Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Thema-avond over voordelen van obligaties voor verenigingen en leden

door: Thomas van Zijl | 29 maart 2018

De succesverhalen zijn er, de belangstelling groeit, maar voor veel sportverenigingen zijn obligaties nog een onontgonnen terrein. SponsorVisie, het bedrijf dat clubs ondersteunt bij onder andere crowdfundingcampagnes en de uitgifte van obligaties, vindt dat zonde. Door voor een lening niet bij de bank, maar juist bij eigen leden langs de gaan, kunnen verenigingen volgens oprichter Peter van Baak veel geld besparen. Hij organiseert samen met collega’s op 5 april een thema-avond in het Olympisch Stadion. 

XL11-3-Obligatieplan_foto1 copyDe term obligatie kan veel mensen die niet dagelijks het economiekatern van hun krant spellen, een beetje afschrikken. Van Baak is zich daar terdege van bewust. Daarom is het belangrijk dat veel mensen binnen een vereniging op een laagdrempelige manier kennismaken met de constructie. 

Uit liefde voor de club
“Vaak is er wel iemand die weet hoe het werkt, maar het vervolgens weer eenvoudig aan iemand anders uitleggen, is vers twee. Wij willen er op onze thema-avond onder andere voor zorgen dat ook dat laatste geen probleem is.” Bij een uitgifte van obligaties gaan sportclubs een lening aan met hun leden die binnen een vastgestelde periode van meestal een aantal jaren wordt afgelost. 

Voor de leden is de constructie interessant omdat de rente die zij van de club ontvangen veel hoger is dan de huidige spaarrente. Voor de verenigingen zijn de obligaties aantrekkelijk omdat hun leden uit clubliefde gemakkelijker geld beschikbaar stellen dan de bank.

Rendement voor leden
Obligaties in de sportwereld zijn overigens geen nieuw verschijnsel, zegt Van Baak. In de tijd dat hij zelf nog in de jeugd hockeyde was zijn vereniging er al mee bezig. Clubliefde speelt een grote rol, maar rendement kan voor deelnemers ook een motivatie zijn. De lage spaarrente opent de ogen voor andere, attractieve opties. Toch denkt Van Baak dat de belangstelling in obligaties niet vervliegt op het moment dat die weer omhoog gaat. 

“op deze manier komen twee zaken samen: het clubhart van leden gaat sneller kloppen en het is ook nog eens goed voor de portemonnee”

De aantrekkelijkheid van obligaties is vooral door de fiscale mogelijkheden toegenomen. Leden die niet hun hele geleende bedrag inclusief rente terug hoeven maar gedeeltelijk willen schenken aan hun club kunnen die schenking namelijk als gift aftrekken van de belasting. Van Baak: “ Op die manier komen twee zaken samen: hun clubhart gaat sneller kloppen en het is ook nog eens goed voor de portemonnee.” 

Een serieuze benadering
SponsorVisie ondersteunt tegen een provisie van 1% van het uiteindelijk opgehaalde bedrag de clubs bij de uitgifte van de obligaties. Van Baak en zijn team proberen zoveel mogelijk zaken te automatiseren en standaardiseren en de vereniging daarmee werk uit handen te nemen. Dat wil zeggen: zorg dragen voor een goede presentatie van de plannen, een digitale omgeving waar informatie te vinden en waarmee het proces van inschrijving en beheer wordt gedigitaliseerd. 

XL11-3-Obligatieplan_foto2Het aanbieden van waterdichte contracten hoort er uiteraard ook bij. Het gaat in het geval van obligaties om een serieus bedrag, daar hoort een serieuze benadering bij, vindt Van Baak. “Er is geen ondergrens vast te stellen. Het is al bij relatief kleine bedragen interessant, maar als een club bijvoorbeeld de accommodatie flink onder handen wil nemen, zijn daar geregeld tonnen mee gemoeid.” 

De vereniging kopt in
Of dat bedrag wordt gehaald is niet alleen afhankelijk van de inzet van SponsorVisie, verre van. Het bureau van Van Baak geeft de voorzet die de vereniging zelf moet inkoppen. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer. Het echte handwerk, zelf leden informeren en enthousiasmeren, dat is de verantwoordelijkheid van de club. 

“Er zijn succesverhalen die misschien een beetje ten onrechte doen vermoeden dat het een wondermiddel is. Het is in de ogen van Van Baak een fantastisch middel, en daarin zit een subtiel verschil. “Hockeyclub Cartouche uit Voorburg die binnen een week drie ton ophaalt, de natuurgolfbaan Terschelling die zes ton mocht bijschrijven; het is allemaal echt waar, maar daar is hard voor gewerkt.” 

Obligaties voor iedereen
Dat het hier golf- en hockeyclubs betreft, is geen toeval. Van oudsher zijn de leden daarvan gemiddeld genomen meer vermogend en beschikken zij over een interessant netwerk. Toch wil Van Baak zeker niet suggereren dat obligaties een instrument zijn dat voor hooguit een enkele vereniging interessant is. 

“Wij willen van obligaties een normale zaak maken, of het nu de hockeyclub of de jeu de boulesvereniging is: er is veel voordeel te behalen”

SponsorVisie zette de constructie tot op dit moment voor dertien clubs in, waaronder ook een rugby-, padel- en voetbalvereniging. Doelstelling is om de loop van dit jaar de vijftig te bereiken. “Het is echt geen uitzondering. Wij willen van obligaties een normale zaak maken, of het nu de hockeyclub of de jeu de boulesvereniging is: er is veel voordeel te behalen.”

Aanmelden voor de thema-avond kan hier. Voor meer informatie: www.obligatieplan.nl

« terug

Reacties: 1

Jill Eekhart
29-03-2018

Bij voetbalvereniging DVVA uit Amsterdam hebben we nét een grondige verbouwing achter de rug waarbij we eenderde van de begroting hebben kunnen financieren door uitgifte van obligaties. Ter inspiratie: https://www.knvb.nl/nieuws/amateurvoetbal/uitgelicht/46123/dvva-geld-voor-verbouwing-door-vriendschap-opgebracht

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst