Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Met crowdfunding nu ook kunstgrasvelden financieren

door: Thomas van Zijl | 3 juli 2014

Voor veel voetbalclubs die een nieuw veld willen aanleggen is kunstgras een serieuze optie. Enig probleem is de financiering. De kosten lopen soms op tot driehonderdduizend euro en de gemeente wil de rekening daar in de meeste gevallen niet volledig voor betalen. Kunstgrasheld biedt een oplossing via crowdfunding.

Dat het kan werken, weten de oprichters van het bedrijf uit eigen ervaring. Hun club - Voorwaarts uit Twello - heeft sinds kort een nieuw veld dat deels gefinancierd is met bijdragen van sponsors en sympathisanten, de zogenoemde kunstgrashelden.

“Er was vanuit de vereniging niet genoeg geld beschikbaar voor de aanleg en de gemeente wilde slechts een deel voor z’n rekening nemen. Na onderling overleg begonnen we een actie, die uitmondde in dit bedrijf”, zegt Bas Steverink die samen met twee clubgenoten het initiatief nam. De basis van Kunstgrasheld is een website waarop clubs hun streefbedrag bekend maken en sympathisanten kunnen laten weten hoeveel ze daar aan bijdragen door middel van het ‘kopen’ van vierkante meters kunstgras.

“We rekenen een opstart-fee. De vereniging krijgt daarvoor een gepersonaliseerde actiepagina, we voeren de administratie en faciliteren het online betalingssysteem. Vaak verdienen clubs dat bedrag binnen een week terug, want er is over het algemeen veel enthousiasme onder de leden.”

Club bepaalt streefbedrag
Hoe lang de actie loopt, hangt grotendeels af van de inzet van de club. Zij bepalen het streefgedrag en moeten zoveel mogelijk mensen proberen te bereiken. Bovendien is niet ieder nieuw kunstgrasveld even duur. Soms is vervanging van alleen de toplaag voldoende, in andere gevallen is het een heel project en gaat het ook om zaken als de bodem, hekken en verlichting. Gangbaar is dat ongeveer een derde van het benodigde bedrag via crowdfunding wordt opgehaald. Steverink:

“Clubs tonen met deze actie aan dat ze zelf nadenken over nieuwe vormen van financiering. Dat spreekt aan bij gemeenten, die zijn vaker bereid het andere deel te betalen als de club een duidelijke inspanning levert. Het is niet voor niets dat er ook andere acties op touw worden gezet. De ene vereniging bakt oliebollen, de andere verkoopt potgrond. Als het maar geld oplevert voor dat nieuwe veld.”

15 euro pp is al heel wat
Nu Kunstgrasheld een jaar onderweg is, kan Steverink concluderen dat het succes samenhangt met de laagdrempeligheid van crowdfunding. “Mensen hoeven zich niet voor grote kapitalen aan een club te binden, met 15 euro komen we al een heel eind. Als dat bedrag in grote getale wordt overgemaakt, komt dat nieuwe veld snel dichterbij.”

Hoe de verengingen navolging geven aan de gulle gift van leden of sponsors, bepalen ze zelf. Op de site van Kunstgrasheld komen alle namen te staan. “Een groot bord met alle donateurs zou natuurlijk mooi zijn en dat zien we ook regelmatig gebeuren, maar clubs hebben daar uiteraard een vrije keuze in.”

Naast voetbal ook hockey
Voor de drie oprichters is Kunstgrasheld op dit moment geen full-time baan, maar ze hopen het er in de toekomst wel nog drukker mee te krijgen. Het bedrijf heeft zich vooral gericht op voetbalclubs, maar doet nu ook zaken met hockeyhoofdklasser Laren. Steverink ziet daarnaast mogelijkheden in bijvoorbeeld het tennis en rugby. Met vijf succesvolle projecten achter de rug en vier nieuwe samenwerkingen die eraan zitten te komen is het bedrijf uit Deventer een mogelijk interessante partner voor kunstgrasleveranciers. Steverink:

“We zijn al meerdere keren benaderd om voor een leverancier te lobbyen bij verenigingen, maar we gaan niet op dat soort verzoeken in. Onafhankelijkheid is voor ons belangrijk. De club bepaalt zelf wie de nieuwe velden aanlegt. Wij faciliteren de actie, maar willen geen tussenpersoon zijn. Dat onderscheidt ons ook van andere crowdfunding-initiatieven, waar dat soms wel het geval is.”

Dat de vraag naar kunstgrasvelden de komende jaren alleen maar toeneemt, staat voor Steverink vast. Zelfs het betaalde voetbal gaat om; de helft van alle Jupiler League-clubs speelt er al op. “Toegegeven, het heeft niet de charme van gras, maar de voordelen zijn duidelijk. De velden gaan langer mee, er kan intensief gebruikt van gemaakt worden en –niet onbelangrijk-: altijd een strakke mat.”
 
Voor meer informatie: www.kunstgrasheld.nl

« terug

Reacties: 3

-
03-07-2014
Wat een geweldig initiatief! Wellicht is het ook iets voor onze hockeyvereniging. :-) Groetjes Robert
-
05-07-2014
Robert, Leuk om je enthousiaste reactie te lezen. Wil je ook starten met een crowdfunding actie voor je hockeyvereniging, je kan met ons contact opnemen via info@kunstgrasheld.nl. We horen graag van je! Casper - Kunstgrasheld.nl
-
06-07-2014
Weg met dat kutkunstgras. Ruiken willen we het. Gemaaid gras! Pollen willen we zien. Die door de lucht vliegen!

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst