Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Hoe een kleine voetbalclub in Rotterdam groot kan denken

door: Marc Hoeben | 27 november 2014

Roterende reclameborden met zonnepanelen bij voetbalvereniging HWD Overschie? Het klinkt bijna als een idee ontsproten uit een geest met gevoel voor surrealisme. Toch gelooft de kleine voetbalclub uit Rotterdam zelf dat het geen luchtkastelen aan het bouwen is. Het hoopt deze weken via een knappe eindsprint alsnog de concurrentie in een projectronde van de Klaas-Jan Huntelaar Foundation voorbij te streven en zo een fikse financiële injectie te krijgen voor het project dat de vitaliteit van de club moet verhogen.
XL40-Overschie_1

Van het een kwam het ander. Dat is het verhaal van HWD Overschie en bestuurslid Sjoerd Nicodem. De voetbalvereniging beleefde niet zo gek lang geleden moeilijke tijden. “We stonden er in 2007 niet rooskleurig voor en hebben toen het roer omgegooid.”

Leden van de Rotterdamse club misdroegen zich op en buiten het veld. In de A- en B-junioren zette Overschie om die reden het mes. “We hebben zeventien man buiten de deur gezet. Dat was een rigoureus besluit. We moesten nadenken hoe we weer nieuwe A- en B-junioren zouden krijgen. We moesten nadenken hoe we de aansluiting van de C-junioren voor elkaar kregen en later hoe we de aansluiting met de senioren zouden versoepelen. Daarnaast vond in die tijd een speler bij de senioren het nodig een scheidsrechter een klap te geven tijdens een wedstrijd, nota bene in het bijzijn van zijn dochter. We hebben hem geroyeerd en aangifte gedaan bij de politie.”

Basis voor andere toekomst
Naast het wangedrag had Overschie nog een ander probleem. “We zaten financieel niet goed.” Toen de nood het hoogst was, werden de koppen bij elkaar gestoken. “We vroegen ons af: hoe kunnen we bloeiend worden? We wilden financieel gezond worden, we wilden het slechte imago aanpakken. Samen met de nieuwe voorzitter, Ed Ficken, heb ik de basis gelegd voor een andere toekomst.”

Binnen dat scenario paste het ene na het andere project. HWD Overschie ging voetballessen verzorgen op basisscholen in de wijk Delfshaven, om zo nieuwe aanwas bij de jeugd te krijgen. De club werd benaderd door Rotterdam Sportsupport voor deelname aan projecten met maatschappelijke doelstellingen. “In samenwerking met Jeugdzorg, vanuit een project van de KNVB, konden kinderen met problemen bij ons aan sport doen.”

Van zwart naar gemengd
We praten over de periode tussen 2008 en 2012. Na die tijd sloeg Overschie de handen ineen met De Vierambacht. Die basisschool wilde dolgraag transformeren van een zwarte naar een gemengde school, met inzet van sport voor leerlingen werd een nieuwe doelgroep aangeboord.

Nicodem neemt het in vogelvlucht door, om aan te geven dat HWD Overschie nooit stilzit. Noem het maar het Rotterdamse karakter, met aanpakken als kwaliteit. Ook nu het prima gaat met HWD Overschie en de club zelfs een ledenstop bij de jeugd heeft, denkt het bestuur een paar stappen vooruit. “We hebben gekeken hoe we de vereniging financieel vitaal kunnen houden. Nou, we hebben een energierekening van 25.000 euro per jaar. Dat hakt er flink in.”

Energieopwekkende reclameborden
Gek is hij van speuren op het internet, zegt Nicodem. Zo stuitte hij op het bedrijf Cablean Surface, producent van energieopwekkende reclameborden. Zijn gedachte was eerst nog om te kijken of de prijzige borden met gezamenlijke middelen van sportclubs in Overschie aangeschaft konden worden en dat de opbrengst via een verdeelsleutel ten goede zou komen aan iedereen. “Maar de gemeente Rotterdam ging niet akkoord. Ze besloot verschillende subsidies juist af te bouwen.”
XL40-Overschie_2

Nicodem liet het er niet bij zitten. Hij kwam uit bij de Klaas-Jan Huntelaar Foundation die na een selectieronde bijzondere projecten financieel ondersteunt. Voor een totaal van vijf reclameborden – het ideale aantal volgens Overschie – is 20.000 euro nodig. Door honorering van het project door de foundation kan een duw in de rug van 75 procent van dat bedrag worden verdiend, dus 15.000 euro. “De andere 5.000 euro halen we via crowdfunding en andere activiteiten binnen.”

Strijd tot 15 december
Met SC Loppersum, SC Leeuwen, vv ONT en Victoria Boys is Overschie in een strijd verwikkeld in de finale van de projectenronde. Deze loopt tot 15 december, 12.00 uur. “Veertig procent van de beoordeling van het project gebeurt door een vakjury. Bij de andere zestig procent gaat het om het binnenhalen van sponsoring, publiciteit en ook stemmen. Met dat laatste lagen we eerst aan kop, maar inmiddels zijn we afgezakt naar de vierde plaats. Ik heb uitgerekend dat we nog zeker 1500 stemmen nodig hebben om eerste te worden. Bij deze dus een oproep om allemaal op ons te stemmen.”

Mocht HWD Overschie geen eerste worden, dan houdt Nicodem nog steeds vast aan het project, zij het wellicht in kleinschaliger vorm. De club kwam ook tot de optie van zonnepanelen in reclameborden omdat het plaatsen van panelen elders niet aan de orde is. “Het dak van de kantine is niet geschikt.” De roterende reclameborden zijn iets groter dan normale exemplaren.

“Het is een driekantig model in een stellage. Bij wedstrijden zie je de reclame, met een druk op de knop kantel je naar de zonnepanelen. Hartstikke mooi, ook al omdat je de mogelijkheid hebt om er lucht- en waterzuiveringsfilters in te plaatsen. Ik heb uitgerekend dat je op deze manier 5.000 euro per jaar kunt besparen, als de borden ook vol hangen met sponsoring. Dat zou heel mooi zijn. Dan verdien je het bedrag in vier jaar terug.”

Voor meer informatie en om te stemmen op HWD Overschie: klik hier. Voor informatie over HWD Overschie en het project met Jeugdzorg: klik hier

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst