door: Marc Hoeben | 22 januari 2015
Aan ideeën geen gebrek en hij heeft nog energie voor tien. Geert Mandema kunnen we met een gerust hart een krasse zeventiger noemen. Hem zullen ze niet snel thuis achter de geraniums treffen. Want hij heeft veel te veel lol met initiatieven als Onzeclubwinkel.nl en Onsmarktplein.nl, waar particulieren, sportverenigingen en sponsors van clubs in zijn ogen op een gemakkelijke manier hun voordeel mee kunnen doen door het genereren van extra inkomsten via internet.
Van Sportstroom naar Onzeclubwinkel.nl naar de jongste loot Onsmarktplein.nl. Het lijkt op het eerste gezicht niet zo logisch om het te koppelen aan de ‘gepensioneerde’ Mandema. Maar de Fries uit Drachten - ooit voorzitter van hockeyclub De Graspiepers - geeft zijn eigen invulling aan het begrip pensioen en vindt zijn stappen stuk voor stuk vanzelfsprekend. “Dat is de aard van het beestje. Ik heb mijn hele leven dingen bedacht en uitgevoerd.”
Sportstroom
Mandema studeerde aan Nyenrode en werd al vroeg in zijn arbeidzame leven mede-eigenaar van een exportbedrijf in levensmiddelen. Hij had een handelsbedrijf in natuurproducten en een onderneming in cement. Bij de liberalisering van de energiemarkt richtte hij met compagnons het energiecollectief Sportstroom op. Als voorzitter van hockeyclub DMHC De Graspiepers ging hij met andere verenigingen ‘de boer op,’ om zo sterker te onderhandelen over energieprijzen en zo duizenden euro’s te besparen voor de betrokken sportclubs.
Eigenlijk vanuit dezelfde filosofie heeft Mandema Onzeclubwinkel.nl tot een steeds serieuzer initiatief ontwikkeld. Het is voor leden een mogelijkheid om een extra zakcentje voor hun sportvereniging te creëren, met bovendien het voordeel van het spekken van de eigen beurs. Mandema:
“We zijn in 2010 voorzichtig begonnen, in 2012 zijn we doorgegaan met een uitgebreid software pakket. Het internet biedt mogelijkheden om aan inkomsten uit sponsoring te komen en leden kunnen zelf profiteren van een korting. Dat blijkt heel goed te werken. De ontwikkeling is dat we elke maand tien tot twintig procent aanwas hebben. Het gaat inmiddels om zo’n 660 aangesloten verenigingen en bijna tienduizend deelnemers. Dan praat je over gemiddeld een kleine twintig leden per vereniging. Het mooiste zou zijn als we richting de 40 tot 50 leden per vereniging gaan.”
Alleen boksbond positief
Onzeclubwinkel.nl heeft nog niet uitgebreid aan de weg getimmerd. De huidige groei is voornamelijk door reclame 'van mond tot mond' tot stand gebracht. Mandema heeft wel al contact gezocht met enkele tientallen, kleinere sportbonden. Tot nu toe reageerde alleen de boksbond van directeur Peter Bonthuis positief. “Zij willen leden werven en hebben een heel programma om een lidmaatschap aantrekkelijk te maken. Onzeclubwinkel.nl wordt ingezet om duidelijk te maken dat je als lid korting kunt krijgen bij je aankopen via vele webwinkels.”
Verder loopt het nog niet heel erg storm met de interesse van de gepolste bonden. “Terwijl het toch zo’n mooi idee is. Dit kost mensen niks, het levert ze alleen maar geld op. We zijn begonnen met de kleintjes. We willen eerst kijken hoe de mensen reageren en hebben dan nog alle tijd om te groeien.”
Rotsvast vertrouwen
Mandema maakte van Sportstroom al een succes. “Het is een heus bedrijf geworden, met zes werknemers en drieduizend aangesloten verenigingen.” Op dezelfde, ontspannen manier kijkt hij naar Onzeclubwinkel.nl. Hij heeft een rotsvast vertrouwen in de formule, waarbij hij medewerking heeft gekregen van bijna alle bekende webwinkels. Dat zijn er meer dan zeshonderd.
“We willen eind dit jaar op 1500 verenigingen zitten. We vragen wat voor commissie ze zelf normaal bij transacties rekenen. Dat is vrij transparant. Als mensen zich via ons aanmelden en bij die webwinkels een aankoop doen, vragen wij een deel van de commissie terug. Dertig procent is voor de klant, twintig procent gaat naar de vereniging, vijftig procent is voor Onzeclubwinkel.nl. Dankzij het uitgebreide softwarepakket krijg je hierover binnen tien seconden bericht, als je iets bestelt. Dat gaat volautomatisch, net als het storten als je meer dan 5 euro hebt gespaard.”
Onsmarktplein.nl
Een nieuwe, voorzichtige verkenning is Onsmarktplein.nl. “We hebben daarvan de website klaar. Sponsors van verenigingen vroegen een apart platform van ons. Via deze site kunnen clubs hen iets extra’s aanbieden. Wij vragen 35 euro aan die winkels voor deelname, het gaat om lokale sponsors waar mensen al mee vertrouwd zijn. Het is een begin. Maar voorlopig gaat onze aandacht toch vooral uit naar Onzeclubwinkel.nl.”
Voor meer informatie: www.onzeclubwinkel.nl, www.onsmarktplein.nl