Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

‘Social Sponsoring is het nieuwe crowdfunden’

door: Leo Aquina | 18 december 2014

“Sponsorinkomsten dalen en clubs hebben steeds minder financiële middelen, daar wilden wij op inhaken”, aldus David de Vries van Social Checkpoint. Net als bij Social Wi-Fi - dat De Vries eerder ontwikkelde - gaat Social Sponsoring uit van het principe ‘voor wat, hoort wat.’ De club biedt ruimte op zijn website voor een link van Social Sponsoring. Via die link kunnen leden van de club aankopen doen in diverse bij het initiatief aangesloten webshops en die webshops betalen de club commissie over de producten die zij via de clubsite hebben verkocht. “Het komt er eigenlijk op neer dat mensen bij een online aankoop twee extra muisklikken doen en zo geld verdienen voor hun club”, aldus De Vries.

XL43-SocialSponsoring“Met Social Wi-Fi genereer je vooral sociale media-aandacht voor je club”, vertelt De Vries. “Dat is een tool waarbij bezoekers aan een club eerst een like moeten geven of moeten inchecken voordat zij gebruik kunnen maken van het gratis Wi-Fi netwerk. Dat is een techniek die ook in de horeca veel wordt gebruikt.” Het aan de man brengen van Social Wi-Fi bij sportclubs bleek niet makkelijk. De Vries: “Het kost twee tientjes per maand en er moeten binnen clubs vaak heel veel mensen over beslissen. We hebben met Social Wi-Fi wel veel klanten in de fitnessbranche.”

Gratis account
Bij sportclubs is geld vaak de bottleneck en juist daar spelen De Vries en zijn partner Marco Buijs met Social Sponsoring op in. “Het aanmaken van een Social Sponsoring-account is gratis”, vertelt De Vries. “Je krijgt een eigen unieke link en op de website komt een link naar de webshops en een sponsormeter. De club loopt eigenlijk alleen maar geld mis als ze het niet doen. De online-verkopen van producten lopen de laatste jaren alleen maar op. Een club verdient op die online-verkopen als leden de moeite nemen het via de clubsite te doen. We noemen dit ook wel het nieuwe crowdfunden.”

Social Checkpoint heeft inmiddels een groot aantal online-bedrijven bereid gevonden mee te doen met Social Sponsoring. Onder meer Vliegtickets.nl, Zalando, Wehkamp en Thuisbezorg.nl hebben zich aangesloten. Wat is het verdienmodel van Social Checkpoint? “Al deze bedrijven doneren ongeveer zes procent van de aankoopwaarde als een klant via Social Sponsoring bij hen heeft gekocht. Daarvan gaat driekwart naar de club en een kwart naar Social Checkpoint. Voor de leden brengt dit geen extra kosten met zich mee”, legt De Vries uit.

555
Social Sponsoring is er niet alleen voor sportclubs of verenigingen. “Het is breed inzetbaar”, aldus De Vries. “Het sluit goed aan bij verenigingen omdat daar een gemeenschap aan vast hangt, maar het is ook inzetbaar voor goede doelen.” Een van die goede doelen is Giro 555. “Als je via de website bijvoorbeeld voor honderd euro aan nieuwe schoenen koopt bij Zalando, gaat er zes euro naar 555.” Social Sponsoring haalde tot nu toe 105 euro op voor de Ebola-actie van het gironummer.”

Op naar duizend
Wat levert Social Sponsoring een club gemiddeld op? “We zien bij clubs die er echt actief mee bezig zijn dat het op dit moment zo’n honderd tot tweehonderd euro per maand is”, vertelt De Vries. “Het is natuurlijk belangrijk dat het binnen de club wordt gepromoot. Wij denken dat kleinere clubs zo’n 1.250 tot 2.500 euro per jaar kunnen verdienen en grote clubs zelfs 50.000 tot 75.000 euro. Die berekening is gebaseerd op het feit mensen op jaarbasis ongeveer 850 euro uitgeven aan online aankopen. Dat kan een club ongeveer vijftig euro per lid per jaar opleveren.”

Op dit moment maken zo’n 120 clubs en verenigingen gebruik van Social Sponsoring. De Vries wil zo snel mogelijk naar de duizend gebruikers. Daarnaast denkt hij samen met zijn compagnon na over de mogelijkheid om ook sportbonden mee te laten profiteren van Social Sponsoring.

Voor meer informatie: www.socialsponsoring.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst