Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

‘Je bent gek als je niet in eSports stapt, dat is de toekomst’

door: Leo Aquina | 30 november

“Iedereen denkt bij eSports aan pizza-etende nerds die op een zolderkamertje achter een scherm zitten, maar daar moeten we echt vanaf”, zegt Willem Noordzij. Hij noemt zichzelf eventbroker en is al 25 jaar actief in de sportsponsoring, maar eSports was ook voor Noordzij tot voor kort een ver-van-mijn-bed-show. Zijn zoons overtuigden hem ervan dat er toekomst in zit. “In 2028 is het waarschijnlijk een olympische sport”, vertelt Noordzij enthousiast. Samen met Joost Roset richtte Noordzij anderhalf jaar geleden Gamers First op, een uniek eSports marketing- en mediabureau, waar zoon Nolan de communicatie en marketing doet. Doel is om eSports de komende jaren in Nederland op een hoger en professioneel niveau te brengen.

XL40-eSports-1“Twee jaar geleden werd mij gevraagd of ik de sponsoring wilde doen van de Dutch College League, vertelt Noordzij. “In eerste instantie dacht ik: ‘Daar ben ik toch veel te oud voor?’ Ik ben van de Volvo Ocean Race en van de Giro d’Italia, old school sportevenementen. Maar Nolan, die in Rotterdam marketing studeerde, zei: ‘Je bent gek als je daar niet instapt, dat is de toekomst.’ Nolan is inmiddels afgestudeerd met eSports als onderwerp van zijn scriptie. Hij had plannen voor een eSports House 010 en een eSoccer League bij Rotterdamse amateurverenigingen en sleepte daar een ton subsidie voor in de wacht. Inmiddels zitten we met Gamers First en het eSports House 010 in twee oude gaskoepels in de wijk Feijenoord. Nolan is 23, die spreekt de taal van de spelers, hij speelt zelf ook.”

Bottom-up
Wat is eSports precies? Noordzij: “Het zijn PC-spellen, niet alleen spellen die van sport zijn afgeleid zoals FIFA, maar ook spellen als League of Legends, Dota 2 en CS:GO en Rocket League. League of Legends is wereldwijd enorm groot. Mensen spelen het online, maar komen ook fysiek bij elkaar om het te beleven. In Amerika en Azië zijn evenementen waar 55.000 mensen naar het stadion komen om eSports-wedstrijden te bekijken. In totaal spelen wereldwijd zo’n 35 miljoen mensen League of Legends, In Nederland zijn dat er 600.000. Het grote verschil tussen de traditionele sport en eSports is dat de organisatie bij eSports altijd voortkomt uit communities. Het is bottom-up, anders wordt het door de spelers afgeschoten.” 

"Proteams hebben een voedingsdeskundige, een fysiotherapeut, personal trainers. Op topniveau gaat het om een gezonde geest in een gezond lichaam"

Er zijn wereldwijd professionele eSporters die in teamverband gamen. “Die proteams hebben een voedingsdeskundige, een fysiotherapeut, personal trainers. Op topniveau gaat het om een gezonde geest in een gezond lichaam”, aldus Noordzij. “In de Verenigde Staten is het ook al een collegesport. Je kunt scholarships krijgen voor eSports.”

XL40-eSportsIvoVanHilvoorde copyIs eSport echt spórt?
Moeten we eSports inderdaad als een volwaardige sport beschouwen? Sportfilosoof Ivo van Hilvoorde, lector 'Bewegen, School & Sport' aan de School of Human Movement & Sport (Windesheim, Zwolle), vindt van wel: “eSport heeft voor een belangrijk deel de kenmerken van sport, en voldoet aan de criteria die doorgaans worden gesteld aan sporten, zoals: het is een spel, er zijn spelregels, trainbare vaardigheden, er is sprake van institutionalisering en wereldwijde beoefening. Ik zou haast willen zeggen, waarom zou het geen sport zijn?" 

"Bij het beantwoorden van deze vraag wordt er vaak iets ingebracht in de trant van: 'het is niet fysiek'. Met termen als 'fysiek' of 'lichamelijk' worden verschillende dingen aangeduid, bijvoorbeeld de intensiteit van de activiteit of het belang van motorische vaardigheden. Ook hier voldoet eSport aan. Aan de top is er sprake van een enorme intensiteit, qua inspanning en training. Daarnaast wordt er een beroep gedaan op enorm complexe en trainbare motorische vaardigheden, naast meer cognitieve vaardigheden, zoals ook bij schaken het geval."

"In sommige games is het overtreden van regels - inclusief matchfixing of hacken - volstrekt normaal"

Ethische kwesties
Naast de definitiekwestie heeft eSport wel nog een probleem als het gaat om ethische kwesties, vindt Van Hilvoorde. "In sommige games is het overtreden van regels - inclusief matchfixing of hacken - volstrekt normaal. De grenzen tussen strategie en vals spelen zijn dus nog niet overal helder, en dat is voor een acceptatie - al dan niet olympisch - wel van groot belang."

XL40-eSports-3Hoe het ook zij, Willem Noordzij is overtuigd van de toekomstmogelijkheden van eSports en met Gamers First wil hij het in Nederland echt op de kaart zetten. Het bedrijf organiseert competities zoals de Mijndomein Masters (CS:GO), de Dutch Dota Championships (Dota 2) en de Dutch College Premier League (League of Legends). Wedstrijden worden gespeeld op de fysieke locatie in de gaskoepels in Rotterdam. Noordzij: “Gamefans kunnen de wedstrijden die live gespeeld worden in de game arena bijwonen en meebeleven op het grote scherm, maar we zenden ook live wedstrijden uit op Fox Sports en Twitch.”

Maatschappelijke waarde
Naast commerciële waarde, investeert Gamers First ook in de maatschappelijke waarde van eSports. Noordzij: “Wij zijn hierover onder meer in gesprek met Feyenoord City. Samen met Rotterdam Sportsupport werken we nu ook aan een unieke pilot. In de winterstop van het voetbal gaan we met zes amateurteams een eSoccerleague spelen. Ze krijgen dan eerst een uur fysieke training, waarbij ze dezelfde tricks en moves doen als in FIFA18. Daarna volgt een eCompetitie in de koepel. We zijn nu met de licentie bezig. Ook werken we samen met scholen en we hebben een project voor ouders en kinderen die naar de koepel komen om interactief te horen over de 5 S-en: Sport, Spel, Studie, Slaap en Sociaal onder de noemer 'verantwoord gamen'.

Voor meer informatie: www.gamers-first.com 

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst