Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Sportwomanagement helpt vrouwelijke sporters in de spotlights

door: Marc Hoeben | 26april 2018

Vrouwelijke topsporters helpen bij hun ‘personal branding’. Dat is de missie van  Sportwomanagement (‘wij geven vrouwen in de sport het podium dat ze verdienen’) van oprichtsters Anouk Dijkhoff en Suuz Amijs. Zij gingen op 7 april van start met hun nieuwe label.

fotoNIEUWSuuzAnoukAnouk Dijkhoff en Suuz Amijs kennen elkaar al wat langer, vanuit een gezamenlijk verleden bij het bekende Triple Double van Bob van Oosterhout. “Toen hadden we al wel een connectie”, vertelt Amijs, die nadien voor zichzelf begon met Buro22 in SX.

Leeuwinnenfeest
Bij het Europees kampioenschap voetbal voor vrouwen van afgelopen zomer, uitmondend in de winst van Oranje en een spontaan volksfeest rond de Leeuwinnen, kregen ze weer nadrukkelijker met elkaar te maken. “Met Buro22 verzorgde ik de pr en communicatie voor het toernooi. Anouk was verantwoordelijk voor alle maatschappelijke en side-events, ook al in het voorafgaande jaar. Door dat evenement ontwikkelden we een bepaald gevoel. We merkten dat de speelsters naast de sport zelf nog niet echt gewend waren zo in de belangstelling te staan en de rol van sportieve influencer te kunnen spelen.”

“Dat veranderde behoorlijk tijdens het evenement. Zelfs vlak voor het EK was er nog betrekkelijk weinig aandacht vanuit de media, dat kwam pas echt goed op gang toen het succes er was. Blijkbaar gaat het zo dus wel vaker, constateerden wij. Het betekent dat vrouwelijke sporters over het algemeen minder aandacht krijgen. Dan kun je je afvragen hoe dat komt en hoe je dat kunt veranderen. Wij mogelijkheden liggen om hen daarbij te ondersteunen.”

Sportwomanagement richt zich niet exclusief op de toppers maar juist ook op de talenten die het nog moeten gaan maken

Personal Branding
Sportwomanagement zegt vrouwelijke topsporters te willen ondersteunen bij hun personal branding. Het richt zich niet exclusief op de toppers maar juist ook op de talenten die het nog moeten gaan maken, en het wil zich niet mengen in de sfeer van het persoonlijke makelaarschap en de transferwereld. Amijs: “Meiden van vijftien of zestien jaar hebben nog weinig te besteden, we willen het laagdrempelig houden. We bieden ze bijvoorbeeld workshops aan of één op één sessies.”

“Vanaf vijftig euro kunnen ze een workshop volgen. Dan gaat het vooral om hoe je social media succesvol in kunt zetten en om hoe je van jezelf een merk kunt maken, ook buiten het veld. Zo kun je stap voor stap een strategie ontwikkelen, ook afhankelijk van hoe je sportieve carrière verloopt en hoe je je daarnaast wilt ontwikkelen.”

XL15-5-Sportwomanagement_foto2 copyMeer aandacht voor sportsters
De voetbalsters hebben wel wat losgemaakt, weet Amijs, zoals ook de prestaties van vrouwen in olympische disciplines in het oog springen. ”De laatste jaren komt er wel meer aandacht voor vrouwen in de sport. Je ziet ook wel dat het meer online gebeurt, wat dat betreft liggen er zeker kansen om aan meer zichtbaarheid te werken.”

Maar wat voor veel vrouwelijks topsporters geldt – het gevecht om aandacht, zendtijd en financiële ondersteuning via sponsors – geldt zeker ook voor veel van hun mannelijke collega’s in takken van sport die minder vaak in het middelpunt van de belangstelling staan. “Met Sportwomanagement wilden we echt iets nieuws, met een volledige focus op vrouwen, om echt voor één groep te kunnen gaan. We willen wel een beetje het klassieke beeld veranderen dat het bij vrouwen al snel om reclame voor make-up of zoiets moet gaan en dat het oké is als je de boel roze verft. Je kunt op een heel andere manier heel gave campagnes met vrouwen opzetten en veel acties zijn voor zowel mannen als vrouwen toepasbaar.”

“We willen graag van tijd tot tijd netwerkborrels houden, omdat we merken dat veel vrouwen in de sport van elkaar kunnen leren”

Ook voor andere professionals
Sportwomanagement wil ook wat kunnen betekenen voor vrouwelijke professionals aan de organisatorische kant van de sport. ”Dat kan heel breed zijn. Zo hadden we laatst een bijeenkomst met ruim veertig vrouwen die allen werkzaam zijn in de sport en zijn we naar een interland van de Leeuwinnen geweest. We willen graag van tijd tot tijd zulke netwerkborrels houden, ook al omdat we merken dat veel vrouwen in de sport van elkaar kunnen leren.”

De workshops voor individuele sporters beginnen in september. “Verder is het zo dat we geen vijfjarenplan hebben. Volgend jaar april gaan we evalueren en kijken we hoe we verder willen gaan.”

Voor meer informatie: www.sportwomanagement.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst