Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Opdracht om portefeuille Tribe Sports verder uit te bouwen

door: Leo Aquina | 14 maart 2019

Koen Mühlradt stapt per 1 april na ruim een decennium NOC*NSF over naar Tribe Sports. Bij de sportkoepel was Mühlradt het afgelopen jaar interim Manager Marketing, Communicatie & Partnership. Daarvoor was hij actief als Hoofd accountmanagement en bekleedde hij diverse projectmanagementfuncties: "In mijn elf jaar bij NOC*NSF heb ik enorm veel verschillende dingen mogen en kunnen doen. Ik heb alle bijna afdelingen wel een keer voorbij zien komen. Ik wilde wel eens weten wat er met mijn kennis en expertise nog meer te koop was in de wereld." Bij Tribe Sports, een relatief nieuwe loot aan de stam van Tribe Company, wordt Mühlradt directeur. "Tribe Company is al lange tijd een toonaangevend bureau op het gebied van evenementen en entertainment, zoals 'De Vrienden van Amstel', Marco Borsato in De Kuip, maar ook de afgelopen twee edities van het Holland Heineken House en de Elfstedenzwemtocht van Maarten van der Weijden."

KoenMühlradt-TribeSports-1 copyMet het Holland Heineken House op de Olympische Spelen in PyeongChang noemen we meteen een van de hoogtepunten van Mühlradt bij NOC*NSF. "Ik ben ooit binnengekomen als projectleider opleidingen. Daarna heb ik verenigingsondersteuning gedaan, combinatiefuncties, om vervolgens van de inhoud over te stappen op het accountmanagement. Daarbij heb ik het politieke proces tussen sportbonden en NOC*NSF goed leren kennen."

Holland Heineken House
Als dieptepunt noemt Mühlradt het overlijden van zijn directe manager destijds. "Die tragische omstandigheid maakte wel dat ik doorschoof naar een managementfunctie, en ook daarin heb ik weer veel leuke projecten kunnen doen, zoals het Holland Heineken House."

Nadat Thomas van Schaik vertrok als Manager Marketing, Communicatie & Partnership, nam Mühlradt diens functie op interim-basis over. "Ik werd gevraagd in een tussenfase om de strategie uit te zetten. Uiteindelijk hebben we besloten de afdeling te splitsen en twee nieuwe managers aan te stellen. Mascha van Werven is aangenomen voor het onderdeel Partnerships en Commercie en Natasja van Brummelen is verantwoordelijk voor Communicatie & Media.'

"Ik zie TeamNL in eerste instantie niet als sponsorpropositie, het is primair een topsportproduct"

TeamNL
Als Manager Marketing, Communicatie & Partnerships was Mühlradt nauw betrokken bij TeamNL. De sponsorpropositie waarbij NOC*NSF een groot aantal sporten onder dezelfde vlag wil vermarkten, brengt nog niet de gedroomde gouden bergen. "Ik zie TeamNL in eerste instantie niet als sponsorpropositie", aldus Mühlradt. "Het is primair een topsportproduct, waarbij het gaat om de kracht van het collectief, de waarde voor sporters om voor Nederland uit te komen en om samenwerking en kruisbestuiving tussen de verschillende sporten. Ik denk daarom dat het heel goed gaat met TeamNL. Sporters voelen zich daar echt onderdeel van. Als gezamenlijke sponsorpropositie is het natuurlijk best een gewaagde stap. Het is complex omdat je met veel partijen te maken hebt en het gaat allemaal soms iets trager dan je zou willen. Maar TeamNL is er in eerste instantie om de prestaties te bevorderen en pas daarna om dat ook commercieel uit te nutten."

KoenMühlradt-TribeSports-2jpgBij Tribe Company wachten Mühlradt nieuwe en andere uitdagingen. "Tribe Sports is in 2016 begonnen als nieuwe tak van Tribe Company. Je kunt het zien als een startup, die ook reeds bestaande activiteiten doet. Daarbij moet je denken aan bijvoorbeeld het Waves Festival waarbij we muziek en sport combineren, maar ook aan de samenwerking met de KNVB in de exploitatie van de KNVB-campus. Hierin is Tribe Sports onder meer verantwoordelijk voor de KNVB-voetbalkampen en -clinics." Het contact tussen Mühlradt en Tribe ontstond in het Holland Heineken House in Pyeonchang, waar Tribe de productie voor zijn rekening nam. 

"Het is mijn opdracht om de portefeuille verder uit te bouwen met nieuwe producties, geïnitieerd door opdrachtgevers of vanuit eigen initiatief. Ik zie nog veel ruimte in de voetbaltak, maar ook in andere sporten is nog ruimte voor evenementen en nieuwe concepten. Dat ligt echt nog heel erg open." Er zijn meer grote sportevenementenbureaus in Nederland. Hoe onderscheidt Tribe Sports zich in dat veld? "Wij bieden een combinatie van sport en entertainment, daar ligt echt de kracht. Het Waves Festival is daar een prefect voorbeeld van. Op dat gebied willen we ons de komende jaren blijven ontwikkelen." 

Voor meer informatie: Tribe Sports

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst