door: Thomas van Zijl | 7 december 2017
Het lijkt een subtiele naamswijziging, maar dat Sportclub NL verandert in NL Sportclub is meer dan een cosmetische aanpassing. Waar het eerste een door actualiteit gedreven nieuwssite was, wordt het tweede een deels besloten community voor sportbestuurders die kennis en ervaring willen delen. Wat de twee initiatieven met elkaar gemeen hebben is de oprichter: Jan Janssens.
Een kleine twee jaar geleden lanceerde Janssens - eerder onder andere oprichter en directeur van het Mulier Instituut en lector Sportbusiness Development aan de HvA - Sportclub NL. Enthousiaste reacties volgden, maar de groei van de website en die van het aantal bezoekers stagneerde. Er had te lang geld bij gemoeten en daarvoor was het perspectief te mager.
“Soms is het goed om de bakens te verzetten en nog eens na te gaan of er andere manieren zijn om je doelen te bereiken”, zegt Janssens. Hij stelde vast dat veel sportbestuurders met dezelfde thematiek te maken krijgen, maar dat er nog te weinig gezamenlijk over nagedacht wordt. Allemaal opnieuw het wiel uitvinden kost onnodig veel tijd en geld. Daarnaast is de externe ondersteuning van verenigingen steeds minder vanzelfsprekend omdat overheden en landelijke sportorganisaties zich ook steeds meer richten op andere en niet georganiseerde vormen van sport. Dat laatste gaat ook ten koste van de collectieve belangenbehartiging voor sportverenigingen. Die is alles behalve optimaal, stelt Janssens.
“Er zijn vijftien voorzitters van sportverenigingen, uit verschillende takken van sport en afkomstig uit alle provincies, betrokken bij de oprichting”
Breed draagvlak
Om te komen tot meer samenwerking en krachtenbundeling is hij nu bezig met de ontwikkeling van NL Sportclub; een platform dat officieel in februari het levenslicht zal zien. Het platform zal geëxploiteerd worden door de stichting NL Sportclub. “Er is een breed draagvlak voor het initiatief” zo stelt Janssens vast. “Er zijn vijftien voorzitters van sportverenigingen, uit verschillende takken van sport en afkomstig uit alle provincies, betrokken bij de oprichting.” Zij gaan met hun clubs de kern vormen van het online netwerk dat het bestuurlijk en organisatorisch kader van alle sportverenigingen in Nederland gaat verbinden.
Voorafgaand aan de launch van de website wordt aan een boek gewerkt om sportbestuurders te enthousiasmeren. De afgelopen weken stuurde NL Sportclub aan sportambtenaren en wethouders al een voorproefje van ‘Het Grote Ideeënboek voor Sportclubs’. Dat staat boordevol best practices en creatieve acties van sportclubs die andere verenigingen kunnen inspireren. De voorbeelden variëren van de schaakclub die wedstrijden organiseert in een winkelcentrum om vrouwen en kinderen te werven, tot de roeiclub die in het krachthonk zijn eigen energie opwekt. Janssens is zeer overtuigd van de kracht van het boek. De clubbestuurder die hier niets uithaalt mag het retourneren en krijgt zijn geld terug. “Ik weet zeker dat er voor iedereen iets in zit.”
Grote klap
Janssens hoopt een grote klap te slaan door het boek aan te bieden aan gemeenten die het voordelig in grote aantallen kunnen aanschaffen en verspreiden onder de lokale clubs. Die inschatting blijkt juist; er zijn al verschillende gemeenten die een flink aantal exemplaren hebben besteld.
"Gezien het huidige animo bij gemeenten verwacht Janssens dat enkele duizenden sportclubs binnenkort het boek zullen ontvangen"
De eerste signalen zijn dus positief, maar waarom nog lid worden van een community, als alle kennis keurig gebundeld terug te vinden is? Voor die reflex is Janssens niet bevreesd. “Het is vooral een inspiratieboek. We presenteren meer dan 250 goede ideeën en praktijkvoorbeelden, maar dat gebeurt heel beknopt. Voor de verdere uitwerking van al die ideeën is vaak meer kennis en informatie nodig. Die vinden mensen op het platform.”
Maatschappelijk initiatief
Het boek moet er in eerste instantie voor zorgen dat de community een vliegende start krijgt. Winst hoeft Janssens er niet mee te maken. Hij betitelt NL Sportclub als een maatschappelijk initiatief. Maar ook een maatschappelijk initiatief kost geld, dat voor een belangrijk deel op gaat aan marketing en PR.
Het platform krijgt pas echt slagkracht als er veel leden zijn. Meer leden betekent immers meer kennis en ervaring, dus meer aanleiding om zelf ook aan te sluiten. Gezien het huidige animo bij gemeenten verwacht Janssens dat enkele duizenden sportclubs binnenkort het boek zullen ontvangen. De bestuurders daarvan zullen zich misschien niet allemaal direct aansluiten bij de community, maar Janssens verwacht dat velen die stap wel gaan zetten. “Bovendien”, zo voegt hij eraan toe, “zijn we nog maar net gestart en hebben we nog even te gaan”. NL Sportclub wordt pas in februari officieel gelanceerd. “Tegen die tijd gaan we de verenigingen natuurlijk directer benaderen.”
Fusies van verenigingen
Janssens wil aan de hand van verschillende thema’s de community steeds verder uitbreiden. Zo werkt hij ook al aan een boek dat zich specifiek richt op fusies van verenigingen, ‘Samen Sterk’. “Een fusie is heel ingrijpend. Veel bestuurders maken zo’n situatie maar een keer in hun leven mee. Ze voelen zich op dat moment vaak alleen en ervaren weinig ondersteuning. Daar valt een leemte te vullen.”
"Op termijn zou Sportclub NL zelfs de spreekbuis van de sportverenigingen kunnen worden"
In zijn verdere toekomstdromen krijgt de samenwerking tussen clubs en bestuurders een nog vastere vorm, bijvoorbeeld door gezamenlijk inkoopbeleid, een gezamenlijke marktplaats en collectieve belangenbehartiging. Als veel clubs zich aansluiten bij de community en zij elkaar op het platform echt weten te vinden zou Sportclub NL op termijn zelfs de spreekbuis van de sportverenigingen kunnen worden.
Samenwerken
Zo ver is het nog niet, en zover komt het misschien ook niet. De inzet van Janssens is dat NL Sportclub goed van de grond komt en gaat samenwerken met bestaande organisaties als NOC*NSF en de bonden, Kenniscentrum Sport, de provinciale sportservice-organisaties en Vereniging Sport en Gemeenten.
“Ik denk dat NL Sportclub een welkome aanvulling is op wat er al is. Onze verenigingsstructuur wordt geroemd, maar staat onder druk. Overheden, landelijke sportorganisaties maar ook leden stellen steeds hogere eisen. Tegelijkertijd is de ondersteuning van verenigingen steeds minder vanzelfsprekend. Door beter samen te werken en meer over de schutting te kijken kunnen clubs beter tegemoet komen aan alle verwachtingen. En door krachten te bundelen kunnen zij hun positie beter verdedigen en zelfs versterken.”
Voor meer informatie: www.nlsportclub.nl