door: Thomas van Zijl | 8 maart 2018
SportFilmFestival Rotterdam denkt groot en dus is na drie edities rond de Rotterdamse bioscoop Cinerama een verhuizing naar De Kop van Zuid noodzakelijk. Theater LantarenVenster is begin april de nieuwe centrale locatie. Film blijft de hoofdzaak van het festival, maar initiatiefnemer Rotterdam Topsport wil samen met sportmarketingbureau SportVibes en LantarenVenster bouwen aan een evenement dat nog veel meer biedt en ook niet-Rotterdammers trekt.
Bij Gerda IJff van Rotterdam Topsport geen kwaad woord over Cinerama. De bioscoop paste uitstekend bij de uitstraling van het SportFilmFestival Rotterdam, maar organisatorisch kwamen de grenzen in zicht. De dagelijkse talkshow van Wilfried de Jong ging bijvoorbeeld bijna aan zijn eigen succes ten onder, geprogrammeerd midden in het gangpad. “We groeiden een beetje uit ons jasje”, zegt IJff. “Cinerama had begrip voor onze keuze om uit te wijken naar een andere locatie.”
Verbinding met de stad
Behalve dat LantarenVenster een ruimere foyer en een eigen keuken heeft, ligt het ook beter gepositioneerd ten opzichte van andere uitgaansgelegenheden en een logische partner als het fotomuseum. “We kunnen dus makkelijker de verbinding zoeken met de stad. Eten, filmpje, een talkshow en om af te ronden een drankje op de pier; dat is toch een mooie avond?”
Het SportFilmFestival Rotterdam werd in 2015 voor het eerst georganiseerd ter gelegenheid van het vijfentwintigjarig jubileum van Rotterdam Topsport. Wat bedoeld was als een eenmalig evenement bleek een schot in de roos; een publiekstrekker. Om het festival tot volle wasdom te laten komen, schakelt Rotterdam Topsport nu de expertise in van sportmarketingbureau SportVibes.
Rob Langenberg van SportVibes heeft ideeën te over, zoals een openluchtbioscoop op een parkeerplaats. “Dat is toch het ideale decor voor een film over Formule 1?”
Toekomstplannen
IJff. “Wij koesteren het festival en blijven ook eigenaar, maar eerlijk is eerlijk: bij ons is het wel een vreemde eend in de bijt. SportVibes neemt dus de promotie en productie over.” Het sportmarketingbureau was als partner van Rotterdam Topsport al verantwoordelijk voor de uitreiking van de Sport Awards en gaat nu aan de slag om het SportFilmFestival naar een hoger plan te tillen.
Rob Langenberg van SportVibes heeft ideeën te over. Op zijn computer heeft hij een mapje aangemaakt dat onderdak biedt aan talloze wilde plannen. Een openluchtbioscoop op een open parkeerplaats in de buurt bijvoorbeeld. “Dat is toch het ideale decor voor een film over Formule 1? Of wat te denken van een boksclinic gevolgd door een boksfilm?”
Langzaam maar zeker
Hij weet dat het vooralsnog voor een belangrijk deel toekomstmuziek is. De overeenkomst met Rotterdam Topsport kwam pas in december tot stand, relatief laat om nog een forse metamorfose te realiseren. “En dat hoeft ook niet meteen”, zegt Langenberg. “Het is nu eerst alle hens aan dek om ervoor te zorgen dat de verhuizing probleemloos verloopt.”
De sportmarketeer zet in op vijfentwintighonderd bezoekers, net zoveel als vorig jaar. Toch is er een belangrijk verschil. Tijdens voorgaande edities waren er veel mensen op uitnodiging te gast. Het percentage betalende gasten moet stijgen. Bovendien ziet Langenberg graag dat bezoekers op een avond niet één, maar twee films bezoeken.
Sportfilms voor iedereen
De grote sprong voorwaarts zal de komende drie jaar gestalte krijgen. SportVibes mikt op een gemêleerd publiek dat ook van buiten Rotterdam afkomstig is. Op dit moment drijft het festival nog in grote mate op bezoekers uit zijn thuisstad. Langenberg: “Rotterdam komt niet voor niets terug in de naam van het festival, maar liefhebbers van sportfilms zijn overal. Het is aan ons om die doelgroep op te zoeken en te enthousiasmeren.”
“Onze gezamenlijke ambitie is om meer mensen te laten genieten van een uniek sportfilmfestival, dat de komende jaren alleen maar gaver wordt”
Om die liefhebbers te bedienen heeft het festival zich aangesloten bij FICTS, de internationale federatie van sportfilm en –televisie. De leden, veelal festivals, kunnen gebruik maken van elkaars films en zo een bijzonder programma samenstellen. Aan een mooi aanbod heeft het de afgelopen jaren in Rotterdam trouwens nooit ontbroken. Langenberg blijft dan ook met liefde gebruik maken van de expertise van Rotterdam Topsport en de programmeur die tijdens eerdere edities betrokken waren bij het festival. “Onze gezamenlijke ambitie is om meer mensen te laten genieten van een uniek sportfilmfestival, dat de komende jaren alleen maar gaver wordt.”
Voetbal, tennis en meer
Er wordt nog volop aan de programmering gewerkt, maar de eerste vijf films en documentaires van het festival zijn al bekend. Het gaat om de documentaires ‘Hoe Zuid-Korea Guus Hiddink veroverde’ (Andere Tijden Sport), ‘Betty Serveert! De strijd van tenniskampioen Betty Stöve’ (Andere Tijden Sport) en ‘Fighting For Life’ (Jamillah van der Hulst). ‘Passie voor de Cauberg’ en ‘A Perfect Game’ completeren de eerste titels. Tickets zijn al te koop en in de voorverkoop beschikbaar vanaf acht euro.
Voor meer informatie: www.sportfilmfestivalrotterdam.nl