Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Schaatsliefhebber door KNSB nog meer digitaal uitgedaagd

door: Marc Hoeben | 6 december 2018

De jeugd moet op een slimme manier worden ‘gevangen’ door het schaatsen en de sport moet nog aantrekkelijker worden voor de recreanten. Passend in de digitale strategie is schaatsbond KNSB dit jaar gekomen met twee vernieuwingen in de vorm van het online platform IJSTIJD! voor de jeugd tot en met 12 jaar en de app Sprint om liefhebbers meer inzicht te geven in hun prestaties.

Sprintapp-ijstijd-TomvdBoom copyTom van den Boom is werkzaam voor het digitale marketingbureau Techonomy, van waaruit hij fulltime wordt ingezet als digitaal programmamanager bij de KNSB. “Wij helpen onder andere sportbonden met het opzetten van hun hele digitale strategie”, zegt hij. “Ik ben nu echt intern bij de KNSB werkzaam.”

Nieuwe digitale strategie
Het geeft aan hoe belangrijk de KNSB het inzetten op digitale vernieuwing vindt, ook al liep het enkele jaren terug tegen de eigen financiële beperkingen aan en moest het destijds reorganiseren. Met een vernieuwde digitale strategie en diverse digitale innovaties hoopt het nog makkelijker doelen te realiseren, zoals het promoten van de schaatssport, het verstevigen van de positie van de KNSB als dienstverlener, het informeren over de sport, het maximaal bedienen, meer betrokken en actief maken van schaatsliefhebbers en het werven van nieuwe liefhebbers.

De app Sprint werkt met ranglijsten en medailles, ter aanmoediging van de prestaties

Op 15 oktober werd de app Sprint gelanceerd, die voortkomt uit een samenwerking met het digitale sportmarketingbedrijf Sportunity en ondersteund wordt door sponsors KPN en Daikin. Van den Boom: “De KNSB zocht naar een manier om de doelgroep van recreatieve schaatsers beter te bedienen. Dat kan via deze gave app, die voor meer beleving op de ijsbaan moet zorgen. Voor deze app hebben we een lange testperiode van twee jaar gehad, waarbij hij veelvuldig gebruikt werd door een vaste groep recreanten. Zij konden feedback geven en waren nauw betrokken bij de verdere ontwikkeling. Wij hebben goed hun wensen geïnventariseerd en zo veel mogelijk in de app verwerkt.”

Ranglijsten en medailles
De app is gratis te downloaden via de App Store of Google Play. Zo wordt het mogelijk de tijden, snelheden en afstanden te meten op de ijsbanen. Dankzij de hiervoor aangelegde ‘lussen’ van de firma MYLAPS is dit mogelijk bij 18 van de 22 ijsbanen in Nederland, behoudens die van Dordrecht, Zoetermeer en Den Bosch. “Ook daar wordt gekeken of de structuur van MYLAPS kan worden aangelegd, maar dat is wel een behoorlijke investering.”

De app Sprint werkt met ranglijsten en medailles, ter aanmoediging van de prestaties. “Zo creëer je plezier en is het mogelijk om je vrienden uit te dagen. Behalve op nationale ranglijsten is het nu ook mogelijk om op de lokale ranglijst van jouw ijsbaan te verschijnen.”

“Onze ervaring is dat mensen bereid zijn het te betalen, mits het meerwaarde biedt zoals Sprint”

Alternatieve Elfstedentocht
Met de app alleen kom je er niet. Voor de registratie van tijden, snelheden en afstanden is een chip van MYLAPS nodig. Deze kan voor 2,50 euro per keer worden gehuurd bij de betreffende ijsbaan, of via een abonnement worden verworven. “Dan kost het voor KNSB-leden 29,25 euro en voor niet-leden 32,50 euro. Onze ervaring is dat mensen bereid zijn het te betalen, mits het meerwaarde biedt zoals Sprint.”

Aan de app was dit jaar meteen een wedstrijd gekoppeld, gesponsord door Trachitol. Tussen 15 oktober en 15 november konden deelnemers punten scoren en zich zo kwalificeren voor de Trachitol Trials van 22 tot en met 25 november in Utrecht, Groningen, Breda en Hoorn. De winnaars van de Trials werden vervolgens geselecteerd voor een speciale ploeg die op 25 januari middels een compleet verzorgde reis gaat deelnemen aan de alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee in Oostenrijk. “Daarnaast hebben gebruikers van Sprint toegang hebben tot een dashboard voor de desktop of de laptop, waarmee ze nog diepere analyses kunnen maken van hun prestaties.”

Sprintapp-ijstijd-2IJSTIJD!
De andere digitale vernieuwing van de KNSB is het online platform IJSTIJD! Voorheen bestond de naam al in relatie tot de lokale schaatsbaantjes die je in de winter overal in het land kunt vinden en waar kinderen kennis kunnen maken met schaatsen. Dit seizoen zijn er nog meer tijdelijke IJSTIJD!-banen en doen ook alle kunstijsbanen van de VKN (Vereniging Kunstijsbanen Nederland) mee. 

Het doel is om zo veel mogelijk kinderen tot en met 12 jaar te bereiken. Ze krijgen na het schoolschaatsen op een ijsbaan een polsbandje met een unieke digitale code voor een online platform. Als ze daarop komen, krijgen ze een vervolgaanbod. IJsbanen, schaatsscholen en verenigingen kunnen hier hun aanbiedingen in dat verband plaatsen. Dat kan dus variëren van gratis toegang tot de ijsbaan tot de uitnodiging voor een les bij een school of een vereniging. Op het platform kun je daarnaast zien welke evenementen er allemaal zijn.” 

“We verwachten deze winter 250.000 kinderen vanuit het schoolschaatsen naar een vaste of tijdelijke ijsbaan te krijgen”

Sprintapp-ijstijd-3Van den Boom noemt de app Sprint nu al een succes. “Deze is zesduizend keer gedownload en een groot gedeelte heeft ook al een sessie geschaatst.” Met IJSTIJD! wordt ook hoog ingezet. “We verwachten deze winter 250.000 kinderen vanuit het schoolschaatsen naar een vaste of tijdelijke ijsbaan te krijgen. En we hopen 85.000 kinderen daarna terug te laten keren op een kunstijsbaan.”

Voor meer informatie: www.sprintapp.nl en www.schaatsen.nl/ijstijd

« terug

Reacties: 1

Ingmar Kuper
06-12-2018

Wat mij opvalt in deze visie is het gemis van traditionele media/print.
Er zijn nog zo veel fans/schaatsers die te activeren zijn via print..
Dit zou toch een onderdeel van een 'goede' mediamix moeten zijn!

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst