Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

'Theo' voorziet in behoefte aan kennis en oefenstof in hockeysport

door: Marc Hoeben | 24 mei 2018

Theo-Door is een internetplatform en een app voor het delen van kennis en het ontwikkelen van oefenstof en leergangen, momenteel nog vooral voor trainers, coaches, coördinatoren en clubmanagers in hockey. Oprichter en bedenker Djurre Roggeveen ging vorige zomer met Theo de lucht in en heeft in de tussentijd al meer dan vijftien procent van de hockeyclubs als klant.

XL18Theo-Door-1 copyHet uitgangspunt was én is heel simpel. “We willen zo veel mogelijk hockeykennis met clubs en coaches delen”, zegt Djurre Roggeveen, Haarlemmer met een hockeyverleden bij HBS en een tijdlang actief geweest als technisch directeur bij Rood-Wit in Aerdenhout.

Lange weg
Toch zijn internetplatform en app Theo-Door (‘door als het Engelse woord van deur; je opent de deur naar theorie en ontwikkeling’) het resultaat van een lange weg. “Ik ben vijf jaar technisch directeur bij Rood-Wit geweest, in die tijd had ik de focus op de opleiding van de F-, E- en D-jeugd en dat ging zo goed dat ook steeds meer kleinere clubs bij ons begonnen aan te kloppen hoe we dat toch deden. Precies in die tijd voltrok zich ook een enorme groei in ledenaantallen bij het hockey en daardoor merkten clubs ook wel dat ze de zaken in de jeugdopleiding professioneler moesten gaan aanpakken.”

Roggeveen zag het probleem van het gebrek aan kennis onder ouders en begeleiders, dat juist gevuld moest worden - op een zo toegankelijk mogelijke manier - door mensen die al langer meeliepen in de sport. “Eerst heb ik toen Dr. Sport opgezet, waarbij de gedachte was dat we vooral de technisch directeuren gingen opleiden. Dat was heel interessant en clubs wilden het ook wel, maar het was heel duur en het was uiteindelijk ook moeilijk om de juiste mensen voor zulke functies te vinden.”

"Ik wilde juist zo veel mogelijk jonge trainers gaan helpen. Want die zag ik overal om me heen, terwijl ze nauwelijks de tijd hadden of namen om hun trainingen voor te bereiden"

De volgende stap was voor Roggeveen een webbased platform. “Waarmee clubs en trainers goede oefenstof moesten kunnen vinden. Dat bleek behoorlijk duur te zijn. Ik kwam toen in contact met mensen van de Ajax Online Academy, later raakte ik in gesprek met bedrijven als ABN Amro en Eiffel en zo is toen Hockeyacademie ontstaan. Dat heeft zo’n zes jaar gedraaid, een kleine zeventig clubs betaalden voor de abonnementen en dat liep eigenlijk best aardig. Maar ik vond toch dat de ontwikkeling van het platform stil dreigde te staan. Ik wilde een opener platform. Het nadeel van grote partijen is dat sommige beslissingen langer dreigen te duren, dat ze dingen willen afschermen. Ik wilde juist zo veel mogelijk jonge trainers gaan helpen. Want die zag ik overal om me heen, terwijl ze nauwelijks de tijd hadden of namen om hun trainingen voor te bereiden. Die wilde ik helpen en ik ben met nieuwe partners gaan praten. Zo heb ik het concept van Theo gepitcht en zijn we het binnen een paar maanden gaan ontwikkelen.”

XL18Theo-Door-2Structuur jeugdopleiding
Dat was tweeëneenhalf geleden. Inmiddels kan Roggeveen met trots zeggen dat platform en app sinds vorige zomer officieel de lucht in zijn gegaan. “Het is er voor mensen op individuele basis en voor clubs. Je kunt individueel gratis een account aanmaken en zelf oefenstof inladen, waarbij je gebruik kan maken van een makkelijke animatietool. Als je oefenstof van anderen wilt gebruiken, dan kun je daarvoor credits kopen en dat kun je natuurlijk helemaal zelf bepalen tot hoe ver je daarin wilt gaan. Clubs kunnen zelfs de hele structuur voor een jeugdopleiding hier vinden, maar ook zelf opbouwen. Ze kunnen hun trainers toegang geven tot de app. Deze hoeven ze maar te openen, de dag in te vullen en dan kunnen ze met de oefenstof van dat moment aan de slag.”

Clubs betalen voor de content en het gebruik van het systeem en ze doen dat per seizoen voor een abonnementsprijs, die afhankelijk van het gebruik behoorlijk kan verschillen en varieert tussen de driehonderd en tweeduizend euro per seizoen. Met Theo heb je bovendien de beschikking over een spelervolgsysteem. “Grote clubs uit de hoofdklasse als Bloemendaal maken er ook gebruik van, maar laden vooral ook heel veel van hun eigen oefenstof in. Voor hen is het daardoor juist relatief goedkoop. Dit spelervolgsysteem en het bijhouden van de presenties kun je zelf inrichten en werkt door de app - die ook offline te gebruiken is - heel snel en gemakkelijk. Binnen enkele minuten kun je langs de lijn een beoordeling invullen of een test afnemen met bijvoorbeeld de stopwatch die ook in de app is verwerkt.”

"Misschien gaan we op termijn uitbreiden naar meisjesvoetbal, we zijn ook bezig te kijken naar de mogelijkheden in korfbal en volleybal"

Boven verwachting
Roggeveen zegt inmiddels vijfenveertig hockeyclubs, waaronder zeven hoofdklassers, als klant te hebben. “Dat overtreft alle verwachtingen. We dachten aan zo’n tien procent van de in totaal 329 hockeyclubs in Nederland in het eerste seizoen, maar daar zitten we dus ruim boven.” Het succes leidt alweer tot nieuwe plannen. “Misschien gaan we op termijn uitbreiden naar meisjesvoetbal, we zijn ook bezig te kijken naar de mogelijkheden in korfbal en volleybal. In elk geval zijn we nu al druk aan het bouwen aan de volgende toepassing, waarmee je gericht beelden kunt delen met spelers, trainers, coaches maar ook fans zoals ouders.”

Ondertussen had Theo op tweede pinksterdag ook een primeur met een kenniscafé bij Rood-Wit. Van specialisten uit het hele land werden er negen workshops gegeven. Gratis. “De mensen die ze gaven, deden dat ook gratis. We doen het vanuit de passie voor de sport, omdat we kennis willen delen, maar ze zijn ook op de een of andere manier verbonden met Theo. In de toekomst willen we de cafés met Theo vaker gaan doen. Het is een mooie manier om mensen te verbinden.”

Voor meer informatie: www.theo-door.com, Facebook, en/of Instagram

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst