Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Lesprogramma laat pubers kennismaken met wielrennen

door: Thomas van Zijl | 4 december 2014

Wielrennen is een zeer populaire sport in Nederland, maar kinderen maken er in het algemeen pas op relatief late leeftijd kennis mee. Zonde, want op die manier blijft talent vaak lang onopgemerkt. De Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) lanceert later deze maand daarom TalentenKoers. Een lesprogramma voor leerlingen van de brugklas met als bijzondere bijkomstigheid dat zij er geen fiets voor nodig hebben.

XL41Talentenkoers_1De wens om kinderen eerder in aanraking te laten komen met de wielersport is er al langer, net als de eerste plannen in die richting. Een bus die kriskras door het land zou toeren, met aan boord een aantal hometrainers leek aanvankelijk een serieuze optie. “Te duur en ook niet praktisch, want we zouden er te weinig mensen mee bereiken”, zegt manager marketing en sponsoring Anne Loes Kokhuis van de KNWU. Ze ziet veel voordelen van de nu gekozen aanpak.

“Door wielrennen nu een plek te geven in twee achtereenvolgende gymlessen, krijgen alle brugklasleerlingen van de deelnemende scholen de kans om de sport te ontdekken.” Dat gebeurt in eerste instantie overigens zonder fiets. Het is niet haalbaar om ze bij iedere school te leveren. Met TakentenKoers hoopt de KNWU dat talent en plezier in de sport sneller naar boven komt. Specifieke oefeningen die leerlingen uitvoeren onder het toeziend oog van een gymleraar kunnen een goede indicatie zijn. Kokhuis: “Het gaat bijvoorbeeld om vaardigheden als evenwicht, duurvermogen en explosiviteit. Iemand die heel explosief is, kan misschien goed uit de voeten op de baan, evenwicht is weer van belang bij het veldrijden.”

Freak values
De leraar downloadt een app die hem in staat stelt op tal van vlakken de score bij te houden. De jongeren zelf registreren het aantal kilometers dat ze die week afleggen met hun eigen leerlingapp. De klas die op het hoogste totaal uitkomt, wint een BMX-clinic. De kinderen die individueel als beste uit de bus komen en beschikken over zogenoemde freak values stromen door naar een landelijke finale.

In de aanloop naar de grote dag worden die leerlingen door lokale wielerverenigingen klaargestoomd en zitten ze ook (voor het eerst) op een fiets. “Eigenlijk kan dat niet snel genoeg gebeuren”, zegt Kokhuis. “Als ze een jaar of twaalf zijn, kunnen ze nog topsporter worden. Op iets latere leeftijd wordt dat al een stuk lastiger.” De bedoeling is dat deze jongens en meisjes via TalentenKoers makkelijker de weg weten te vinden naar clubs uit de buurt. Lid worden van een voetbal- of hockeyvereniging is vanzelfsprekend, in het wielrennen valt daar nog een wereld te winnen.

XL41Talentenkoers_2“Ouders hebben er geen ervaring mee en er bestaat het beeld dat clubs worden gedomineerd door een paar bloedfanatieke cracks die weinig ruimte laten voor anderen. De laatste jaren is er op dat gebied echt een kentering gaande.” Kokhuis durft geen voorspelling te doen van het aantal kinderen dat door TalentenKoers verslingerd raakt aan de sport en scholen dat voor het lesprogramma kiest.

“We hebben een pilot gedaan met klassen uit Rotterdam en Hengelo. Nu zetten we de puntjes op de I.” Aan de prijs hoeft het niet te liggen, TalentenKoers kost een school 45 euro, onafhankelijk van het aantal klassen en docenten dat er gebruik van maakt. Dat bedrag kon mede laag gehouden worden door ondersteuning van sponsor Rabobank. Volgens Kokhuis past dit programma uitstekend in hun strategie.

“De bank wil zich graag samen met de KNWU inspannen om jongeren te laten bewegen en talent de kans te geven zichzelf verder te ontwikkelen. Ze hebben niet voor niets nog een opleidings- en vrouwenteam in het peloton. Bovendien is dit voor ons het moment om kinderen voor wielrennen te interesseren. En de Tourstart komende zomer in Utrecht zal de sport een boost geven. Daar kunnen we met TalentenKoers mooi op inspelen. Ik zie al een variant voor me waarin de beste leerlingen strijden om de gele trui.”
 
Het concept 'Talentenkoers' is ontwikkeld door communicatiebureau Vuurrood uit Rotterdam. Voor meer informatie over het lespakket: www.talentenkoers.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst