Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Beat the Pro brengt nieuw elan op KLM Open

door: Marc Hoeben | 6 september2018

Bestaande muurtjes rond de sport mogen worden doorbroken, met nieuwe ideeën kunnen ook andere doelgroepen worden aangeboord. Vanuit die gedachte opereert het sportmarketingbureau TIG Sports graag. Dat doet het onder meer bij een traditionele sport als golf en een bijna klassiek evenement als de KLM Open, dat van 13 tot en met 16 september op de baan van The Dutch in Spijk wordt gehouden.

Het had een gruwel kunnen zijn van de organisatie van de Europese Tour en meteen afgeschoten kunnen worden. Drie jaar geleden kwam TIG Sports bij de KLM Open met het idee voor ‘Beat the Pro’, om op die manier de gewone golfliefhebber en een toernooi met de mondiale top dichter bij elkaar te brengen. Amateurs mochten proberen bij de afslag op hole 14 de bal dichter dan de pro’s bij het gaatje in het gladgeschoren gedeelte van de green te slaan. 

BeatThePro-1Selfie
Dat gebeurde tijdens de wedstrijd en meteen na de afslag van de bewuste profs zelf. “Het was best spannend of we bij de Europese Tour iemand konden vinden die hiervoor open stond en of het dan ook nog aan zou slaan”, vertelt Martijn van der Meulen, oprichter van TIG Sports. “Maar Keith Pealley van de Europese Tour bleek er wel voor te porren. Deze formule wordt ook bij vier andere toernooien toegepast.”

“Ik werd jurist, heb 3,5 jaar bij een groot telecombedrijf gewerkt, maar omdat het bleef kriebelen kwam ik toch weer bij golf uit”

Geheel in de stijl van deze tijd en voor het vinden van aansluiting met jongere generaties wordt deze keer aan potentiële deelnemers, die minimaal handicap 18 moeten hebben, gevraagd om een selfie in te sturen onder de noemer ‘Beat the Pro Golfie’ (#klmopen). Bij de komende KLM Open zijn voor de uitverkorenen twintig plekken gereserveerd, naast die voor prominenten. Wie het lukt om de bal dichter bij hole 14 van The Dutch (eentje in de meer eenvoudige categorie van par 3) te krijgen, krijgt van de hoofdsponsor twee vliegtickets voor een Europese bestemming naar keuze.

“Wij proberen elke sport die we omarmen, te vernieuwen”, zegt Van der Meulen, wiens relatie met golf wel een duidelijke persoonlijke noot heeft en tot lang geleden teruggaat. “Ik heb nog in Nederlands team gespeeld, tot ik erachter kwam dat ik niet goed genoeg was voor de top en beter kon gaan studeren. Ik werd jurist, heb 3,5 jaar bij een groot telecombedrijf gewerkt, maar omdat het bleef kriebelen kwam ik toch weer bij golf uit en heb ik samen met zakenpartners Norbert Chevalier en Niels Markensteijn This Is Golf opgericht.”

“We zijn acht jaar geleden bij de KNSB in het shorttrack gestapt en hebben dat sexyer en voor sponsors aantrekkelijker gemaakt”

BeatThePro-2Frustratie
In zijn jonge jaren, zegt Van der Meulen, had hij altijd het gevoel zich te moeten verantwoorden. “De sport was in Nederland elitair, mensen vonden het ook maar gek als je het de hele dag deed. Dat was toch een soort frustratie, haha, en die heb ik in TIG gestopt.”

Met het sportmarketingbureau lukte het hem om de sport een bredere publieke basis te geven, onder andere door tv-programma’s voor RTL5 met een bekende voetballer als Frank de Boer die aan het golfen was. “De sport is wat dat betreft ook voor een deel heel toegankelijk geworden. Naast de meer afgeschermde, traditionele banen heb je ook banen waar je voor 5 euro een mandje ballen kunt leegslaan. Het is ook één van onze grootste wensen om in elke sport, waarin we wat doen, iets te kunnen vernieuwen. Zo zijn we acht jaar geleden bij de KNSB in het shorttrack gestapt en hebben we dat sexyer en voor sponsors aantrekkelijker gemaakt. Ook kwamen we bij de Europese kampioenschappen atletiek in 2016 met het speerwerpen op het Museumplein en bij het EK beachvolleybal met locaties in de steden, zoals op De Hofvijver in Den Haag.”

“Normaal mag je eigenlijk niks en moet het bij een wedstrijd heel erg stil zijn. Dit is wel anders, omdat de amateurs heel even in de wedstrijd zitten”

Interactie met publiek
Golf vormde weer een andere uitdaging voor TIG. “Het spelen van achttien holes en het kijken daarnaar duurt best lang. Mensen hebben tegenwoordig toch minder tijd en zijn gewend om alles op hun mobiele telefoon te kunnen volgen. Als je niet vernieuwt, dan haken de sponsors af. Zo zijn we in 2016 met Beat the Pro begonnen.”

“Ik miste de interactie met het publiek, daar is dit juist heel geschikt voor”, vervolgt Van der Meulen. “Normaal mag je eigenlijk niks en moet het bij een wedstrijd heel erg stil zijn. Dit is wel anders, omdat de amateurs heel even in de wedstrijd zitten. Het spreekt heel erg tot de verbeelding en inmiddels willen alle sponsors ontvangstruimtes voor hun gasten bij de bewuste hole. De profs hebben er aan moeten wennen, maar nu geven ze iemand die de bal beter afslaat een high five. En het is natuurlijk helemaal geweldig als een jongetje van 13 jaar, zoals wel eens is gebeurd, het beter doet dan de pro’s.”

Voor meer informatie: Beat the Pro Challenge

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst