Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Vernieuwd Legendary Lanes kijkt ambitieus toekomst in

door: Leo Aquina | 16 november 2017

De ambitie is groot: een voorloper zijn op technologisch gebied in de Nederlandse sportmarketing. Het Groningse sportmarketingbureau Legendary Lanes slaat een nieuwe weg in. Ondernemers Willem-Jan Bakker, Renate Groenewold en Jeroen Hommes nemen het roer over. Oprichter Jansien van Dijk gaat zelfstandig verder, maar blijft wel als ambassadeur bij Legendary Lanes betrokken. Legendary Lanes wil de nieuwste technieken inzetten om fans en sporters te verbinden en daar ook nieuwe verdienmodellen voor ontwikkelen. “Ik schets regelmatig op het whiteboard de gouden driehoek waarin fans, sporters en business elkaar optimaal versterken”, aldus Willem-Jan Bakker. 

XL38LegendaryLanesWillem-Jan-Bakker2Willem-Jan Bakker, Renate Groenewold en Jeroen Hommes hebben ieder hun eigen bedrijf. In Legendary Lanes brengen zij hun expertise samen. “Met haar bedrijf begeleidt Renate sporters, individuen en mensen uit het bedrijfsleven als lifestylecoach. Jeroen Hommes houdt zich met zijn bedrijf Enshore bezig met het bouwen van webapplicaties voor bedrijven en zelf kom ik als eigenaar van conceptingbureau ideas4you uit de creatieve hoek", aldus Bakker.

Bidonit 
Hoe is het drietal met Legendary Lanes in aanraking gekomen? Bakker: “Ik raakte twee jaar geleden met Renate in gesprek over een nieuw model voor sponsoring. Vanuit de creatieve hoek kunnen we fans en sporters dichter bij elkaar brengen door middel van de nieuwste technologieën zoals eSports, virtual reality en augmented reality. Het brengt de fans dichter bij de sporter en je kunt er allerlei nieuwe verdienmodellen omheen bedenken. Heel anders dan het traditionele 'logoplakken' dat Renate nog kent uit haar tijd als topschaatster.” Groenewold was enthousiast over de ideeën van Bakker en de twee begonnen met hulp van Hommes een platform onder de werknaam Bidonit. “Wij waren met zijn drieën net op weg toen we op een sportmarketingcongres Jansien tegen het lijf liepen. Zij had dezelfde ideeën als wij en daarom zijn we afgelopen voorjaar samen verder gegaan.”

Liever vast dienstverband
Waarom wilde Jansien van Dijk niet verder met Legendary Lanes? “Jansien is gestopt omdat ze na twee jaar pionieren tot de conclusie kwam dat ze liever een vast dienstverband aanging bij een bedrijf. Daarom besloot ze op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging en parttime als zzp’er verder te gaan. Maar zij blijft bij Legendary Lanes betrokken als ambassadeur en zal ons ook vaker met raad en daad terzijde staan.”

“We zijn op dit moment nog vooral gericht op Noord-Nederland”, aldus Bakker. “We willen uiteindelijk heel Nederland gaan bedienen” 

Grote speler
‘Met drie verschillende disciplines aan boord heeft Legendary Lanes nu een solide basis om een allround sportmarketingbureau uit te bouwen’, schrijft het sportmarketingbureau in een persbericht. Wat houdt dat uitbouwen in? “We zijn op dit moment nog vooral gericht op Noord-Nederland”, aldus Bakker. “We willen uiteindelijk heel Nederland gaan bedienen.” 

XL38LegendaryLanes-2Gaat Legendary Lanes sportmarketinggiganten als Triple Double en House of Sports naar de Kroon steken? "Daarmee willen we onszelf niet vergelijken. Het zijn partijen waar wij van kunnen leren en een samenwerking met hen zouden wij absoluut waarderen. Twee weken geleden hebben we nog nauw samengewerkt met House of Sports tijdens het NK Schaatsen. Wij werken voor het IKO Schaatsteam en House of Sports heeft de organisatie in Thialf in handen. Dat verliep heel prettig.” 

Verbindingen 
Met Schaatsteam IKO noemt Bakker een voorbeeld van zijn idee over de gouden driehoek van fan, sporter en business. “IKO is een beginnend schaatsteam en wij willen die verbindingen leggen. Tijdens het NK hebben we bijvoorbeeld een businessclub opgezet voor de huidige sponsoren, potentiële nieuwe sponsoren en fans. Dat heeft inmiddels ook al geleid tot een nieuwe businesspartner.” 

"We willen de kracht van sport inzetten bij scholen, sportverenigingen en bedrijven. Dat doen we bijvoorbeeld met collegetours, sportclinics en vitaliteitstrajecten"

Legendary Lanes helpt clubs en sporters met sponsorwerving, maar het bureau kijkt ook verder. “We willen het voor topsporters en talenten mogelijk maken hun sportieve dromen te verwezenlijken en we laten fans en bedrijven op een exclusieve manier meekijken. Daarnaast willen we de kracht van sport inzetten bij scholen, sportverenigingen en bedrijven. Dat doen we bijvoorbeeld met collegetours, sportclinics en vitaliteitstrajecten, waar we de aan ons verbonden sporters direct bij betrekken. Ook dat vergroot de band tussen sporter en fan.”

Meekijken met sporters
Waar moet Legendary Lanes over drie jaar staan? Bakker: “We willen een voorloper zijn en blijven op innovatief gebied. Dat laten we nu al aan de fans zien. Iedereen die zich voor tien euro aan het online platform Legendarylanes.nl verbindt, ontvangt een speciale VR-bril waarmee ze de 'Legends' in Virtual Reality kunnen volgen. Je kunt dan straks bijvoorbeeld tijdens trainingen en wedstrijden meekijken met sporters zoals Ferenc Soepboer, Nederlands kampioen boksen. Nu hebben we al een VR-video online staan waarin je deze VR-ervaring kunt beleven.”

Voor meer informatie: www.legendarylanes.com 

« terug

Reacties: 1

Rinaldo Zwart
17-11-2017

Go Groningen! Ben altijd bereik om is mee te praten en of te denken in het mooie Noorden!
https://www.linkedin.com/in/rinaldo-zwart-a82b7361/

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst