Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

90 Minutes, voetbal als metafoor voor het leven in 8 talen

door: Leo Aquina | 21 maart 2019

Het idee ontstond in de rust van een voetbalwedstrijd in Camp Nou. "Ik ben 45 jaar oud, precies op de helft van mijn leven", zegt Eddy de Heij. "Het is rust, ik kan niet meer veranderen wat er in de eerste helft is gebeurd, maar ik kan me wel voorbereiden op de tweede helft." De Heij schreef het boek '90 Minutes', waarin hij voetbal gebruikt als metafoor voor het leven. "In elf hoofdstukken behandel ik verschillende aspecten van het leven aan de hand van voetbalsituaties. Op die manier wil ik mensen handvatten geven om na te denken over hun eigen leven." Het boek is vertaald in acht talen en het komt uit in dertien verschillende landen.

Schermafbeelding 2019-03-20 om 11.32.27Amsterdammer De Heij woont na vele omzwervingen in Barcelona en heeft een seizoenkaart in Camp Nou. Hij noemt zichzelf een geluksvogel. "Ik heb een aantal bedrijven opgezet, ik heb in New York, Tokyo en Buenos Aires gewoond. Natuurlijk heb ik ook tegenslagen gekend in mijn leven, maar ik kijk met voldoening terug op de eerste helft van mijn leven. Ondanks de tegenslagen, heb ik nooit opgegeven." Hij schreef '90 Minutes' in eerste instantie voor zijn 'neef'. "Het boek is voor alle jonge mensen die zich graag willen ontwikkelen, of dat nu in sport is, op school of in het leven."

Wisselen of spelen?
Over de ontstaansgeschiedenis vertelt De Heij: "Ik ga regelmatig met mijn beste vriend Daniël naar FC Barcelona. "We kennen elkaar als sinds we zestien zijn en we hebben samen ontzettend veel meegemaakt. Eigenlijk zijn we broers zonder dat we dezelfde ouders hebben. Daniël heeft ook een zoon en die kan goed voetballen, maar zoals met veel jongens in de puberleeftijd heeft hij het af en toe best moeilijk met een aantal dingen. Daar spraken we over op de tribune van Camp Nou en toen stelde ik hem de vraag: wil je gewisseld worden of wil je spelen? Die vergelijking begreep hij meteen. Als je complexe dingen in voetbaltermen giet, wordt het vaak opeens een stuk duidelijker."

"Net als Ronaldinho hebben Japanners altijd een glimlach om de mond, maar het is een andere glimlach"

De Heij gebruikt de voetbalmetafoor vaker. "Ik heb veel zaken gedaan in Japan en daar hebben ze een andere cultuur. Ze doen veel dingen op de manier zoals het hoort vanuit het collectief, waardoor individuele creativiteit er nogal eens bij inschiet. Indertijd was Ronaldinho heel populair in Japan en hem gebruikte ik altijd als voorbeeld. Net als Ronaldinho hebben Japanners altijd een glimlach om de mond, maar het is een andere glimlach. Ik vertelde ze dan dat ze in plaats van een glimlach uit beleefdheid, hun glimlach moesten koppelen aan creativiteit. Ronaldinho liet zien wat je daarmee kon bereiken. Die vergelijking begrijpt iedereen. Je kunt alle managementboeken uit de bibliotheek erbij pakken, maar voetbal is universeel."

90minutes-2In no time 11 hoofdstukken
Na het gesprek met zijn neefje op de tribune van Camp Nou besloot De Heij het eens allemaal op te gaan schrijven. "Voor ik het wist, had ik elf hoofdstukken", vertelt hij. "Het boek gaat over de fictieve ex-voetballer Steve (45), die terugkijkt op zijn carrière. Wat ging er goed? Wat is mislukt? Wat heeft hij geleerd? Wat wil hij veranderen? En wat wil hij bereiken? Het boek is een coach om de lezer te helpen zijn of haar leven ook als een voetbalwedstrijd te bekijken. De prachtige tekeningen van Steven Woudenberg deden de rest."
 
Van de elf aspecten die hij in het boekje behandelt, is 'De twaalfde man' De Heijs favoriet: "Dan moet ik weer denken aan Argentinië, waar ik naar Boca Juniors ging in La Bombonera, het stadion van die club. De harde kern wordt naar 'La Doce' genoemd, de twaalfde. De kracht daarvan heb ik zelf gevoeld. Als het in mijn leven wel eens minder goed ging heb ik altijd mensen om mij heen gehad, familie, die me er doorheen heeft gesleept. Fair Play is een ander aspect dat me na aan het hart ligt. Ik ben in mijn zakelijke carrière ook wel eens in de verleiding gebracht om ergens een envelopje aan te nemen, maar dan hoorde ik altijd de stem van mijn vader op de achtergrond: 'doe het nou maar gewoon netjes, dat brengt je uiteindelijk verder'."

"Voor de Amerikaanse markt heb ik Lisa als hoofdpersoon genomen. In de Verenigde Staten is 'soccer' vooral een meisjessport"

Steve, Lisa en Siama
90minutes-390 Minutes verschijnt in verschillende talen en De Heij heeft het ook inhoudelijk aangepast voor verschillende culturen. "Er zijn eigenlijk drie boekjes en drie verschillende hoofdpersonen. Ik ben begonnen met Steve en voor de Amerikaanse markt heb ik Lisa als hoofdpersoon genomen. In de Verenigde Staten is 'soccer' vooral een meisjessport. Steve en Lisa zijn een tweeling en in het Midden-Oosten komt 90 Minutes uit met Siama als hoofdpersoon, dat is het buurmeisje." De Heij heeft concrete plannen om van 90 Minutes ook een film en een theaterstuk te maken. "In die film komen Steve, Lisa en Siama elkaar tegen", vertelt hij. 

Het boek is in Nederland te koop in de boekwinkel, maar De Heij wil er niets aan verdienen. "In eerste instantie was het gratis downloadbaar via mijn website, maar toen vroeg een uitgever of hij het op papier mocht uitgeven. Dat vind ik prima, maar ik wil er niets op verdienen en ik vind dat het boek beschikbaar moet zijn voor iedereen. Als mensen mij een mailtje sturen omdat ze geen geld hebben, maar wel het boekje willen lezen, stuur ik het gratis op. De inkomsten uit de boekverkoop wil ik ook herinvesteren in het project. Dit boek heb ik gemaakt omdat ik kinderen heb en ik de wereld een beetje beter wil maken."

Voor meer informatie: www.90minutes.life 

« terug

Reacties: 2

Linda
21-03-2019

90 Minutes is een kort en krachtig geschreven boekje, dat lekker wegleest en heel herkenbare situaties laat zien. Zeker de moeite waard om te lezen en toe te passen in de praktijk! 

Inge
21-03-2019

In vele opzichten een erg symphatiek boekje. Ik had de digitale versie al gelezen nu ook de hard copy besteld. Krijgt een mooi plekje in mijn boekenkast: aanrader!

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst