Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Creatieve ondernemers veranderen de sportwereld

door: Leo Aquina | 12 juli 2018

"Nieuwe, digitale marktontwikkelingen gaan ook de sportwereld snel veranderen en creatieve ondernemers spelen daarbij een belangrijke rol ", zegt Arno Hermans. Op vrijdag 13 juli vertelt Hermans in een interactieve sessie voor een select publiek in het Eindhovense SX-gebouw welke invloed technologie en innovatie volgens hem hebben op de toekomst van de sport. Hermans omschrijft zichzelf als 'an engineer by trade and a sportsman by heart'. Drie jaar geleden begon hij samen met een aantal andere ondernemers Sport eXperience, een bedrijf dat startups in de sport helpt bij hun commerciële ontwikkeling met een uniek dienstenpakket. Technologie en innovatie leiden volgens Hermans ook tot nieuwe sporten, nieuwe mogelijkheden naar andere sectoren zoals de zorg, naast nieuwe records en medailles: "De traditionele sportwereld waaronder de sportbonden zijn daar niet goed op ingericht en er is nog veel weerstand tegen de digitaal veranderende wereld."

XL25 ArnoHermans-1 copySport eXperience is een business accelerator. "Toen wij begonnen was dat uniek in Europa. Wij waren de derde in de wereld. De Amerikaanse honkbalclub LA Dodgers had er al een en in St. Louis zat ook al een partij die dit deed. Later heeft adidas ons voorbeeld gevolgd en in Parijs zit tegenwoordig ook een business incubator die zich richt op sport."

Wat doet Sports eXperience precies? Hermans: "Wij noemen het rapid business validation. We kijken naar de potentie van een startup en we helpen de ondernemers met zaken als waardepropositie, hoe benader je de markt? Hoe ga je om met distributie? Startups hebben vaak een idee, maken een prototype en denken dan dat het idee zichzelf wel zal verkopen. Dat is natuurlijk niet het geval. Wij zeggen dus: ga nou eens eerst kijken of er markt voor is, bij voorkeur in een kort tijdsbestek en zonder zware investeringen. Je eindigt altijd met een ander product of dienst dan je oorspronkelijke idee, omdat de markt je altijd nieuwe inzichten geeft."

Bonden kijken naar het verleden
Voor Hermans is technologie, sport en business dagelijkse kost. In de interactieve sessie op 13 juli wil hij zijn ervaringen delen, om zijn eigen kennis te verrijken, om nieuwe ideeën te stimuleren en over het voetlicht te brengen en natuurlijk ook om Sport eXperience op de kaart te zetten. "Door dagelijks met ondernemers uit binnen- en buitenland te werken, geven wij een doorkijk hoe de sportwereld zich ontwikkeld. Waar nieuwe sportvormen ontstaan, worden ook records gebroken."

"In het verleden speelden technologie en innovatie nauwelijks een rol, maar dat verandert in hoog tempo"

Voor de sessie zijn slechts acht plekken beschikbaar. "Ik wil het bewust klein houden. Daardoor is er meer ruimte voor interactie. Als je een congres organiseert voor honderd mensen, komt er een monoloog. In een kleinschalige omgeving gaan mensen het gesprek aan", aldus Hermans. "Ik heb mensen van allerlei pluimage uit de sportwereld uitgenodigd: de pers, maar ook ondernemers want sportondernemers gaan leidend worden. In het verleden speelden technologie en innovatie nauwelijks een rol, maar dat verandert in hoog tempo." 

Oud-denken in Sportakkoord
Hermans ziet in het onlangs afgesloten Sportakkoord veel van dat 'oude denken' terug. "Ik heb het gelezen en het roept bij mij veel vragen op, ik maak me toch wel zorgen. Het is heel erg gefocust op de traditionele sport en minder op bewegen op allerlei nieuwe en innovatieve manieren. Benader bijvoorbeeld Pokémon Go als een sport." 

"Wij richten ons juist op de ondernemer die innoveert en zelf aan de slag gaat met een idee. Het is tegenwoordig steeds makkelijker om een grote doelgroep te bereiken via nieuwe media en om een innovatie te presenteren aan de doelgroep. Enerzijds ontwikkelen die ondernemers nieuwe mogelijkheden om te bewegen en nieuwe sporten, en anderzijds ontwikkelen ze technologie die in bestaande sporten tot grote prestatieverbetering kan leiden. Nieuwe sporttechnologie kan serieuze hedendaagse maatschappelijke problemen deels oplossen of voorkomen; denk aan de steeds minder bewegende generaties in combinatie met de pan uit reizende zorgkosten."

19212952793_fac490ed3d_o copyDie nieuwe sporten stellen mensen voor nieuwe keuzes. "Ik denk daarom dat multisportverenigingen de toekomst hebben", zegt Hermans. "Neem zoiets als suppen (Stand Up Paddle, red.), dat zou in de toekomst best eens een olympische sport kunnen worden, maar dat is vooralsnog nergens opgepikt door een sportbond. In Engeland zie je allerlei nieuwe vormen van voetbal ontstaan, zoals 5x5 voetbal, die volledig buiten de bond om worden georganiseerd. In Breda heeft een aantal teams een volledig eigen volleybalcompetitie opgericht buiten de Nevobo om. Als sportbonden niet uitkijken, missen ze de boot."

Gamification en e-sports
Twee ontwikkelingen die volgens Hermans in de toekomst een steeds grotere invloed op de sport zullen hebben, zijn gamification en e-sports. "Gamification betekent dat allerlei game-elementen aan traditionele sporten worden toegevoegd. Deze trend biedt mogelijkheden om een nieuwe beleving aan te bieden", zegt Hermans. "E-sports is ook iets waar we serieus rekening mee moeten houden. Dat kan in 2030 even groot zijn als reguliere sport." 

"Ik kwam bijvoorbeeld laatst een startup tegen uit Oekraïne, die een soort booking.com heeft opgezet voor trainingskampen"

Voor Hermans is de combinatie van sport en technologie een speeltuin met ongekende mogelijkheden: "Het is nog een heel jong domein en er gebeurt zoveel. Ik kwam bijvoorbeeld laatst een startup tegen uit Oekraïne, die een soort booking.com heeft opgezet voor trainingskampen. Voetbalclubs zijn soms maanden bezig met het zoeken naar geschikte locaties en als dat rond is, moet er nog van alles worden geregeld. Bij dit bedrijf kunnen ze achter de computer in vijf minuten een heel trainingskamp regelen, met een geschikte locatie, vliegtickets, sportaccommodatie en hotelovernachtingen." 

Tijdens de sessie op 13 juli brengt Hermans talrijke andere voorbeelden ter tafel en zullen de deelnemers ideeën uitwisselen over de toekomst van de sport in een snel innoverende wereld. 

Voor meer informatie: www.sportexperience.org 

« terug

Reacties: 3

loek jorritsma
12-07-2018

Van mij mag het allemaal. Maar voor mij is de vervolgvraag van belang. En die luidt: welke (rijks)overheidsbemoeienis gaat hiermee gepaard? Sportorganisaties en organisatoren van sportevenementen zijn ondernemingen. De hier bedoelde organisaties profileren zich ook als zodanig. En dan geldt de wet Markt&Overheid. Ik zie hier de parallel met de Mediawereld. Er is het publieke bestel en de commerciele omroepen. De Mediawet regelt vervolgens (onder andere) op welke wijze de financiering van beide stelsels kan plaatsvinden. Zou de hier bedoelde ontwikkeling zich dominant voortzetten dan zie ik in de (toekomstige) sportwet een vergelijkbaar verschil in benadering van de sport. Zonder sportwet, met definiering van de publieke taak van de sportorganisaties en hun verenigingen, resteert de wet Markt&Overheid. Ik ben daarvan geen voorstander.

Arno Hermans
12-07-2018

Loek,

Dank voor je uiteenzetting. Ik heb je even snel een LinkedIn verzoek gestuurd. Aangezien er een stoeltje vrij is gekomen, wil ik je graag de kans geven om jouw gedachte met ons te delen. Stuur anders even een mail naar arno@sportexperience.org.

Arno

loek jorritsma
12-07-2018

Beste Arno, hartelijk dank voor de uitnodiging. Je bent een van de weinigen die op het idee komen om dat te doen. Ik moet je echter teleurstellen. De visie zoals ik die uitdraag is meer gericht op diegenen die verantwoordelijk zijn voor de inbedding van het gehele sportbeleid in onze - ook internationale - samenleving. Daarmee wil ik de groep die ik zou ontmoeten niet afdoen, maar ik denk dat de voorkennis die met mijn visie samenhangt daar nog ontbreekt. Ik zal je info toesturen. Groet Loek

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst