Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

De zoektocht naar de perfecte match in sponsorrelaties

door: Marc Hoeben | 8 november 2018

Elke voetbalclub, atleet of sportbond enerzijds en sponsor anderzijds zullen het belang erkennen van een goede ‘fit’. Maar in het traject dat voorafgaat aan die koppeling valt nog veel te verbeteren, vond marketingbureau Comeback business & sports. Daarom komt het met het platform Sportbrokers waarin de ‘fitscore’ tot uiting komt via de Sportbrokers Potential Index.

Comeback business & sports is gespecialiseerd in het positioneren van merken in de sportbranche. Het marketingbureau denkt een platform te hebben ontwikkeld om op voorhand de beste combinaties te maken. Directeur marketing Kevin van Leen: “In mijn vorige rol kreeg ik onder andere te maken met een merk dat de wens had uitgesproken een propositie in de eredivisie in te vullen. Dan merk je goed hoe het bedrijfsleven en de sport elkaar nodig hebben en hoe ze elkaar kunnen versterken. Maar ik kwam ook tot de ontdekking dat bij het aangaan van zulke relaties er aan de voorkant nog betere middelen gebruikt kunnen worden door het inzetten van data en analyse. We proberen de emotie van deze partnerships samen te brengen met de ratio.”

Sportbrokers-1

“Op basis van data en analyse onderzoeken en meten we op voorhand welk merk en welke sportorganisatie als combinatie het meeste kans van slagen hebben”

Transparanter en beter meetbaar
Het komt nog met enige regelmaat voor dat een sponsorovereenkomst in de sport ontstaat op basis van emotie, relatie of zelfs toeval, menen Van Leen en commercieel directeur Wouter van Kwawegen. Van Leen: “Wij gaan er met ons platform voor zorgen dat sponsorships duurzamer worden ingericht. Met onze data verkrijg je inzicht, gebaseerd op feiten. Dat maakt het transparanter en beter meetbaar. Dus waarom zou je het niet doen?”

Maar hoe doe je dat, zo’n perfecte fit afdwingen tussen een merk en een voetbalclub, sporter, sportteam of sportbond? Comeback business & sports ontwikkelde Sportbrokers. Van Kwawegen: “We hebben het onderzoeksbureau Markteffect benaderd en hen gevraagd onze vaste leverancier te worden voor de data-onderzoeken. Op basis van data en analyse onderzoeken en meten we op voorhand welk merk en welke sportorganisatie als combinatie het meeste kans van slagen hebben. Daarvoor hebben we een onderzoekmodel ontwikkeld: de SPI, de Sportbrokers Potential Index. De SPI loopt op tot een score van 150 voor een perfecte match.”

Sportbrokers-2

“Wij hebben onlangs tijdens de innovatiedag van de KNVB omtrent nieuwe verdienmodellen een presentatie voor 31 bvo’s verzorgd”

Verwachtingen managen
Zit je lager dan een score van 150, dan wil dat niet zeggen dat het aangaan van een sponsorrelatie kansloos is. Van Leen: “Het gaat erom dat je met de uitkomst van de index van tevoren inzicht hebt wat betreft je belangrijkste doelstellingen, dat je de verwachtingen goed kunt managen en dat je al een inschatting kunt maken wat je bij een eventueel lagere SPI moet doen om het ook succesvol te laten zijn.”

Sportbrokers-3Sportbrokers - dat dus in opdracht van zowel partijen uit de sport als uit het bedrijfsleven werkt - zal zich als platform nog verder gaan ontwikkelen, geeft Van Kwawegen aan. “Wij geloven in deze onderzoekmethode, om op deze manier vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Wij hebben onlangs tijdens de innovatiedag van de KNVB over nieuwe verdienmodellen voor de betaald voetbalorganisaties een presentatie voor 31 bvo’s verzorgd. Verschillende clubs waren geïnteresseerd. Dit is de volgende stap in hoe je het afsluiten van een sponsordeal kunt vereenvoudigen en hoe je het beste met elkaar aan tafel kunt komen.”

Voor meer informatie: www.sportbrokers.nl en www.comebackbs.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst