door: Nelleke van der Heiden | 20 september 2018
De Nederlandse mineraalwaterproducent Bar-le-Duc wil sportverenigingen stimuleren om de vele petflessen die er op de club doorheen gaan in te zamelen en te recyclen. Daarom heeft het bedrijf een wedstrijd uitgeschreven om te achterhalen welke vereniging de titel ‘meest duurzame sportclub’ verdient. En toegegeven, het is ook leuk als de clubs door de wedstrijd dranken van Bar-le-Duc gaan afnemen.
Bar-le-Duc is de enige mineraalwaterproducent in Nederland en België die gebruikmaakt van 100 procent gerecyclede flessen, weet projectmanager Bram Pluijm van United Soft Drinks, de producent van Bar-le-Duc. “We volgen de ontwikkelingen in de markt en daarom weten we dat we voorlopig ook de enige blijven. Wettelijk zijn we verplicht om de flessen in elk geval voor 25 procent van gerecycled plastic te maken, maar wij zitten dus op 100 procent.”
Prullenbakken
Omdat Bar-le-Duc hierin een voorloper is, wilde het bedrijf iets doen in de ondersteuning van sportclubs die hun afval willen scheiden. “Onze vertegenwoordigers bezoeken de sportclubs en krijgen daar terug dat ze wel wat willen doen met recyclen, maar niet de middelen hebben om het serieus aan te pakken. Dan kunnen wij ze op weg helpen met sponsoring. Alleen al het plaatsen van onze prullenbakken helpt.”
Dat zijn niet zomaar prullenbakken, maar speciale afvalbakken voor petflessen die Bar-le-Duc heeft laten maken. Zo kunnen de sportclubs de petflessen makkelijk verzamelen en ze vormen de basis voor nieuwe petflessen.
“Het geld kunnen de clubs gebruiken voor bijvoorbeeld plaatsing van zonnepanelen of ledverlichting. Het is uiteindelijk aan de clubs zelf wat ze ermee doen”
Investeren in duurzaamheid
Aan die recyclebakken is een wedstrijd gekoppeld: sportverenigingen die Bar-le-Duc in het assortiment opnemen, krijgen als beloning een recyclebak. Het zijn ook deze verenigingen die mogen meedingen naar de titel ‘meest duurzame sportclub’. In totaal winnen er vijftien clubs.
“Die winnen 1000 euro om te investeren in duurzaamheid”, zegt Pluijm. “Het geld kunnen ze gebruiken voor bijvoorbeeld plaatsing van zonnepanelen of ledverlichting. Het is uiteindelijk aan de clubs zelf wat ze ermee doen. Wij komen bovendien een jaar lang hun gebruikte plastic flessen ophalen om ze te recyclen. Dat zijn al hun plastic flessen, dus niet alleen die van Bar-le-Duc.” Voorwaarde is dat er een recyclebak is en Bar-le-Duc in het assortiment zit.
Acht vertegenwoordigers van de mineraalwaterproducent kennen de clubs met een contract en zullen hun voorkeuren aangeven. Zij kiezen drie tot vijf clubs die in hun ogen duurzaam bezig zijn. Vervolgens kijkt Bar-le-Duc naar wat de club zelf aangeeft aan duurzaamheid te doen en hoe ze de 1000 euro zouden willen besteden. Op basis daarvan worden de winnaars gekozen.
Test
Het ophalen van het plastic is voor Bar-le-Duc een test. “We willen daarvan leren wat er allemaal bij komt kijken, samenwerkingen opzetten met verschillende partijen en uiteindelijk komen tot een gesloten circuit. Dus de flesjes leveren, ophalen en daar weer nieuwe flesjes van maken die we dan weer leveren.” Pluijm verwacht dat gemeenten verschillend te werk gaan. De ene gemeente zal proactief zijn, terwijl bij de ander nog vrijwel niets op het gebied van recycling gebeurt.
“In de tijd dat de discussie over de overvloed aan plastic afval opkwam, vonden we dat we daarin een rol moesten spelen.”
Waarom ze zich op sportclubs richten? Logisch, legt Pluijm uit, daar is een grote behoefte om te hydrateren en de vervuiling groot: mensen gooien hun flesjes vaak gewoon neer. Met de recyclebak moet het makkelijk en aantrekkelijk worden om de fles daarin weg te gooien. De campagne slaat volgens Pluijm aan. “Sinds augustus zijn driehonderd sportclubs dit verhaal aangegaan en hebben we zeshonderd recyclebakken geplaatst.”
Niet onverdienstelijk voor een bedrijf dat zich met deze campagne voor het eerst echt op grote schaal op de sport richt. Het is Bar-le-Duc niet alleen om het commerciële belang te doen, zegt Pluijm. “In de tijd dat de discussie over de overvloed aan plastic afval opkwam, vonden we dat we daarin een rol moesten spelen en streven naar zo min mogelijk impact van plastic op het milieu.”
Voor meer informatie: www.bar-le-duc.nl