door: Marc Hoeben | 27 september 2018
Golf telt in Nederland zo’n 380.000 geregistreerde beoefenaren en dat aantal is de laatste jaren redelijk stabiel. Het zou tot tevredenheid en achteroverleunen kunnen leiden bij de drie betrokken partijen NGF, PGA en NVG. Dat is echter niet het geval, want met een slim monitoringsysteem wordt in kaart gebracht welke verschuivingen er binnen dat bestand plaatsvinden en welke oorzaken daarvoor zijn aan te geven.
Eigenlijk zouden veel meer mensen moeten, willen of kunnen golfen. Dat is de voor de hand liggende conclusie voor wie naar Jeroen Stevens van de Nederlandse Golf Federatie (NGF) luistert.
“Je kunt zeggen dat de potentiële belangstelling voor het spelen van golf er bij zo’n 1,6 miljoen mensen in Nederland is”, zo rekent hij voor. “We ondervragen voortdurend verschillende groepen: mensen die golfen, maar ook mensen die niet of nog niet golfen. Dan blijkt 10 procent van de Nederlanders geïnteresseerd te zijn en 3 procent zeer geïnteresseerd.” De helft van de geïnteresseerden is, aldus Stevens, tussen 25 en 50 jaar. “Dat is goed nieuws. Want dan heb je het dus over mensen die de sport nog heel lang kunnen beoefenen. Golf is een sport die je van 8 tot 88 kunt spelen. Soms zijn mensen een periode even uit beeld omdat ze het te druk hebben met andere dingen. Daarna kunnen ze weer terugkeren in golf. Met die wetenschap is het voor ons zaak om ons product zo veel mogelijk op die verschillende leeftijdsfasen af te stemmen.”
“We hebben vorig jaar 25.000 mensen ondervraagd, waarbij zo’n honderd banen zijn betrokken. Daaruit is wel duidelijk geworden dat we aan de slag moeten”
In het aanvoelen van de behoeftes van de consument trekt de NGF gezamenlijk op met de organisaties van de golfbanen (NVG) en die van de docerende golfprofessionals (PGA). “We onderzoeken dat op structurele basis”, zegt Lodewijk Klootwijk, directeur van de NVG. “Daarmee zijn we in 2016 en 2017 begonnen. Voor die tijd deden we dat niet en keken we bijvoorbeeld vooral hoe we de mensen de sport in technisch opzicht konden bijbrengen. Tegenwoordig onderkennen we het belang van de informatie die we krijgen door leden te vragen wat zij juist op prijs zouden stellen.”
Slim enquêtesysteem
De golfsport streeft volgens Klootwijk en Stevens in Nederland naar actievere golfers. Om dat te kunnen realiseren wordt onder andere gebruik gemaakt van een ‘intelligent’ Deens enquêtesysteem. Klootwijk: “Het systeem kijkt verder dan alleen rapportcijfers voor verschillende onderdelen. Door correlaties te vinden geeft het systeem inzicht in welke verbeteringen echt relevant zijn en wordt voorkomen dat er tijd en geld wordt gestoken in zaken die niet bijdragen aan de algemene tevredenheid van de sporters. Zo kunnen golfbanen en clubs doelgericht een relevant beleid voeren. Op nationaal niveau leren wij welke ondersteuning de clubs vervolgens kunnen gebruiken.”
“Wij hebben te weinig aandacht gehad voor het sociale element van golf. Daar moeten we dus wat aan gaan doen”
Na de beginjaren heeft, aldus Stevens, het onderzoek zich de laatste jaren uitgebreid. “Zo hebben we vorig jaar 25.000 mensen ondervraagd, waarbij zo’n honderd banen zijn betrokken. Daaruit is wel duidelijk geworden dat we aan de slag moeten.”
Sociale element
Naast lokale zaken als ontevredenheid over horeca of de kwaliteit van de golfbanen kwam in de breedte een opvallend aspect naar voren. Klootwijk: “Wij hebben te weinig aandacht gehad voor het sociale element van golf. Daar moeten we dus wat aan gaan doen. Zeker als het gaat om de nieuwe spelers. Wij kunnen de binding verbeteren door het geven van aandacht en het sociaal integreren van de nieuwkomers. Als we daar geen oog voor hebben, verdwijnen zij als eersten weer van de golfbaan.”
Zo’n 20.000 tot 25.000 mensen beginnen elk jaar aan golf. “Van hen stoppen er dan veel”, weet Stevens. “Dat kan al in het eerste jaar zijn, of dat gebeurt binnen een paar jaar. Dat is zonde, want ze zitten aan het begin van hun golfleven. Daaruit blijkt wel dat we ze niet alleen sportief vaardig moeten maken, maar ook middels het sociale element bij de sport moeten zien te houden.”
“We houden tijdens het jaarlijkse golfcongres alle programma’s tegen het licht en zullen meer de nadruk op sociale evenementen leggen”
Golfcongres
Meer groepslessen, vriendengroepjes creëren, sneller instromen bij recreatieve wedstrijdjes en op die manier anderen leren kennen. Het is een greep uit de middelen die inmiddels de laatste tijd bij golfbanen worden ingezet en waar ook de golfprofessionals zich bewust van zijn. “We hebben in januari traditioneel het jaarlijkse golfcongres en het is de bedoeling om daar deze ideeën verder uit te rollen”, zegt Klootwijk. “We houden daar alle programma’s tegen het licht en zullen meer de nadruk op sociale evenementen leggen.”
Stevens: “Het gaat niet om het drukken op één rode knop. Het gaat om het bewustzijn dat dit belangrijk is en het gaat erom dat we mensen in dat opzicht bewust bekwaam maken.”
Voor meer informatie: www.ngf.nl, www.pgaholland.nl en www.nvg-golf.nl