voor een sponsor kan zijn. Wij hebben voorbeelden verzameld van hoe creatief sommige leden van de Bovag met sponsoring omgaan.”

Huyskens noemt het voorbeeld van een Bovag-lid met een touringcar, die elk weekeinde aan een andere vereniging van het dorp ter beschikking wordt gesteld. “En laatst hadden we een groot congres voor fietsenwinkels op Papendal. Hadden we het over het jaarlijkse bezoekje van de penningmeester van de voetbalclub, voor het ophalen van die 500 euro voor een reclamebord. Je kunt dan ook zeggen: aan het einde van het seizoen krijg je vijf procent van het factuurbedrag dat elk lid van de voetbalclub bij je besteedt. En dat zou je daarnaast kunnen koppelen aan het dragen van maatschappelijke verantwoordelijkheid als club en als onderneming. Je kunt aanbieden om vlak voor de wintermaanden de fietsverlichting van de jeugd te controleren en in orde te brengen.”

Voetbalclub als proeftuin
Ideeën genoeg, bij de Bovag en Triple Double, om de kracht van het enorme netwerk in te zetten. “Wij hebben een aantal cases, daarvoor willen we de Amersfoortse voetbalclub ASC Nieuwland als proeftuin gebruiken. Het is leuk om dingen in de praktijk te toetsen, te kijken hoe het uitwerkt en te proberen onze leden uit de omgeving van zo’n club aan te laten haken. ASC Nieuwland heeft een voorzitter, Rob ter Mors, die wars is van het traditionele denken en een veel breder blikveld heeft. Zijn club heeft echt een voorbeeldfunctie en is in de wijk heel actief. Op korte termijn willen we bij Nieuwland met een serie activiteiten beginnen, om ze vervolgens goed te documenteren voor de achterban.”

Voor meer informatie: www.bovag.nl/sport

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst