Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

App biedt voedingsplan op maat en nuttige inzichten

door: Thomas van Zijl | 27 november 2014

Online fitnessplatform Virtuagym uit Amsterdam blijft groeien. Dat blijkt uit het wereldwijd toenemend aantal downloads, maar ook uit de recentelijke lancering van de mobiele app Virtuagym Food. De toegevoegde waarde zit hem in een voedingsplan op maat en voor fitnessprofessionals en personal trainers inzicht in alle data van hun klanten.

XL40Virtuagym_1Het gebruik van de app begint met het invullen van gegevens over leeftijd, lengte, gewicht, levensstijl en doelen. De antwoorden op deze vragen vormen de basis van het persoonlijke voedingsplan. “De doelen die mensen nastreven kunnen zeer verschillend zijn”, zegt CEO Hugo Braam van Virtuagym. “We hebben geen eenzijdige focus op afvallen, er zijn ook gebruikers die juist willen aankomen of aan spiermassa willen winnen.”

Voedingslogboek
Via de app houden zijn een voedingslogboek bij. Maaltijden worden getoetst aan het persoonlijk voedingsplan. Braam: “De een heeft meer baat bij koolhydraten dan de ander. Natuurlijk speelt ook mee hoeveel mensen bewegen. Iemand die de hele dag op zijn fiets gezeten heeft, verdient ’s avonds een bord spaghetti.” Sportactiviteiten die klanten via de Virtuagym club-app registreren, hebben daarom direct invloed op de waarden van de voedingsapp. “De twee toepassingen staan een-op-een met elkaar in verbinding, maar we kiezen er bewust voor om ze apart aan te bieden. Op die manier blijven beide apps overzichtelijk en met een knop te bedienen. We kiezen voor gebruikersgemak.”

Voor Virtuagym was de ontwikkeling van een food-applicatie een logisch vervolg. Het fitnessplatfom bevatte al een voedingsmodule, deze stap ligt in het verlengde daarvan. Gebruikers kunnen hem op individuele basis gebruiken, maar de app is in de eerste plaats bedoeld voor professionals die er hun klanten mee kunnen begeleiden.

“Onze fitnessprogramma’s worden in die wereld al veel gebruikt, omdat ze meer zijn dan een serie oefeningen. Trainers en instructeurs kunnen ook hun financiële administratie invoeren, het gebruiken als rooster of voor het inboeken van nieuwe lessen. We bieden met deze voedings-app nu echt een totaaloplossing.”

Appeltje of stroopwafel?
Deze trainers en instructeurs kunnen via de app nauwlettend volgen of het voedingsplan wordt nageleefd. “Die gedachte zorgt wellicht vanzelf voor meer discipline wanneer mensen de keuze hebben tussen een appeltje of een stroopwafel”, zegt Braam, die overigens niet denkt dat de app de plek van een personal trainer of fitnessinstructeur kan overnemen. “Wij blijven groot voorstander van persoonlijk contact. Het is wel zo dat technologie zorgt voor efficiëntie. Het zorgt ervoor dat professionals in dezelfde tijd meer klanten kunnen bedienen, uiteindelijk worden we daar beetje bij beetje allemaal gezonder van.”

XL40Virtuagym_2Braam is de eerste om toe te geven dat het idee van een fitness- en voedingsapp niet zeldzaam onderscheidend is, maar weet ook waar het succes van Virtuagym dan wél in zit: executie. “Wij voeren het uitstekend uit, kunnen alles hier in house ontwikkelen, blijven vernieuwen en zijn buitengewoon compleet. Bovendien waren we wereldwijd een van de eerste spelers op dit vlak, dat geeft ons nog altijd een voorsprong.” Kennis die bij Virtuagym zelf niet aanwezig is, zoekt het bedrijf in de buurt. Zo werkten voedingsdeskundigen van de Hogeschool van Amsterdam inhoudelijk mee aan de nieuwste app.

5 miljoen gebruikers uit 23 landen
Zowel de fitness- als voedingsapp is in de basis gratis te downloaden. Voor extra functionaliteiten en een nog meer op maat gesneden programma, betaalt de gebruiker. Sportscholen en personal trainers maken geld over voor een licentie. Dat gebeurt wereldwijd al op grote schaal. Er zijn op dit moment 5 miljoen gebruikers, waaronder 1200 bedrijven uit in totaal 23 landen. Een aardige score voor een bedrijf dat vanuit Amsterdam gerund wordt door 22 man, maar de honger is nog niet gestild. Braam: “Over twee jaar willen we dat aantal gebruikers vertienvoudigd zien, dat is zeker mogelijk.” De snelste groei verwacht hij in de Verenigde Staten, de bakermat van de gezondheidsindustrie. De concurrentie is er het hevigst, het potentieel het grootst. Om dat te benutten opent Virtuagym volgende maand een kantoor in Californië.

Voor meer informatie: www.virtuagym.com, Google Play, iTunes

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst