Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Nieuwe directeur wil Atletiekunie maatschappelijk verankeren

door: Thomas van Zijl | 12 april 2018

Hij was op vakantie, maar klom toch in de pen om te reageren op de vacature van directeur bij de Atletiekunie die hij bij toeval zag. Pieke de Zwart had eerlijk gezegd verwacht dat de baan zou gaan naar iemand uit de sportwereld, maar hij mocht toch op gesprek komen en wist de sollicitatiecommissie te overtuigen van zijn visie. De Zwart is nu vier maanden in functie en probeert vooral naar buiten te kijken. “Atletiek moet maatschappelijk verankerd zijn.”  

Schermafbeelding 2018-04-11 om 12.01.25De Atletiekunie heeft een roerig jaar achter de rug als gevolg van een reorganisatie. Pieke de Zwart liet zich er niet door afschrikken. Het directeurschap van de bond leek hem, in eigen woorden uitgedrukt, 'een gave functie'. De eerste vier maanden in zijn nieuwe baan ging hij vooral veel langs bij verenigingen, andere sportbonden en internationale federaties zoals de Europese EAA en de mondiale IAAF. Een nadere kennismaking is geen overbodige luxe, want De Zwart heeft geen achtergrond in de sport. 

Sportliefhebber
“Er zijn mensen die uitleg willen en die geef ik graag”, zegt hij. De Zwart is sportliefhebber. De jaren gaan tellen, maar hij loopt twee keer in de week hard, doet aan bootcamp en squasht. Zijn twee kinderen hockeyen op hoog niveau. Toch is het niet in eerste instantie zijn sportprofiel dat voor de Atletiekunie de doorslag gaf. 

De Zwart werkte de afgelopen jaren voor de Rabobank en was met name actief in verandermanagement. Op dat vlak zijn er bij de Atletiekunie nog wat slagen te maken. Bovendien ziet hij veel overeenkomsten tussen zijn oude en zijn nieuwe werkgever. Rabobank heeft weliswaar een groepsdirectie, maar is als coöperatie in feite eigendom van de leden. Dat model kent raakvlakken met een sportbond die ook in samenspraak met de leden - de verenigingen - beleid opstelt. 

“Met de keuze voor mij haalt de Atletiekunie bewust iemand van buiten, maar dat zie ik niet als een risico”

Vers bloed
“Met de keuze voor mij haalt de Atletiekunie bewust iemand van buiten. Ik zie het niet als een risico, want kennis van top- en breedtesport is al in ruime mate aanwezig. Mijn ervaring is een aanvulling op een ander terrein.” De Zwart richt zich voornamelijk op het inhoudelijke werk op het bureau en hij bezoekt veel stakeholders, waaronder verenigingen. 

Boegbeeld naar buiten is sportwethouder van Amsterdam Eric van der Burg, die tegelijkertijd met De Zwart werd aangesteld als voorzitter. “Ik kende hem niet persoonlijk, maar we hebben inmiddels al veel samen gedaan. Ik denk dat we een goede combinatie vormen.”

Na de reorganisatie
De Zwart stapt in net na de reorganisatie die voor negen mensen een ontslag betekende. Pijnlijk, maar in dit geval noodzakelijk. Een reorganisatie wordt in zijn ogen te vaak negatief uitgelegd. “Het belang van continuïteit gaat altijd boven dat van het individu, hoe moeilijk een besluit soms ook te rechtvaardigen lijkt.” 

XL13-4-atletiekunie_foto2De Zwart was niet persoonlijk betrokken bij de reorganisatie maar durft te stellen dat de bond oud-medewerkers zo goed mogelijk ondersteund heeft naar ander werk. Het kan volgens hem ook nauwelijks anders. “Dit wereldje is klein, de kans dat je elkaar tegenkomt is groot. Dan kun je er maar beter voor zorgen dat je elkaar recht in de ogen kunt kijken.” 

“Ik denk dat we meer naar buiten moeten kijken. We moeten creatiever worden, en weten wat er in de maatschappij speelt”

Naar buiten kijken
De financiële positie van de bond is ten goede gekeerd en gezond te noemen, maar tijd om rustig achterover te leunen is er niet. De Zwart wil de houding en het gedrag van de Atletiekunie bijsturen. “Voor mij betekent dat meer naar buiten kijken. Dat maakt ons bureau creatiever en zorgt ervoor dat we weten wat er in de maatschappij speelt.”

Creativiteit is nodig om als bond in beeld te blijven van zowel publiek als sponsoren. De tijd dat bedrijven hun naam verbonden aan de Atletiekunie in ruil voor een plek op het shirtje is voorbij. De Zwart wil duurzame verbindingen aangaan, zoals met zuivelbedrijf Yakult dat partner is van Start to Run. Die ‘cursus’ stoomt ongeoefende lopers in zes weken klaar voor hun eerste race. 

Werken aan zichtbaarheid
“Met zo’n initiatief bereiken we een grote groep, van jong tot oud. Die mensen kunnen we enthousiasmeren voor onze sport. Of ze zich aansluiten bij een vereniging blijft de vraag. Het zou mooi zijn, maar het traditionele lidmaatschap heeft wellicht z’n langste tijd gehad.” De Zwart wil werken aan de zichtbaarheid van de sport. Verenigingen moeten zich manifesteren en atletiek moet van de gebaande paden af durven te wijken. 

Een van de ideeën is het organiseren van explosieve atletiekonderdelen op drukke verkeerspunten in Nederland

De EK Indoor 2021 waar Nederland voor in de race is, biedt daartoe de gelegenheid. De Atletiekunie zet in op in het oog springende side events. Een van de ideeën is het organiseren van explosieve atletiekonderdelen op drukke verkeerspunten in Nederland. “Dat zou een perfecte match zijn, want het draait daar ook om snelheid, iedereen heeft haast. En toch is dit spectaculair genoeg om even bij stil te staan.” 

Voor meer informatie: www.atletiekunie.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst