door: Nelleke van der Heiden | 8 november 2018
Over twee jaar is er bij de Amsterdam Marathon geen plastic drinkflesje meer te bekennen. Dat is in elk geval de ‘plastic promise’ die organisator Le Champion onlangs met tal van andere evenementenorganisaties, de gemeente Amsterdam en verschillende drankmerken deed. De belofte is een initiatief van Green Events, een platform voor verduurzaming van evenementen. De Amsterdam Marathon werd erbij gevraagd omdat er nog geen sportevenement bij zat, vertelt Jan Willem Mijderwijk van Le Champion.
Jan Willem Mijderwijk is senior eventmanager bij Le Champion en trekt de kar bij alles wat met duurzaamheid te maken heeft. Dat de marathon gevraagd is om mee te doen, wil niet zeggen dat de organisatie zelf niks met verduurzaming van het evenement heeft. Le Champion is al jaren samen met de gemeente Amsterdam, begeleid door de stichting Duurzaam Organiseren, bezig om de Amsterdam Marathon op verschillende fronten schoner te maken. “Drie jaar geleden zijn we gecertificeerd volgens de Barometer Duurzame Evenementen”, zegt Mijderwijk. “Daarvoor moet je verduurzamen op verschillende variabelen: op het gebied van afval, energie, catering en bodemgebruik. Op al die terreinen hebben we gekeken hoe we de marathon duurzamer kunnen organiseren.”
Stroomplan
Zo ligt er nu een stroomplan. Dat brengt in kaart hoeveel stroom er minimaal nodig is en hoe je daar via vaste stroompunten in kunt voorzien. “In plaats van dieselaggregaten. Je komt er niet helemaal onderuit, maar dan kun je nog proberen zo schoon mogelijke aggregaten te gebruiken.”
“De bezoekers moeten we nog meer opvoeden zodat ze de spullen in de juiste bak gooien”
De Amsterdam Marathon heeft nu ook een app, waardoor minder papieren boekjes nodig zijn. Mijderwijk: “Daarmee besparen we afval. En het afval dat er wel is, voeren we zoveel mogelijk in monostromen af. Dat wil zeggen dat we plastic met plastic afvoeren en papier met papier.”
Dat lukt nog niet volledig, want daarvoor is medewerking van bezoekers nodig. “Die moeten we nog meer opvoeden zodat ze de spullen in de juiste bak gooien. Dat kun je niet vragen van de lopers op het parcours en daarom moeten we langs de route zorgen voor blikvangers. Dan kunnen we voorkomen dat veel wegwaait.”
Gedrag beïnvloeden
Deelnemers worden gevraagd zo veel mogelijk met het openbaar vervoer te komen. Daarvoor heeft Le Champion afspraken gemaakt met vervoerders. “We zijn er zeker nog niet mee klaar, maar we zijn wel de goede weg ingeslagen. Er komen steeds meer innovaties en gemeenten doen mee, maar we moeten het nog meer uitdragen. Dan kunnen we zelfs het gedrag van de deelnemers en bezoekers beïnvloeden.”
Toch kunnen de deelnemers onderweg wel blijven rekenen op de nodige verzorging. Mijderwijk geeft als voorbeeld de sponsjes. “Die blijven we wel uitdelen, maar die moeten we goed opruimen. Ook kunnen we kijken waar ze van worden gemaakt en waar. Het liefst in de buurt.”
“De festivalwereld is al veel verder. Via de gemeente wisselen we daar ook best practices mee uit”
Belofte
Mijderwijk heeft niet de indruk dat er al veel sportorganisaties fanatiek met verduurzaming van hun evenementen bezig zijn. “De Zevenheuvelenloop in Nijmegen is koploper. Daar hebben we contact mee en wisselen we kennis mee uit. De festivalwereld is al veel verder. Via de gemeente wisselen we daar ook best practices mee uit.”
De plastic promise komt daar nu bij. De officiële belofte van de Amsterdam Marathon luidt: ‘Wij zullen samen met onze drankleverancier Isostar uiterlijk in 2020 drinkflesjes vervangen door een duurzamer alternatief en het plastic dat nog wordt ingezet is alleen goed gescheiden in te zamelen, af te voeren en te verwerken.’
Helemaal verdwenen zal het plastic dan nog niet zijn, maar met de drinkflesjes heeft Le Champion het plasticverbruik voor een belangrijk deel aangepakt. Hoe? Dat kan Mijderwijk nog niet zeggen. De intentie is nog maar net uitgesproken en nu moet hij met Isostar aan tafel om te bedenken hoe ze zich in 2020 aan de belofte kunnen houden. “De intrinsieke motivatie is er en we hebben de gemeente mee, die zegt dat het moet.”
Als een partij echt niet past bij de verduurzaming, dan is dat reden om niet met die partij in zee te gaan
Sponsoring
Voor advies kan Le Champion terugvallen op de stichting Duurzaam Organiseren, zegt Mijderwijk. “Die stichting helpt, beoordeelt en houdt een spiegel voor.” Of de Amsterdam Marathon zelf ook een voorbeeld voor andere evenementen kan zijn? Mijderwijk hoopt dat dat straks zo is. “Het is mooi als je elkaar kunt inspireren en kunt leren van elkaar. Dat moet breder dan alleen binnen de sport. De sport kijkt over het algemeen te weinig buiten de sport.”
Ook over sponsoring denkt Mijderwijk na. Als een partij echt niet past bij de verduurzaming, dan is dat reden om niet met die partij in zee te gaan. Hoofdsponsor Tata Consultancy Services is weliswaar gelieerd aan Tata Steel, zegt hij, maar zelf gericht op ICT en daarom geen ongewenste partij. Ondanks alle inspanningen op de verschillende vlakken verwacht Mijderwijk niet dat het mogelijk is een marathon zonder ecologische voetafdruk te organiseren. “Dat is alleen mogelijk met een compensatieprogramma, dan moet je zeggen: ik plant zoveel boompjes terug.” Dan maar geen marathon? Nee, dat lijkt Mijderwijk geen oplossing. Mensen zijn toch fit en gezond bezig. “In je huis blijven zitten is ook niet echt duurzaam.”
Voor meer informatie: Plastic Promise