Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

HAN SENECA geeft met cursus inkijkje in wereld van betaald voetbal

door: Marc Hoeben | 22 januari 2015

Een inkijkje in de spannende wereld van het betaalde voetbal in Nederland, met ook aandacht voor het nog grotere geld in de sport buiten de landsgrenzen. HAN SENECA - het expertisecentrum voor sport, arbeid en gezondheid van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen - komt in samenwerking met Jacco Swart (ex-directeur NEC en directeur Eredivisie CV) en de bekende sportmarketeer Marcel Beerthuizen vanaf 6 maart met de nieuwe cursus De Voetbalindustrie. Gastdocenten als Kees Jansma, Mo Allach en Harry Been vormen een aansprekend affiche voor de leergang in zes dagdelen.

XL3Voetbalindustrie_1Soms giert de adrenaline door het lijf en nemen de gevoelens het van de ratio over. Jacco Swart kent dat fenomeen maar al te goed. “Het betaalde voetbal is opwindend en verslavend. De voetbalindustrie handelt in emoties, het gaat om winst en verlies, het is een bedrijfstak waarin primaire gevoelens komen bovendrijven. Het is meestal zwart of wit en zelden grijs. Daarnaast heb je te maken met het podium: een voetbalstadion is een theater, je staat volop in de belangstelling. Dat maakt het nog opwindender, zeker voor mensen met een bepaalde vorm van ijdelheid.”

Verjaardagen
Swart kan lachen om die opmerking. Het komt voort uit zijn eigen ervaring. “Zie het maar als zelfreflectie. Ik werk lang in het betaalde voetbal. Eerst bij een club als NEC, nu bij de Eredivisie CV. Op verjaardagen, weet ik, heb je nooit te klagen over een gebrek aan interesse voor wat je doet. En iedereen vindt er natuurlijk wel wat van. Wat dat betreft heeft het raakvlakken met de politiek, met media, met entertainment. Je moet je goed realiseren wat het speelveld is.”

Allereerst om dat speelveld goed in kaart te brengen is er binnenkort de nieuwe cursus De Voetbalindustrie, geleid door Swart en sportmarketeer Marcel Beerthuizen. Deze wordt in zes dagdelen van vierenhalf uur (van 12.30 tot 17.00 uur) gegeven op een centrale locatie in Nederland. Eén cursusdag wordt gehouden op de locatie van een aansprekend voetbalevenement. Dat is op zondag 1 mei bij de KNVB Bekerfinale in het Feyenoord Stadion in Rotterdam. De cursisten die het curriculum volledig hebben gevolgd, ontvangen een certificaat van HAN SENECA.

Zes mini-seminars
Swart en Beerthuizen nodigen telkens aansprekende gastdocenten uit, daarnaast is een docent van HAN Sport en Bewegen actief. Bij de cursus is een beperkte instroom mogelijk. Gewerkt wordt met een groep tussen de 15 en 25 man, om de mogelijkheid te scheppen zo veel mogelijk interactief bezig te zijn. Swart: “Het zijn eigenlijk een zestal mini-seminars. Het is overzichtelijk, je kunt niet achterover leunen.”

XL3Voetbalindustrie_2De Voetbalindustrie is breed opgezet en richt zich op bestaande professionals,
mensen die een overstap naar de sportsector willen maken en mensen die van de
complexe en uitdagende voetbalwereld willen leren. Swart: “Het is interessant voor een grote groep en niet alleen als je werkzaam bent binnen het betaalde voetbal of aast op een baan daarin. De voetbalindustrie is eigenlijk een metafoor. We knippen het op in een aantal onderwerpen: economisch, maatschappelijk, commercie, media en de technische kant van het verhaal.”

Complex
Met het laatste begint het eerste dagdeel, onder de titel ‘betaald voetbal in perspectief.’ Gastdocent is dan de technisch directeur van Vitesse, Mo Allach. “Dat hebben we bewust zo gedaan. De voetbalwereld is complex geworden. Je zou daardoor bijna vergeten wat de kern van het voetbal zelf is. Mo Allach komt daarom uitleggen wat er allemaal bij komt kijken, van het opleiden van talent tot het verkopen van wereldsterren.”

Het Nederlandse Betaalde Voetbal is een industrie die qua omvang niet tot de grootste
sectoren van Nederland behoort, maar qua impact wel, weet Swart. Maar liefst 9,2 miljoen mensen zijn (zeer) betrokken bij de Eredivisie en zijn clubs. De maatschappelijke en economische waarde van voetbal in Nederland is berekend op een bedrag van € 4,4 miljard (Ecorys 2009). Het Betaald Voetbal heeft niet alleen veel fans maar ook veel stakeholders en is op het gebied van management, marketing, media en maatschappelijke relevantie een bijzonder interessante sector. Swart:

“Na de cursus weten mensen echt meer op verschillende niveaus. Maar laat ik er meteen bij zeggen: dat is zeker geen garantie dat je in het betaalde voetbal terecht komt. Die belofte gaan wij niet doen. De cursus helpt bij de eigen beeldvorming en het volgen ervan geeft aan dat je bereid bent in jezelf te investeren.”

Voor meer informatie over de cursus en om je aan te melden: klik hier

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst