Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Recreatief voetbal 'Footy' groeit organisch

door: Marc Hoeben | 8 februari 2018

Voor de groeiende markt van de recreatieve voetballers en voetbalsters is er onder andere Footy, dat steeds groter wordt. Onlangs opende oprichter Mart Nijland, na die van Amsterdam, een tweede ‘eigen locatie’ onder de naam Footy Park in Utrecht. Vanaf september bruist het daar, aan de Verlengde Hoogravenseweg, van de voetbalactiviteiten.

XL5Footy-1 copyHet verhaal van Mart Nijland begint in het Drentse Eext, waar hij als jongetje praktisch naast het voetbalveld opgroeide en elke minuut na schooltijd benutte voor een potje met de kinderen uit het dorp. Na zijn studie economie in Utrecht ging hij reizen.

Eerst door Australië, een jaar lang, daarna streek hij neer in Londen, de stad waarop hij tijdens een uitwisseling verliefd was geworden. Hij woonde en werkte twee jaar in de hoofdstad van Engeland en ontdekte er in Ealing Park in competitieverband het voetballen met collega’s in partijen van vijf tegen vijf spelers.

Een mooie uitlaatklep
“Het was een leuke manier om met je collega’s iets anders te doen en ze zo te leren kennen”, vertelt hij. “Het was een mooie uitlaatklep. Na die tijd kwam ik terug in Nederland, in Amsterdam. Ik had geen zin meer in kantoorwerk en zat te bedenken wat ik dan kon gaan doen. Op een dag, tijdens het ontbijt, kwam dit idee: waarom hebben we dat vijf tegen vijf-voetbal nog niet in Nederland? Ik ben eerst gaan kijken of dat ook echt niet het geval was en vervolgens bleek dat zo te zijn.”

We hebben het inmiddels over 2008, het geboortejaar van Footy. Het oorspronkelijke plan van Nijland was meteen het bouwen van een centrum, en daarvoor zocht hij contact met de gemeente. “Ze vonden het een groot en interessant plan. Iemand van de gemeente bleek bovendien demontabele boarding-veldjes te verhuren. Met hem was de eerste start. Hij deed de veldjes, ik moest de teams regelen. Maar we liepen toch tegen wat problemen aan en toen heb ik het over een andere boeg gegooid.”

"Ik ben als een verkoper langs bedrijventerreinen gegaan om teams te zoeken"

Het begon met twee teams 
XL5Footy-2Nijland belandde op sportpark Spieringhorn, op het terrein van voetbalclub SDW. Deze zou in eerste instantie gaan verkassen en zo zou er plek komen. Later nam hij een deel van de locatie over. “In 2010 heb ik er echt de vaart achter gezet. Ik ben als een verkoper langs bedrijventerreinen gegaan om teams te zoeken. Het begon met twee teams, die wilden graag weer verder tegen andere teams. Elke nieuwe competitie van tien tot zestien weken verdubbeld het aantal teams.”

“In 2015 was de officiële opening van het eerste Footy Park in Amsterdam. We zitten in meer steden, zoals Amstelveen en Rotterdam, door het huren van velden. Maar nu in Utrecht zijn we sinds september met de tweede, eigen locatie begonnen op het complex van de opgeheven club vv Hoograven. Al huren we het veld, de kantine en kleedkamers voorlopig nog wel van de gemeente.”

“Het gaat goed, we hebben in Utrecht een kleine zestig teams die meedoen per week. Daarmee zijn we al winstgevend”

Winstgevend
Over het nieuwe avontuur is Nijland zeer enthousiast. Footy biedt nu van maandag tot en met donderdag voetbal aan voor teams van vijf tegen vijf, zes tegen zes of zeven tegen zeven. De kosten voor een team voor een volledige competitie van zestien weken plus een finale met een barbecue zijn 995 euro, wat voor een team plus wissels neerkomt op circa zes euro per persoon per avond. “Het gaat goed, we hebben in Utrecht een kleine zestig teams die meedoen per week. Daarmee zijn we al winstgevend.”

“Maar we willen graag verder groeien, omdat we mooie plannen hebben. De locatie - naast een korfbalclub, roeiclubs en een boogschietclub - midden in een woonwijk, is fantastisch. We willen ook echt een buurtfunctie gaan vervullen en daar stuurt de gemeente ook wel op aan. We hebben 24 februari een kennismakingstoernooi voor de jeugd, we willen voor het eerst ook jeugdcompetities gaan organiseren. Dat is toch anders dan in de avonden en in de weekeinden. Daar hebben we mensen tussen 18 en 35 jaar. Dat is zo’n beetje onze doelgroep.”

XL5Footy-3Het moet gaan bruisen
Nijland noemt de groei van Footy een ‘organische groei.’ “We pakken alleen dingen aan die we kunnen. We hebben geen zak met geld of investeerders. Dit Footy Park in Utrecht doen we ook met het geld dat we hebben gespaard. Ik heb daar ook plannen om tot een andere veldindeling te komen, het clubhuis groter te maken en meer kleedkamers te bouwen. Het moet er echt altijd gaan bruisen van de competities en de activiteiten. Zo doen we dat in Amsterdam ook, met bijvoorbeeld toernooien in het weekeinde en andere activiteiten als volleybal.”

“Het past goed in de drukke agenda van mensen. Je kunt nog eens een competitie overslaan”

XL5Footy-4De interesse voor Footy snapt Nijland wel. “Het past goed in de drukke agenda van mensen. Je kunt nog eens een competitie overslaan. Onze slogan is niet voor niets: ‘Work hard, play hard.’ De rompslomp valt mee en je komt in een goed georganiseerde competitie terecht, met een finale tussen de beste teams op de laatste avond. Dat werkt ook echt heel goed.”

Concurrentie
Concurrentie is er inmiddels ook, weet hij, bijvoorbeeld van Kicks, gestart door enkele mensen die uit de boezem van voetbalbond KNVB voortkomen. “Het concept van Kicks hebben ze van Footy. Ze onderschatten alleen de organisatie die bij een 7x7 competitie komt kijken. Wij groeien vooral door mond-op-mond reclame en dat zegt, denk ik, genoeg.”

“Ik ben blij met onze onafhankelijkheid. Wij genieten veel meer vrijheid om het product lokaal aan te passen aan de behoefte van de doelgroep, zoals de duur, de indeling van speeltijden en het aanpassen van scheidsrechters, indien er echt problemen zijn. Maar 99 procent van de wedstrijden verloopt uiterst sportief.”

Voor meer informatie: www.footy.eu

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst